Hier ook gedaan hoor! Ze vond het hier ook schitterend. Vanaf 7 maanden ging ze zelf zitten. Eerder wilde ze het ook niet terwijl ze het volgens mij wel kon. Maar alles selluf doen he
ook ik ga het zeggen, wat een mooie meid!!! onze meid kan al heel goed zitten, ze speelt ook echt op de grond met speeltjes enzo maar ze kan niet uit zichzelf gaan zitten. ze probeert het wel maar het lukt nog niet. dus meestal zet ik haar zo neer en vermaakt ze zich prima. ze doet zelfs al pogingen om op haar billen te schuiven haha! ziet er zo schattig uit
Wat een mooi lief meisje. Dit deed ik ook met mijn dochter elke dag wel even en ze vond het net als jouw dochter prachtig. En vind het helemaal niet en je benen zijn vaak sneller dan je denkt als je ze moet opvangen en echt los heb je ze ook niet je hebt haar in de grijphouding met je handen, Dat is een natuurlijk iets. Straks trekt ze in eens door naar staan is ook leuk Zo speelde we vaak. Je moet ze toch ergens mee bezig houden als ze wakker zijn en dit is een perfecte manier om meerdere dingen te gelijk te doen. Je hebt contact en je maakt je kindje sterker door een spelletje er van te maken.
Ik heb haar expres niet vast want ze kan dat juist zelf heel goed! Ik voel wel hoe zij mijn duimen vast heeft en ze knijpt *hard* hoor! En je ziet ook wel een beetje dat als ze mij nog niet goed vast heeft ik ook niet begin met optrekken, en verder heb ik mijn handen vlakbij haar polsen, dus als ik ook maar een klein beetje het idee heb dat ze los laat heb ik haar We doen dit spelletje soms ook wel op bed en dan laat ik haar wel vallen als ze omvalt en dan roep ik er boem! bij. Vindt ze erg grappig Haha ja ik vind jouw filmpjes ook erg leuk om te zien, je viel me op door het stukje over de sondevoeding in je onderschrift, vandaar dus....
Het advies van het CB zou ik wel serieus nemen. Zitten is een hele belastende houding voor de rug. Liggen en staan veel minder! Ik zou haar dus echt laten liggen, of het spelletje korter houden (minder laten zitten, meer een beetje de armen oefenen). Uiteraard vindt ze zitten leuker, maar dit is dan ook de uitdaging voor haar om het zelf te leren! Ze mag eigenlijk pas zitten, op welke manier dan ook, wanneer ze zelf vanuit liggen in zit kunnen komen.
Ik denk dat het niet alleen met de belasting van de rug etc. te maken heeft.. Dat is inderdaad een reden dat ze het afraden. Maarrr.. je hebt ook nog zoiets als ontwikkeling... En wij werken op het kinderdagverblijf bijvoorbeeld via de visie van Emmi Pikler. En ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit... Zij zegt eigenlijk dat een kind uit zichzelf dingen moet gaan ontdekken om het op een natuurlijke volgorde te gaan doen. Een kind mag dan ook zelf bepalen wanneer hij dat gaat doen. En volgens Pikler kan een kind zich dan pas op een natuurlijke manier ontwikkelen. "Een natuurlijke ontwikkeling van kinderen is dat ze zich vanuit rugligging op de buik draaien en vanuit builigging op handen en knieën komen. De volgende stap is dat ze hun kontje opzij draaien en in zit komen." Dit zou dan weer heel positief zijn voor de juiste ontwikkeling van de hersenen en dit zou op latere leeftijd weer terug zijn te zien. Met te veel spelletjes als deze stimuleer je dus eigenlijk een beweging die ze voorlopig nog helemaal niet horen te maken. Pikler is ook tegen wipstoeltjes, kinderstoelen etc.. het is wel interessant, je zou er eens naar kunnen googlen als je er nog niet bekend mee bent. Ik zeg niet dat ik nooit spelletjes doe en vooral als het aangeraden wordt ivm voorkeurshouding etc. zou ik het gewoon lekker doen.. Maar er beginnen wel steeds meer cb's en kdv-en volgens deze visie te werken. En thuis moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je er mee doet. Maar dan weet je in ieder geval waar het nog meer mee te maken zou kunnen hebben dat ze 'laten' zitten afraden.
Janneke, ik ken die visie inderdaad, en ben het er volledig mee eens. Ik heb Julia ook op die manier zich laten ontwikkelen en ze was erg snel, zonder hulp van ons. Ik zette haar nooit neer op haar billen, nooit laten staan toen ze het nog niet zelf kan. Met 7 maanden ging ze zelf zitten vanuit de kruiphouding, een week later ging ze kruipen en een maand later ging ze staan. Met 10 maanden liep ze los. Ik ben erg voor het zelf laten ontwikkelen. Kracht trainen is voor sommige kindjes goed, maar die gaan dan ook niet voor niks naar een fysio die dat adviseert. Andere kindjes hebben dat niet nodig, die leren het vanzelf. Julia kon ook nog niet rechtop blijven zitten toen ze zelf leerde om te gaan zitten. Had ik dat dan moeten oefenen? Nee, ze viel de eerste dagen steeds om, en toen kon ze het opeens!