Hallo, Ik zit vanaf oktober 2011 in de ziektewet. In februari 2012 werd ik zwanger en vanaf september ontvang ik daarom een WAZO-uitkering. Mijn zwangerschapsverlof zat er vorige week op en ik heb mij op die dag ook weer ziek gemeld bij het UWV om weer terug te gaan in de ziektewet. Nu moet ik echter weer gekeurd worden door een arts. Betekent dat nu dat ik tot die tijd helemaal geen uitkering krijg? Ik zou dat raar vinden omdat ik al in de ziektewet zat en alle gegevens bekend zijn. Alvast bedankt.
Beste Moosey, Je hebt je na je verlof ziekgemeld en wilt weten wanneer je weer uitkering krijgt. Ik ga bij mijn antwoord van uit dat je geen werkgever hebt. Uiterlijk 4 weken na je ziekmelding ontvang je de beslissing over je recht op Ziektewet-uitkering. Is dit een toekenning? Dan volgt de betaling kort daarna. Het is gebruikelijk dat je door de verzekeringsarts gezien wordt. De arts stelt vast of je ziek bent en welke oorzaak de ziekte heeft. Deze zaken zijn belangrijk om vast te stellen hoelang je eventueel nog recht op uitkering hebt. Je kunt maximaal 2 jaar (104 weken) een Ziektewet-uitkering ontvangen. Ben je ziek door dezelfde oorzaak als voor je verlof? Dan worden beide periode samengeteld. Ben je ziek door een andere oorzaak? Dan begint er een nieuwe periode. Je valt dan tevens onder de nieuwe wetgeving die per 01-01-2013 is ingegaan. Actuele informatie over deze nieuwe regels vind je hier. Ik wens je veel succes bij je re-integratie. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare