Het roer om ( binnen nl)

Discussion in 'De lounge' started by Deedee91, Sep 12, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Wij wonen nu in het westen, het is voor ons hier te druk wonen altijd maar die stress van de drukte. Ik woon in een dorp ( onder een grote stad) maar om bij het winkelcentrum in ons dorp te komen ben je zo 10 min verder door de drukte. Er zijn wel rustige plaatsjes maar die huizen zijn alsnog enorm duur. Wij willen graag de kant op van Drenthe, rustig, ruimte, natuur. Kortom wij zijn het enorm zat hier!

Wie heeft er nog meer die grote stap gemaakt? Hoe hebben jullie dag gedaan met bijv werk.

Ik werk als verpleegkundige, vriend is startent fiscalist. Mijn gedachte is dat hij eerst een baan vind in de omgeving gezien hij het meeste gaat verdienen. Wij hebben wat spaargeld dus kunnen wel even vooruit met dat en zijn salaris. Dan kan ik vanuit daar een baan zoeken, in mijn werkgebied of iets heel anders.

Zijn jullie eerst gaan huren of gelijk een huis gekocht?

Wij willen eerst gaan huren, en dan goed te gaan sparen voor koop. De huurhuizen liggen daar veel lager, hier heb je voor 800 euro een klein flatje, daar een vrijstaand woonhuis.

En natuurlijk bevalt het en waarom hebben jullie die stap gemaakt.

Ik hoor graag ervaringen van jullie :)

2. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    2,073
    465
    83
    Female
    Drenthe
    Ik heb eerst heel lang in Brabant gewoond, toen in Groningen en nu in Drenthe. Ik mis de drukte absoluut niet en zie mezelf ook echt niet snel vertrekken uit Drenthe.

Wij wonen in een hoekhuis (huur) en betalen ruim 700 ex. Voor randstad begrippen valt dat natuurlijk reuze mee. Als je echt de rust zoekt, zou ik persoonlijk niet in Assen, Hoogeveen of Emmen oid gaan wonen. Wij wonen bijv in een klein dorpje (2000inw) vlakbij Hoogeveen. Daarnaast zou ik er rekening mee houden dat er dorpen in Drenthe zijn welke enorm toeristisch zijn in het hoogseizoen (Borger, Westerbork, Rolde en nog wat dorpen). In deze dorpen is huren waarsch geen optie (of je moet kijken in de particuliere sector). Op een gegeven moment wen je namelijk wel aan de rust en voor ons is het altijd een hele omslag als we in een van bovenstaande dorpen komen met het hoogseizoen. Wel altijd heel gezellig.

Via Woningstichting Actium kun je vaak relatief snel een woning in een dorp huren. Bij onze vorige woning duurde dit maar 8 maanden voor we de woning hadden. In steden duurt het langer. Daarnaast kun je ook inschrijven voor Lefier of Woonservice. Geen ervaring met deze organisaties omdat wij niet in hun doelgebied willen wonen, althans niet dat van Lefier (oost Drenthe).

Tevens op tijd beginnen met een baan zoeken, ik weet niet wat de baankansen voor fiscalist zijn maar zowel partner als ik werken niet in Drenthe. Ik heb ook een tijd als verpleegkundige gewerkt en daarmee kwam ik vrij snel aan een baan destijds. Goede vriendin net zo.

Zoals je uit bovenstaand kunt begrijpen bevalt het ons goed. Wij houden niet van de drukte en voor ons voelt het als wat onbezorgder leven. Hier zie ik ons wel onze kinderen groot brengen :)

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Bedankt voor je reactie daphne! De woningsites heb ik gelijk opgeslagen. Hier is het ruim 8jr wachttijd dus 8 maanden is echt niks dan.

Dat je aan de rust went wil ik geloven, klinkt heerlijk! Wij willen niet in een stad zelf maar meer dorpen in de buurt.

Mijn vriemd wil best rijden voor zijn werk, alles beter dan naar amsterdam moeten voor je werk.

Klinkt goed wat jij omschrijft! Ik zie mijn dochter hier ook niet graag opgroeien. Enige wat ik ideaal vind is dat alles in de buurt is. Maar zepf kom ik uit een dorp uit de polder en heb een fijne jeugd gehad daar.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik kom dan niet uit de grote stad. Maar woon juist in het rustige oosten.

Ik kan alleen maar zeggen, doen!

Zelf word ik altijd helemaal gek van alle drukte en stress in het westen. En als ik dan thuis kom dan geniet ik des te meer. Heerlijk al die rust en ruimte.. groen om je heen... Hier heerst een hele andere mentaliteit.

Ik heb 20 jaar in Hoogeveen (drenthe) gewoond. Nu sinds 6 jaar in steenwijk (Overijssel) genieten zeg ik je!

5. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    2,073
    465
    83
    Female
    Drenthe
    Nee inderdaad, dan is 8 maanden niks. Dat was 4 jaar geleden maar ook onze huidige woning hebben we wel binnen een jaar toegewezen gekregen meen ik. Het is maar net waar je wilt wonen en dit dorp is minder populair. Als je in de meer toeristische dorpen wilt wonen dan is er inderdaad ook een fikse wachttijd van rond de 8 jaar via woningbouw. Toch zijn alle basisvoorzieningen wel aanwezig. Het enige wat hier niet in de buurt zit is een middelbare school, ziekenhuis of station. Dan moeten we naar de stad (10/15min rijden).

Wij vinden rijden naar het werk ook absoluut geen probleem, ik werk in stad Groningen, dat is 3 kwartier rijden en (bijna) geen file. Dan is het niet zo erg.

Veel succes in ieder geval! Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, sommigen zouden zich rot vervelen in zo'n dorp haha. Als je een keer vragen hebt oid, pb gerust.

6. Daphne91

Daphne91 Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    2,073
    465
    83
    Female
    Drenthe
    Overijssel is ook heerlijk inderdaad! :) Steenwijk vinden wij wat dat betreft eerlijk gezegd 10x leuker dan Hoogeveen haha. Al zal het ongetwijfeld uitmaken waar in Hoogeveen je woont.

7. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hahaha bubblez wat grappig dat jij ook in Steenwijk woont.

Ik woon mijn gehele leven al in deze omgeving (voorheen in Meppel, ook superleuk). Ik zou niet in het westen kunnen wonen, maar ik moet alles wel een beetje om me heen hebben.

Ik woon nu dus in Steenwijk sinds een jaar of 8 denk ik. We hebben drie jaar geleden hier een huis gekocht. Bevalt echt goed :)

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Stomme is ik kom uit de buurt van steenwijk ;) dorp naam eindigd op hove. Die omgeving vind ik dan weer niks om nu te wonen, te kaal.

9. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Zelf heb ik niet de ervaring, maar wat ik je wel wil adviseren is om je goed te verdiepen in de dorpen die je in gedachte hebt. Mijn oma woont al jaren in een klein dorp in Drenthe en wordt na 30 jaar nog altijd als een "outsider" gezien en behandeld. Het zal vast niet overal zo zijn, maar houd er dus wel rekening mee dat deze sfeer in bepaalde dorp heerst.

Veel succes!

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Oh dat ben ik zo met je eens..

De beste keuze die ik ooit in m'n leven heb gemaakt is verhuizen van Hoogeveen naar steenwijk haha. Ik mis helemaal niks daar behalve m'n vader. Steenwijk is heerlijk. Nuchtere mensen. Niemand bemoeit zich met je. Winkels zijn er genoeg. Alles is dichtbij. Goddelijk!

Al gaan we volgens haar wel verhuizen. Maar dat komt omdat we nog meer rust willen haha. We gaan hier net de polder in en dan midden in het groen. Heerlijk. Heb er nu al zin in!

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Thanks houden wij in gedachte! Het gaat ook geen enorm klein dorpje worden.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ja je moet daar wel van houden. Dan moet je wel altijd echt rijden wil je ergens komen.
    D'r zijn hier zoveel mooie plekken. Steenwijk is lekker voor als je kinderen hebt, veel meer om hun heen. Alles bij de hand en je kunt alles lopend doen eigenlijk..

Elite. Ligt eraan waar je woont. Ik heb ooit 4 jaar in nieuw balinge gewoond. Wat een drama dorp is dat zeg. Daar kwam je d'r ook gewoon niet tussen. Soms heb je dat in dorpen en steden. En dat heb je dan juist weer veel in het noorden, het ons kent ons verhaal.

Oh en meppel.is ook mooi!! Heerlijke stad! Maar vooral om te winkelen en niet om te wonen haha. Nog een mede Steenwijker dus! Gaaf :)

13. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

Mar 2, 2015
    877
    1
    0
    Wij zijn verhuisd van Utrecht naar een dorpje in Noord-Holland.

De meeste van onze vrienden en de familie van mijn man wonen hier in de buurt.
    We hebben hier een huis gekocht.

De afstand naar mn werk begint me nu wel op te breken. Dus ik binnenkort ga ik op zoek naar ander werk. Voor mn man maakt het qua afstand naar het werk eigenlijk weinig uit.

Het bevalt erg goed al moest ik wel erg wennen aan het dorp. Of niet zozeer dit dorp maar een dorp. Dat mensen veel van elkaar weten en ook willen weten bijvoorbeeld.
    Dat de ouders op school al weten waar wij wonen zonder dat je ze kent.

Het is ook even wennen dat je meer afhankelijk bent van de auto dan in Utrecht. Daar reed elke 5 min een bus langs, hier een paar keer per dag en in het weekend niet.
    Met de fiets naar de stad, kan wel, maar is toch echt wel een stuk verder.

14. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    @deedee v...hove is ook niets voor mij hoor, dat is me weer te landelijk of zo. Steenwijk is al heel extreem voor mijn doen.

@bubblez, hmm ligt eraan waar je woont in Meppel. Ik heb er jaaaren gewoond. Mis het soms nog wel, maar op zich heb je echt alles in Steenwijk wat we nodig hebben (behalve een action; maar die komt er wellicht nog).

Hetgeen wat Eline zegt klopt wel. Verdiep je wel een beetje als je echt in een "dorp" gaat wonen. Zwartsluis is bijvoorbeeld echt ons kent ons (daar zou ik niet kunnen aarden), maar wellicht is dat nu ook alweer anders. Toen ik 13 jaar was en ik was daarop een feest toen werd ik iedere keer aangesproken als : "dat meisje daar dat hier niet vandaan komt :cool:"

15. Me26

Me26 Fanatiek lid

Sep 29, 2012
    4,746
    719
    113
    Ik woonde onder de rook van Amsterdam, Hoofddorp. Toen ik trouwde naar Deventer gekomen. Nooit spijt van gehad.
    Deventer is een leuk stadje en de omgeving is hier groen en rustig. Zou nooit meer weg willen.

16. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Ik heb een tijdje in Friesland en Drenthe gewoond. Was niet mijn eigen keus ik woonde toen die tijd in instellingen maar ik vond het vreselijk daar! Die stilte en rust, de mensen. Ook met werk zoeken ging dat wat lastiger omdat ik niet daar vandaan kwam. Ik kom zelf bij Haarlem vandaan, ook niet uit een grote stad dus maar er is wel leven en bent zo overal met de auto of de fiets. Momenteel woon ik in de grote stad in zuid-holland. Ik zou echt niet anders willen.
    Ik denk dus dat het je echt moet liggen de rust en stilte. Ik zou denk ik eerst goed orienteren, desnoods een weekend om een beetje te verkennen waar je terecht zal komen. Succes!

17. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,010
    2,373
    113
    Mbt werk: 2 jaar geleden was de belastingdienst in Groningen drastisch op zoek naar goede net afgestudeerde fiscalisten. Schijnt een nogal moeilijke beroepsgroep te zijn :)

18. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    @ anneliesje, Zwartsluis is ook niet onze keuze nee. Ik geloof dat alles wel iets makkelijker gaat tegenwoordig. Net als in v hove daar is het nu ook een stuk anders. Toen der tijd vond ik het verschrikkelijk hoe de dorpsmentaliteit was. Toen mijn vader ernstig ziek was gingen de verhalen al rond dat hij bijna stervende was.

@ strandbal, Het moet je zeker liggen! en als wij wat op het oog hebben gaan wij inderdaad daar even verblijven. Wel mooi dat je op die manier ( ondanks een vervelende manier) er wel achter bent gekomen dat de rustige plekken niks voor jou is.

@ deedee, is het zo lang rijden voor je werk? Jullie hebben dus wel mazzel dat jullie vrienden/fam al daar wonen dat scheelt ook een hoop denk ik.

@ bubbelz, dat was toen der tijd echt wel vervelend vond ik. Had nog geen rijbewijs dus altijd met de bus overal heen. Nu ik wel een rijbewijs heb zou het allemaal wel wat makkelijker gaan. Balinge word het dus niet :p Steenwijk kwamen wij graag, voor zwemmen of voor winkelen.

@ anan, klopt het is een specifiek beroep, keuze kant die weinig mensen kiezen. En toch is het best lastig want ze vragen vaker mensen met ervaring dan een junior. Maar de vacatures zijn er wel daar oriënteren wij al op. Mocht er niks zijn dan kiezen wij er toch voor om eerst hier te blijven zodat hij ervaring kan opdoen en dan makkelijker ergens anders kan wonen. Hier vragen ze genoeg maar allemaal in A'dam etc en dat is nou net wat hij eigenlijk niet wil. Zou al een hele drukke werkweek zijn en dan ook nog die files pfff.

19. jippie01

jippie01 Bekend lid

Mar 25, 2011
    846
    114
    43
    Female
    Vanwege de liefde verhuist van t midden vd land via Deventer naar Twente, waar mijn man vandaan komt. Woon hier nu al 9 jaar met veel plezier en zou niet meer terug willen. Tis hier veel rustiger en relaxter

20. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,637
    5,664
    113
    Wat mooi Jippie! ik ben ook voor de liefde naar het westen verhuisd :)

Share This Page