Stoppen met roken tijdens corona

Discussie in 'Corona forum' gestart door Warboel, 27 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Haii dames,

    Niet iets waar ik trots op ben, maar ik ben dus een (redelijk stevige roker). Zeker nu, met alle coronastress... Nouja, laat ik zeggen dat ik veel te makkelijk naar de sigaretten grijp. Echter gaat het me dusdanig tegenstaan op het moment dat ik dolgraag wil stoppen. Grotendeels omdat ik bang ben voor heftige complicaties. Mocht ik het virus oppikken.

    Maar heeft het überhaupt nut (icm) corona als ik (bij wijze van spreken) nu zou stoppen. Ik bedoel: je longen herstellen zich niet zo snel en je gaat de eerste periode juist meer hoesten.

    Als iemand ook tips heeft om door de eerste dagen heen te komen: graag! Ook alle tips omtrent het aankomen tijdens de stoppoging (zeker nu we allemaal wat minder actief zijn) zijn welkom.
     
  2. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Ja, mijn man is nu ook gestopt. Dag 6, geloof ik.

    Hij is gestopt, omdat hij nu niet werkt (horeca). Bij ons thuis rookt hij niet.
    Ik hoop dat hij het gaat redden! (Vorige keer na 4 maanden weer begonnen....)

    Ik zou me nu vooral focussen op het stoppen met roken, de eventuele kilo's komen later wel.
    Eventuele tips: veel snackgroente, gesneden fruit, workout voor de tv, hardlopen.

    Edit: heel veel succes!
     
    GossipGirlxoxo en Warboel vinden dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.337
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het heeft altijd ‘nut’ om te stoppen met roken. Dus TOP! Hou vooral vol!
    Maar ik denk niet dat het realistisch is te denken dat je bij een eventuele infectie er beter doorheen komt. Ik neem tenminste aan dat dat je vraag is. Je longen hebben heel lang nodig om te herstellen van de schade die door roken is ontstaan.
     
    GossipGirlxoxo, Warboel en Syane vinden dit leuk.
  4. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Het heeft idd altijd nut om te stoppen. Ik verbaas me juist altijd hoe snel longen na het stoppen herstellen!
    Er zijn vele (Engelstalige) dossiers waaruit blijkt dat roken of vaping een groot risico is. Genoeg reden dus om te stoppen! Succes!
     
    GossipGirlxoxo, Warboel en Syane vinden dit leuk.
  5. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Okay ik weet niet of het slim is om te zeggen.... Maar ik heb via een oud collega die op de longpoli werkt gehoord dat de artsen hebben ontdekt dat corona grijpt op het type longblaasjes die het roken kapot maakt.
    Nooit gedacht dat het nog ergens 'Goed ' voor zou zijn
     
  6. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Het heeft altijd nut om te stoppen met roken. Ik ben zelf nu iets langer als 2 jaar gestopt,ben toen in 1x gestopt met roken. Heb wel eerst alles opgerookt wat ik in huis had zodat ik niet makkelijk aan de verleiding kon toegeven. De eerste 3/4 dagen vond ik het moeilijkste. Maar daarna zit de drang vooral in je hoofd. Ik geef eerlijk toe dat ik het soms nog steeds mis,vooral op vakantie of een festival of feestje.
    Ik ben eigelijk helemaal niet meer gaan hoesten als normaal. Op een gegeven moment merk je wel dat je reuk beter wordt.
    Ik was 3 weken thuis toen ik stopte en toen ik daarna weer ging werken ,vond ik mn werkkleding echt naar sigaretten ruiken, terwijl alles gewassen en gestreken was.

    Succes!
     
    Warboel vindt dit leuk.
  7. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Heb even wat research gedaan vanavond. Het schijnt dat de, door roken beschadigde trilhaartjes (de trilhaartjes die het virus moeten tegenhouden om de longen binnen te dringen). Na het stoppen al met enkele dagen zijn hersteld. Binnen twee weken begint de algemene longfunctie al te verbeteren, waardoor je dus (inderdaad) infecties beter doorkomt.

    Dus nog een mooie stok achter de deur :D
     
    Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Dit 'verhaal' heb ook gehoord in de wandelgangen. Vooral van rokers. Het lijkt me echter zó stug.
     
  9. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Wat super! Ja dat zei een vriendin ook al. Ga je daarna toch lekker lijnen? Gelukkig heb ik ook nog een paard waar ik naartoe kan. Als ik dat nu voorlopig even fietsend ga doen dan heb ik meerdere vliegen in een klap! Afleiding, beweging en het is goed voor de conditie/ en tegen teveel overtollige kilootjes :roflmao:. Zeker als ik daarna nog een uur bezig ben met mijn knol.
     
    tasje, Louise11110 en Poolvos vinden dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Niet om vervelend te doen (heb zelf overgewicht), maar dat schijnt dus ook heel negatief te zijn met corona, dus zou ook proberen niet teveel aan te komen.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Het heeft altijd zin om te stoppen! Heel goed dat je er over nadenkt. Ik ben zelf nu echt blij dat ik net voor de corona gekte gestopt ben want weet ook zeker dat ik nu door die spanning heel veel gerookt zou hebben. Mijn tip, als je trek hebt in een sigaret neem een glaasje water. Je komt er niet van aan en die trek in die sigaret is zo verdwenen. Wat ook nog kan helpen is een esmoker (evt. Eerst met nicotine en dat afbouwen of zonder nicotine) dan heb je de handeling nog. Maar de meningen zijn verdeeld over hoe slecht dit voor de longen is. Ik heb er wel 1 zonder nicotine maar na 3 dagen was ik daar klaar mee. Ik heb me voorgenomen deze wel nog mee naar feestjes te nemen (after corona) voor als ik in de verleiding zou komen er 1 op te steken. Oh ja en wat mij goed hielp na het stoppen. Extra vaak mijn tanden poetsen. Was zo blij met de frisse smaak ipv asbaksmaak dat ik het daarna zonde vond een sigaret op te steken.
     
    Warboel vindt dit leuk.
  12. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Mijn vriend heeft 13 jaar flink gerookt en ik ben door hem mee gaan roken. Toen de wens er was voor een kindje zijn we gestopt.
    Begin niet aan die e-smokers of die pleisters. Je mindset moet gewoon goed zijn. Je moet echt willen stoppen! Ik had niet veel last (was niet echt verslaafd), maar mijn vriend heeft zware afkickverschijnselen gehad en heeft zich enorm slecht gevoeld. Je moet erdoorheen.
    hij heeft daarna nog 1 keer gerookt en was er doodziek van. Hij heeft totaal geen behoefte meer aan een sigaret. Inmiddels ruim 1,5 jaar geleden!
    Zet ‘m op! Je kunt dit!

    tip van het glas water kan ik beamen! Zo heb je toch de handeling die je doet en water is alleen maar gezond :)
     
    GossipGirlxoxo en Warboel vinden dit leuk.
  13. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Wat je zegt inderdaad. Zoiets heb ik ook gelezen! Destemeer reden om te gaan fietsen dus!
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Kan me voorstellen dat dat stug klinkt.
    Maar ik heb het van onze longarts met alleen mijn betrouwbare (ex) collega ertussen.
     
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik had juist gelezen dat een groot deel op de ic in ik meen Italië roker is.
     
    merah vindt dit leuk.
  16. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Hmmm ja das dan ook wel weer gek
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.646
    1.286
    113
    Er is een systematische review gedaan naar het verband tussen roken en Corona (Covid-19). Dat betekent dat alle onderzoeken hiernaar die nu al gedaan zijn, zijn ‘samengevat’ en de resultaten zijn bij elkaar gezet.

    Daarin komt men tot de volgende conclusie:

    In conclusion, although further research is warranted as the weight of the evidence increases, with the limited available data, and although the above results are unadjusted for other factors that may impact disease progression, smoking is most likely associated with the negative progression and adverse outcomes of COVID-19.

    Dus ondanks een paar voorbehouden kunnen ze met als waarschijnlijkheid zeggen dat roken is geassocieerd met een negatief verloop en uitkomst bij Corona.

    Goede reden om te stoppen lijkt me!


    Het artikel lees je hier: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32206052/?from_term=Covid+smoking&from_pos=3
     
    tasje, merah en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina