ervaringen met amandelmelk?

Discussie in 'Voeding' gestart door Schilderijtje, 20 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

hallo,

ik ben al een tijdje bezig om het voedingspatroon van mijn zoontje gezonder te maken. mijn zoontje is een erg geprikkeld kindje en enorm druk. nu weet ik dat ze mede van bepaald eten en flesvoeding ook onrustig kunnen worden. mijn zoontje zit nu op 2 flessen soms 3.als hij snachts komt.
    nu zit ik zelf te denken om 1 fles te vervangen voor amandelmelk.
    maar nu zit daar waarschijnlijk iets minder voedingsstoffen in.
    hij is nu 9 maanden.zou de ochtenfles amandelmelk kunnen maken en savonds gewoon de papfles?

nu krijgt hij af en toe tussendoor een beetje amandelmelk in zijn rietjesfles. soms maak ik er een bananenshake van.

zijn er mensen die voor een kindje ook amandelmelk gebruikt hebben?

2. juf85

juf85 Niet meer actief

Geen ervaring, maar ik dacht dat kinderen onder de 1 geen soja en notenmelk mogen. Maar nu ik google kom ik tegenstrijdige verhalen tegen.

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    #3 Jippie, 20 dec 2013
    Laatst bewerkt: 20 dec 2013
    Waarom is amandelmelk gezonder dan standaard flesvoeding? Ik lees op internet juist dat het absoluut niet geschikt is als vervanging van flesvoeding vanwege de veel te lage voedingswaarde. En alles met noten wordt beneden de 1 jaar niet aangeraden, vanwege mogelijke allergische reacties.

Ik vind het trouwens wel snel dat je met 9 maanden op nog maar twee flessen zit. Het advies van het CB was hier om met 8 maanden over te gaan op drie flessen. Jij hebt er al twee van gemaakt. En dan wil je één ervan ook nog vervangen door iets zonder enige voedingswaarde. Het lijkt me dus helemaal niet gezonder dan gewone voeding. Straks groeit je kindje niet meer goed, terwijl de ontwikkeling juist nu zo belangrijk is. Plus dat je de honger dan moet stillen met grotere porties andere soorten voeding, wat ook weer ongezond is. Dan krijgt je kindje misschien teveel koolhydraten binnen, vet, suiker, enz.

4. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Onze zoon is 20 maanden en drinkt sinds hij ruim een jaar is afgewisseld soja-, rijste- en amandelmelk. Ik heb er eerlijk gezegd geen wetenschappelijk onderbouwing bij, het voelt goed om niet alleen maar sojamelk te geven. Van gewone melk kreeg hij licht eczeem, dus dat geven we zo min mogelijk. De hazelnootvariant blieft 'ie dan weer niet. :)

Ik zou inderdaad wel wachten tot na de eerste verjaardag.
    Volg je gevoel! Tegenwoordig is er in alles wel iets ongezonds te vinden. Juist dat vind ik zo ingewikkeld en daarom wissel ik maar af.. ;)

5. Schilderijtje

hier advies van cb met tussen 7 en 9 maanden naar 2 flesssen,
    staat ook in het groeiboekje.ik weet niet of het landelijk verschilt?
    hij is overigens ook wel aan de stevige kant. verder eet hij 2 x brood tussendoor fruit en savonds groente met jogurt na. en dan nog 2 a 3 flessen. lijkt me voldoende:)

flesvoeding is opzich niet ongezond. maar het zitten stoffen in waar sommige kindjes niet tegen kunnen en dus erg druk en geprikkeld van kunnen worden.vandaar dat ik om ervaringen met amandelmelk vraag.
    ook omdat amandelmelk gezond schijnt te zijn voor het zenuwstelsel.
    net zoals geitenmelk,
    dat het niet mag wist ik niet. ik dacht dat dat enkel was als je kindje notenallergie had.hij eet overigens ook pindakaas weleens op brood. en dat is toch ook noot? staat ook in het groeiboekjes dat dat mag vanaf 6 maanden. en dat er ook goede en gezonde vetten in zitten.

het is niet dat ik heel zijn flesvoeding eraf wil halen. ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was om 1 fles amandelmelk van te maken.
    en of dat genoeg voedingswaarde bevat.
    en of er meer mensen zijn die op amandelmelk moesten overstappen om de 1 of andere reden. en of dat goed bevallen is?

nu geef ik het nog als tussendoortje met banaan erdoor.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #6 piccolina, 20 dec 2013
    Laatst bewerkt: 20 dec 2013
    Hier CB en ik heb erg fijne zei dat pas met 9 maanden 3 flesje en met 11 2 flesje en met 14 1 flesje.
    Je kan beter ochtendpap meergranen geven op waterbasis ipv flesje als je zo graag wil

Wat flesvoeding ongezond betreft: dat overprikkheid en druk komt door suiker en niet door stoffen. Kies gewoon bio zit niks in.
    Er is schema waar je alles kan vergelijken. Ik geef puur en eerlijk AH bijvoorbeeld goedkoper ook dan Friso en zonder stoffen en suiker.

Als je zo bekijkt dat flesvoeding ongezond is: weet je wat echt ongezond is?: brood en eten zelf waar suiker of zout inzit.
    Pap is gezond, kwark die je zelf maakt in gezond.
    Beetje vet is gezond. Hummus en bruine bonnen super gezond.
    Groente/fruit uiteraad.
    Maar amandelmelk?? Ik denk dat het niet gezonder is dan kwark.

Baby tot 1 jaar heeft bepaalde stoffen nodig die alleen in fs of bv zitten. Na 1 jaar maken ze die stoffen vanzelf aan maar daarvoor is echt nodig.
    Je kan uiteraad fv vervangen maar het beste nu kan je ochtendgles vervangen door meergranenpap op water/melk met kwark erin bijvoorbeeld.

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zou het er niet op wagen, dan zou je beter zo min mogelijk suiker geven. Van (teveel) suiker wordt een kind onrustig en wordt het juist erg druk en overprikkeld.

8. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

9. Schilderijtje

bedankt voor je antwoord.
    ik heb altijd gehoord dat amandelmelk erg gezond is vandaar dat ik het als tussendoortje ben gaan geven als een shake.( ik heb eigenlijk nooit geweten dat er zo weinig voedingsstoffen inzaten )
    ik geef inderdaad heel veel biologisch. en zo min mogelijk suikers.
    hij eet volkoren brood ipv tarwe. heb een artikel gezelzen tijdje terug waaruit is gebleken dat tarwebrood erg ongezond is en veel mensen er buikklachten van krijgen en de bloedsuikerspiegel omhoog schiet, vandaar nu volkoren:) ik maak zelf af en toe koekjes van havermout.
    en ik maak zelf verse wortelsap. zoveel mogenlijk alles zelf.
    volkoren spagettie. ipv witte rijst zilvervliesrijst.
    ooh echt waar maak je zelf kwark? hoe doe je dat?

ik denk dat ik voorlopig maar op zijn gewone flesjes blijf als ik jullie reacties zo hoor. dus hij mag nog 3 flessen als het goed begrijp?
    tjeeh wat heb ik een zeurderige cb dan hihi. die zeurt al over het 3de flesje. het liefst zien ze dat kinderen met 1 jaar helemaal van de fles af zijn hebben ze gezegt. hmm.. ik geef nu eten naar zijn behoefte.
    vaak weigert hij zelf zijn 3de fles. ( die gaf ik altijd bij de lunch ) maar hij haalt hem snachts terug.. dus vaak gaat er dan toch nog een 3de fles in.

10. Schilderijtje

dat doe ik inderdaad al zoveel mogelijk:)

11. Schilderijtje

owja sorry foutje:) niet aan gedacht

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wat ook super gezond is eigeel: gewoon met maaltijd of op brood.

Kwark: er zijn aantal recepten voor. Uit karnemelk, melk, yogurt. Zo weet je wat je geeft. Principe is dat je dat opwarmt waardoor kwark scheid zich af van groene water, daarna laat je het uitlekken. Je kan precies voor recepten googlen. Je krijgt dan soort cottage chease.
    Verger kan je veeeeel mee voor kids:
    - puur geven
    - met melk/yogurt/fruit mengen
    - cake/taartje/muffins maken. Kwark, eiren, tarwemeel(puddingmeel) mengen rozijnen erdoor en bakken 60min 180gr. Dat kan ook met zacht volle kwark(zaansche schans) ook. Suiker toevoegen als je wil maar kan ook anders: warm eten en eroverheen fruitmoes opgewaarm doen. Wil je precies recept ps mij even.

Brood is indd niet gezond zoals veel denken.
    Ik geef ook spelt of haverbrood niks anders en ga ook niks anders geven.
    En 1 stuk per dag max.

Haverkoekjes ook lekker! Mag ik receptje?:)

13. Schilderijtje

ik gebruik weleens gerechten van deze website. uiteraard mogen ze niet allemaal. maar dan vervang een een paar producten voor iets anders.
    Havermoutkoekjes met banaan - gezonde snack - Voedzaam en Snel

p.s toevallig heb ik van de week nog staan kijken naar spelt en haverbrood. dat wil ik ook nog gaan proberen:)

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Onzin. Melk, of het nou uit je borst komt, of direct uit een koe, of via de fabriek uit een fles bevat altijd 'suikers'...lactose. Anders zou het geen melk zijn. En als het dan om kunstvoeding gaat, het maakt echt niet uit of het bio of niet-bio is. Alle soorten kunstvoeding bevatten 'stoffen'...anders had je water, en geen kunstvoeding.
    Op Check hier uw babyvoeding op kwaliteit en prijs staat heel duidelijk per merk en per soort aangegeven welke 'stoffen' er in kunstvoeding zitten. En dan zul je zien dat er geen verschil is tussen bio of iets anders, behalve dan de prijs.

Brood is niet per definitie ongezond hoor. En pap is niet per definitie gezond. Het is een nieuwe leugenachtige hype in de alterneutenwereld om brood als 'ongezond' te bestempelen. Als je even logisch nadenkt snap je hoe dom die bewering is...er wordt al zo'n 5000 jaar brood gegeten...

Nee, baby's maken geen stoffen zelf aan die alleen in kunstvoeding zitten, ook niet als ze een jaar zijn, zelfs niet als ze 40 jaar zijn...

Baby's hebben zuivel nodig. Bij voorkeur natuurlijk moedermelk, maar als dat niet kan in het begin kunstvoeding. Met 6 maanden mogen ze een deel van hun zuivel in de vorm van aangezuurde zuivel, dus yoghurt, kwark, umer of karnemelk krijgen. Na 9 maanden mogen ze langzaamaan ook over op gewone koemelk en kaas.

Met 6 maanden hebben ze minimaal 500cc zuivel (totaal van kunstvoeding en andere zuivel) nodig, met een jaar nog maar 300cc. Met 2 flessen kom je al aardig in de goede richting.

Amandelmelk heeft niets, afgezien van het uiterlijk, niets met zuivel te maken. Het is dan ook geen goede vervanger van zuivel (ook niet van kunstvoeding). Het is eerder een soort limonade.
    Als je je kind niet de hele tijd flessen met melk wilt geven, geef dan gewoon water of thee. Geen zoete drankjes zoals amandelmelk, of kokosmelk of hazelnotenmelk of diksap...allemaal 1 pot nat.

Je kunt als ontbijt gewoon een boterham geven met water of thee en dan later op de dag een fles melk, of je geeft als ontbijt een bord pap. Gewoon kijken wat het beste werkt.

15. Schilderijtje

brood was 5000 jaar geleden een stuk gezonder als nu.
    tegenwoordig ( al jaren zit er broodverbeteraar in. om het brood langer vers te houden. dat maakt het slecht. en vroeger ging er nog niet zoveel rotzooi in als nu.
    ik zeg niet dat het persee heel slecht is maar ook zeker niet zo gezond.

amandelmelk zit geen suiker in. vandaar dat het mij beter leek als gewone melk.maar ik had me er nog niet verder in verdiept.vandaar dat ik om ervaringen vroeg.

ik weet dat het een hype is geworden maar dat zal niet voor niks zo zijn denk ik;)
    maar iedereen heeft er zijn eigen mening over en dat vind ik prima:)

owja mogen ze vanaf 9 maanden al gewone melk?
    ik dacht vanaf 1 jaar?

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #16 piccolina, 21 dec 2013
    Laatst bewerkt: 21 dec 2013

Taurine maakt elk persoon maar babys maken het nog niet voldoende aan daaroom het is toegevoegd in opvolgmelk en eigenlijk in grote hoeveelheden is niet goed.
    En wat suiker betreft misschien ben ik dom maar ik zie zeker dat er staat
    Suikers AH puur eerlijk 0gr- friso 6.2gr
    Er zit in ah maltodextrine 2.2 maar neet biobebe zit geen suiker en geen maltodextrine.
    Waar het vandaan komt boeit mij niet zo maar het zit erin of niet.
    Volgens mij zeg jij onzin en ben daar zo zeker van die onzin

Wat brood betreft is als je koopt goede brood van bakker daar zit niks in geen lactose geen zout geen suiker geen tarwe geen middelen etc zit he goed. Koop je goedkope heb je dat bovenstaande in grote mate.
    In andere landen wordt brood gewoon afgeraden is alleen in nederland soort ingebakken traditie 10x boterhammen als lunch eten.
    Uiteraard iedereen is groot mee geworden en met andere dingen maar ik zit toch bijzonder veel mensen die kanker hebben 55+. Ik denk niemand kent iemand die dat heeft.
    Vroeger was ook niet bpa free plastic, mdf etc.
    Dat vergelijking is raar want wetten worden steeds aangepast omdat mensen ziek worden van een of andere op lange termijn.
    Wie weet misschien over 10 jaar mag baby absoluut geen brood met dit rn dat en enkel 1 soort of dit en dat.
    Vroeger fc was ook veel slechter dan nu bijvoorbeeld

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt je bang laten maken door de alterneutenmaffia.

Taurine heeft een kind gewoon nodig, het moet aan kv toegevoegd worden. Het zit trouwens ook gewoon in moedermelk. Net zoals suikers (maltodextrine is ook een soort suiker) in melk horen te zitten. Hoe dacht je anders dan melk aan z'n zoete smaak kwam? Als je het overzicht bekijkt onder het kopje koolhydraten zie je dat alle soorten een vorm van suiker bevatten.
    Neem eens een slok moedermelk, en je proeft hoe zoet dat is...

Brood wordt niet afgeraden in andere landen, dat is echt pure onzin. Iedere cultuur heeft zo z'n eigen gewoontes qua eten, maar het ene is niet beter dan het andere. Dus ja, in het ene land zullen ze misschien zeggen 'geef je kind een kom rijst, of een bak cassave, of een lap rendiervel', maar dat is cultureel bepaald, en niet omdat het ene beter zou zijn dan het andere.
    Ik woon in een land met een rijstcultuur...toch krijgen baby's hier gewoon brood hoor!

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en in Azie komt ook heel veel kanker voor!

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Echt jammer hoe 1 bizarre mening plots door zovelen voor waar wordt aangenomen. In België was er enige tijd terug ook een boek dat beweerde dat brood de duivel is. Zo ongeveer alle voedingsdeskundigen, diëtisten en weetikveelwienogallemaal hebben de stellingen van dat boek volledig onderuit gehaald. En toch geldt het plots als 'bon ton' om te zeggen dat brood slecht voor je is. En dan meteen ook heel neerbuigend te doen naar mensen die zeggen dat dat onzin is, want "ik heb een boek gelezen".

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja, en dan maar tandenpoetsen met kokosolie en rauwe brownies eten van kokosmeel, kokosvet, kokosbloemsuiker en dadels...toch echt calorieenbommetjes...

Deel Deze Pagina