Julia is behoorlijk aan het kletsen, maar voor buitenstaanders is haar taaltje nog lastig te verstaan. Ze maakt mooie klanken, zegt sinds gisteren ook de F (als een soort blazen door een tuut-mondje, heel schattig), maar maakt woorden nog heel letterlijk hoe het klinkt en nog niet 2 medeklinkers na elkaar. Een slaapzak is een baapap, mooi is bowie, drinken is tinke, bijbel is biba. Ze heeft ook wel verstaanbare woorden, zoals bed, nee, koekie enzo. Wanneer wordt dit normaal gesproken een beetje beter te verstaan? Ik voel me steeds zo'n wandelend woordenboek als er mensen bij zijn Ik vertaal continu mijn dochter haar kletsverhalen Oh, en klanken die ze nog niet zegt, is niet zo gek toch? De S zegt ze maar soms, maar die is moeilijk, en de L, G, H, R, W zegt ze allemaal nog niet.
Hier ging dat in een maand of 2-3 zoiets. Opeens kwamen er heel duidelijke en moeilijke woorden, zoals Nanadu en pietenpet vlekkeloos uit. Denk dat het enige wat je kunt doen, is haar blijven prijzen en het zelf steeds goed zeggen. Heb ik hier altijd gedaan en dat werkt echt goed. Zo van: zij: nikke mama! ik: wil je drinken? zij: nikke! ik: hier, heb je iets te drinken in je beker. zij: nikke! ik: ja lekker he, drinken! Grappig is dan ook het oefenen van die woorden: Wij: drrrrrrrinken! zij: nnnnnnikkke! wij: drrrrrrrrinken! zij: nnnnnnnnnnikke!
Dan is Julia best een vlotte prater. Onze spriet is 5 maanden ouder, maar praat echt nog niet zo duidelijk.
Onze zoon is vanaf 15 maanden al echt duidelijk woorden aan het maken. Praat vanaf 18 maanden in 2-3 woordjes zinnetjes.. Zoals; mama sjaal om, Drinken erbij, Hallo mevrouw etc etc. Nu is hij wel vrij snel met praten.. Maar dus vanaf 15 maanden duidelijk woorden, en vanaf 18 maanden echt een beetje communiceren/kletsen samen. Tim begint nu met kleuren en tellen is vind hij ook heel interessant. (op zijn eigen manier.. ) En begint hij nu ook met; blote been, grote vrachtauto, blauwe vrachtauto etc. etc.
Haha heel herkenbaar hoor! Even kijken wat ik me nog kan herinneren: Tété: Teletubbie ka: auto (geen idee hoe ze erbij kwam ) benjo?: waar ben je? Bijbaan: glijbaan Papa: mama (en ook papa natuurlijk) Zó schattig, ik verheug me zo op Lisa die straks gaat praten! Die zegt nu mamamamama (als ze moe of boos is), papa en zus (zal wel toeval zijn , al heb ik het wel vaak over 'je grote zus') Het komt allemaal best snel goed, zelfs mijn oma kan Eva nu goed verstaan en vindt dat ze zo duidelijk praat!
Sommigen hier hebben echt wonderkindjes (rekenen en kleuren met 1,5 jaar, wow!!!). Ik ken eerlijk gezegd persoonlijk geen één kindje die op deze leeftijd meer kon zeggen dan 10-15 standaard woordjes, dus ik kan je niet helpen. Ons CB is hartstikke tevreden als ze met 16 maanden 2 woorden kunnen zeggen, dus zorgen hoef je je niet te maken , Julia loopt minstens een half jaar vóór
Ja, dat ze snel is met praten is wel duidelijk. Wel leuk. Eerste indruk is een klein meisje ('Is ze al een jaar?' ) en vervolgens begint ze te kletsen Kleine zinnetjes maakt ze ook, zoals 'Mama douchen' ofzo. Meer dan 2 woorden nog niet. Dat oefenen is ook wel herkenbaar Zo grappig hoe ze echt denken dat ze hetzelfde zeggen. Sommige letters weigert ze echt. Of een M, dat is in het begin altijd een B en vervolgens wordt het pas een M. Mama was heel lang Baba, de poes zei heel lang 'Bauw' en mooi is Bowie. Is natuurlijk beide een lipklank, en de B is vast gemakkelijker Het lijkt me wel leuk als iedereen haar straks wat beter kan verstaan! Leuk dat jullie kindjes ook al zo kletserig zijn. Danielle, wauw knap hoor! Julia zegt nog 'Ato. Bowie.' (mooie auto), dan maakt ze er 2 aparte woorden van, niet een zinnetje ofzo. En kleuren is nog een stapje verder idd, en tellen. Maar goed, lekker doorgaan in z'n eigen tempo! Wat zegt jouw omgeving? Ik had laatst een ober in een restaurant. Op het laatst zei hij 'Jemig, wat heb jij een slim kind!' *trots*
Onze dochter is net zo oud, maar nog lang niet zooooooo ver. Kan je dus helaas niet verder helpen. Wij zijn al trots als ze naar de lamp wijst en zegt: aan/uit...
Jayro was ook wel heel snel, gebruikt nu 4-5-6 woorden achter elkaar en 3-4 lettergrepen is geen probleem... En op die leeftijd had hij ook al een hele woordenlijst en korte zinnetjes... maarrr.. hij heeft eigenlijk altijd alles meteen vrij duidelijk uitgesproken. Soms als een vreemde het niet begreep moest hij het zelf nog een keer herhalen maar ik hoefde het niet te vertalen. En nu zijn er soms nog mensen die hem niet goed verstaan, maar volgens mij is dat nu echt onzin.. misschien omdat ze gewoon niet kunnen geloven dat hij vraagt of hij een chocoladeletter mag ofzo Ik denk dat het scheelt dat ik niet zo reageerde op woordjes die wel 'iets' konden betekenen, maar ik niet echt begreep. Hij moest zich dus wel duidelijk maken want anders bleef ik net zo lang vragen wat ie bedoelde Hehe gemeen eigenlijk achteraf (Hihih ondertussen lig ik ff helemaal dubbel om hem, hij zit in de kinderstoel "mam uit""... "maaaam uit"... ik kijk hem aan.. "jahhaa ik weet het zeker!" vraag blijkbaar wel eens of ie het zeker weet hehe)
Haha, Janneke, zo hier ook af en toe van die herhalingen Gisteren was ze erg stout, vandaag roept ze de hele dag 'Niedoen!' Als wij iets van haar niet begrijpen herhaalt ze het heeeeel vaak en heeeel hard. En boos kijken Laatst wilde ze 'bij' in de auto. "BIIIIIJJJJ!!!!!!!!!! :x" Wij snapten het echt niet! Achteraf bleek dat ze bij ons voorin wilde zitten
Ik wilde hetzelfde topic openen . Aaron zegt ook vrij veel, maar het meeste is alleen nog verstaanbaar voor ons. Of het woord is nog niet af (di = dicht). Of iets wat niet eens te herleiden is (tete = olifant). Wat betreft de klanken die ze niet kan zeggen: Aaron zegt ze ook nog niet. Ik denk dat dat geleidelijk gaat. Ik merk heel sterk als hij een voorkeur heeft voor een letter. Eerst was het de b, toen de t en nu de p. Dan leert hij ook makkelijker woordjes met die letter. En dat boos worden en het harder zeggen als ik het niet begrijp: heel herkenbaar! Zal wel vanzelf komen dan denk ik. Ik vroeg het me iig ook af.
Het komt vanzelf hoor. Soraya begint nu echt duidelijk woorden en zinnetjes te maken. Maar meer dan de helft is nog steeds het bijna niet verstaanbare gebrabbel dat alleen Mama begrijpt Ik ben ook de hele dag bezig om alles aan iedereen te vertalen.. Maar het is zo schattig!!
Ik herken het wel. Onze dochter is ook vroeg begonnen met praten (ze is nu 22 maanden). Zo'n 3-4 maanden begrepen alleen wij haar (di=dicht enzo) en gebruikte ze aparte woorden (tokko=schoen). Vanaf een maand of 14-15 ging ze woorden ook voor buitenstaanders goed en verstaanbaar uitspreken. Bepaalde letters hebben wat langer geduurd. De L, S en N vond ze lastig. En dan kon ze bijvoorbeeld wel 'poeS' zeggen, maar zei ze wel 'Toep' ipv 'Soep'. En de R was de laatste letter die ze goed uitsprak, Nu sinds een maand of 2-3 denk ik. Zinnen en woorden met meerdere lettergrepen maken doet ze vanaf een maand of 14-15, nu vertelt ze inmiddels hele verhalen. Heel gezellig maar vooral erg makkelijk.
Hier was dat ook zo op die leeftijd, het gaat ineens super snel. Ze praat nu duidelijk verstaanbaar en in hele zinnen. Laatst dacht ik grappig te zijn door een schil van een mandarijn in mijn mond voor mijn tanden te doen, dochter kijkt eens misprijzend en zegt:'mama, niet in de mond doen, bah! Het enig wat ze niet kan uitspreken is pyjama, dat is haar pangpang
wat fijn om te horen... zat me net deze week zorgen te maken om Sam Die praat en praat en praat... maar zn eigen taal... en alleen ik kan het verstaan..... wat ik raar vind is dat hij woordjes niet af maakt maar dat doen er hier meer zo te horen Dit zegt hij Buba (=bumba) en Noena (ook uit bumba) Mama Papa (als hij in de war is zegt Pamma hihi) Puh ( =poes) Nee Ja Doei doei Da Da (= dag dag) Daaaaaaaa ( = dankje) Mamadoeje (=mama wat doe je) titi (= drinken) Boe (=bloem) Boo (= boom) Bah Die ja (als ik iets pak wat ie wil hebben) Mama die (mama ik wil die hihi) Diiiii (= dicht) kokoa (=chocola) ete (=eten) Pa (=pap) nou allemaal onafgemaakt woordjes dus, en ik oefen me gek, maar hij leert t maar niet!!!!!