vast voedsel, geen doorslaand succes

Discussie in 'Voeding' gestart door verse mamma, 10 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. verse mamma

verse mamma Actief lid

27 aug 2009
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja, geen doorslaand succes is mild uitgedrukt. Zoon vind het helemaal niks, fruit niet en groente al helemaaaaal niet:$
    Nu ben ik gewend aan een dochter die vanaf het begin alle eten prima vond....nu met deze kerel weten we eigenlijk niet zo goed hoe dit moet gaan.:(
    We hebben nu een week fruit gegeven, banaan met peer of met druif. Dat was al niet zo'n goed idee. Meeste komt er weer uit, maar er blijft wel iets binnen, dus al kokhalzend gaat er een beetje in.
    Nu een keer groente geprobeerd. Aardappel met wortel en een klontje boter, zelfde recept dus als bij dochter.
    Het lijkt wel of hij het gewoon niet wegkrijgt. Wat kokhalzen, heel vies kijken, uitspugen, soms laat hij het ook gewoon in z'n mondje en doet niets.
    Wat zou het zijn denken jullie? Vindt hij het vies? Snapt hij niet goed wat hij er mee moet? Of mist hij nog de handigheid met zijn tong? Of kan hij simpelweg zijn kokhalsreflex er niet onder krijgen? Is dit normaal? Kan hij de slag nog te pakken krijgen?....Misschien ben ik gewoon te ongeduldig....
    Ben in ieder geval wel benieuwd naar reacties.

Oh ja, hij is 6 maanden en krijgt verder borstvoeding, tot 4 maanden met veel gedoe rechtstreeks van mij, maar dat ging niet meer, nu sinds twee maand gekolfd en dat gaat nu eindelijk goed al drinkt hij steeds maar kleine beetjes tegelijk. En 's avonds laat met rijstbloem...en dat is een enorme hit...en dat kan die dan wel weer in een keer achter elkaar opeten, de fijnproever;)

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoelang geef je nu bijvoeding?

Mijn eerste ideeen zijn; bijvoeding begin je de eerste maand ongeveer met proeven. Dus pure smaken; peer, banaan of druif, niet gemengd. Wortel, aardappel, niet gemengd. Pas later, als je kindje 4 smaken fruit en 4 smaken groenten lust bijvoorbeeld, ga je het mengen. Ook is het heel normaal dat je er een week of wat, zelfs een maand, of langer, over doet voordat hij een hapje binnen krijgt hoor! Geef je het in stukjes, geprakt of fijn gepureerd? Een andere consistentie kan soms helpen, maar ook niet altijd.

Gewoon zo nu en dan blijven proberen, maar geen druk erachter. Het is bijvoeding, het hoeft nog lang niet in grote hoeveelheden, je geeft borstvoeding en dat is perfect, dus je kindje kan in zijn eigen tempo leren eten.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Kinderen zijn heel verschillend in het leren eten van vaste voeding.

Zoonlief heeft er zeker 1,5 maand over gedaan voordat hij een redelijke hoeveelheid ging eten (= meer dan een paar hapjes). Hij vond het gewoon helemaal niks. De textuur niet, de smaak niet, het hele idee niet. Het maakte niet uit of ik fijngepureerd gaf of grote stukken; er ging gewoon niet meer in dan een klein beetje. Hij is overigens een prima eter geworden; hij lust bijna alles en eet genoeg.

Dochter is een heel ander verhaal. Vanaf de allereerste hap gingen er bij haar hele bordjes naar binnen (nou ja, de inhoud van een bordje; het bordje zelf kreeg ze natuurlijk niet weg :)). Dat moest wel gepureerd, want van stukken ging ze overgeven.

Ik zou dus rustig blijven met aanbieden. Kleine hoeveelheden zijn ook goed. En ook als er (bijna) niks naar binnen gaat, maar er wat mee wordt gespeeld is het ook goed. Heb geduld.

4. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Misschien een idee om overdag wat melk te mengen met wat meer rijstebloem/Bambix fijne granen en dat als pap te geven, dan leert ie in ieder geval goed eten van een lepltje en slikken. Als hij dat echt lekker vind dat wordt dat lepeltje in ieder geval een positief iets.

5. verse mamma

verse mamma Actief lid

27 aug 2009
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.....en ja ik ben inderdaad veel te geduldig denk ik. Ben nog maar een week bezig. En natuurlijk verwend door hoe dochter het deed. Terwijl ik toen juist verwachtte dat het waarschijnlijk wel een tijd zou gaan duren.....maar die schoof je zo direct van alles naar binnen:p.

En dat van die pap op lepel is wel een goed idee. Dan gaat hij die lekkere smaak misschien wel aan het lepeltje koppelen en gaat na verloop van tijd de rest er ook wel een keer in.

Ben ook wel wat ongeduldig omdat vast voedsel voor mij betekend minder kolven. Hij kan niet goed bij mij drinken en dus kolf ik alles en dat is een heel gedoe. Maar goed, het is ook belangrijk dat hij de tijd krijgt, zodat hij op den duur ook plezier gaat krijgen in het eten net als z'n zus

6. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Hoeft niet, hier luste ze in het begin alleen maar gemengd, hieraan toegegeven en nu lust ze ook losse dingen. Maakt dus niet uit hoe je het doet. ieder kind is anders daarin.

7. mama van sem

mama van sem Actief lid

10 mrt 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier met vijf maanden begonnen met fruit, een hele maand geoefend...toen ging dat goed!
    Toen met zes maanden een maand geoefend met groente. Toen ook dat goed ging begonnen met brood.
    Heel rustig aan...net wat iedereen zegt ieder kindje is anders en geduld hebben met je mannetje.
    Hij leert het wel hoor.

8. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier had zoon ook een enorme weerstand tegen vast voedsel. Geforceerd, zelf proberen te laten eten, lukte niet. Hij moest er echt niks van weten.

We zijn na een maand helemaal gestopt met vaste voeding. Ben het hem wel aan blijven bieden, maar helemaal zonder druk. Hem ook elke keer bij ons eten betrokken. En na een maand had meneer ineens de smaak te pakken.... voor die tijd was hij er duidelijk nog niet aan toe.

9. verse mamma

verse mamma Actief lid

27 aug 2009
    108
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk wat een verschil inderdaad per kind,
    Nou wij hebben besloten om dan toch maar even een maand te staken....is ook zielig dat kokhalzen en ten tweede hij krijgt ook steeds meer in de gaten hoe hij alles er met zijn tong er weer uit moet werken, die slimmerik.
    Proberen we dan wel weer.
    CB arts zei ook, kan soms na een tijdje stoppen wel ineens goed gaan en dat belangrijker is om geen tegenzin te kweken door te forceren. Klonk mij logisch.....dus we prutsen nog maar even door met het kolfapparaat en af en toe een flespapje

Deel Deze Pagina