Fruithapje

Discussie in 'Voeding' gestart door kimbloempje, 30 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimbloempje

19 okt 2007
    16
    0
    0
    Ik maak het fruithapje het liefste zelf. Mag jevanaf 4 maanden al al het fruit geven of alleen peer banaan en appel. Ik geef graag kiwi ivm moeizame ontlasting, kan dat.

groetjes Kim Bloem

2. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    ja hoor dat kan..met alle zachte fruit soorten kan je beginnen
    je kan ook evt een theelepel zonnebloemolie door de fles heen doen scheelt ook
    zou zelf nu geen banaan geven omdat dit stopt...

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Op borstvoeding.com staat een mooie lijst voor voedselintroductie.
    Hij begint weliswaar 'pas' met 6 maanden, maar daar heb ik even niet na gekeken. (je hebt daar een lijst vanaf 6 mnd, vanaf 9 mnd en vanaf 12 mnd) Ik heb even gekeken of kiwi in die eerst fruitsoorten valt of niet. En in die lijst staat kiwi vanaf 12 maanden. Dus ik zou zeggen dat je met kiwi beter nog even een paar maandjes kan wachten.

Fruitsoorten vanaf 6 maanden (geld dus volgens mij ook bij 4 maanden ;) ) zijn:
    abrikoos, ananasmeloen, appel, avocado, banaan, druif, duindoorn, kers, mango, meloen, peer, perzik, pruim (vers), rozenbottel, stoofpeer, suikermeloen.

4. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    @bolbuikje leuk de lijst maar meeste fruitsoorten zijn niet altijd te verkrijgen....

Wij mochten van het cb gewoon alles gana proberen....dit ook omdat er geen allergieen in de familie voorkwamen.

Zelf zijn we door omstandigheden met 1 mnd gestopt met borstvoeding en heb ik dus ook niet naar de lijstjes gekeken maar meer gekeken wat is lekker zacht fruit.....

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar die lijst is echt niet alleen voor als je borstvoeding geeft hoor! Borstvoeding heeft hier helemaal niks mee te maken. Dat is gewoon een heel handige lijst voor als je wil kijken wat een kindje 'mag'. En volgens mij zijn de meeste van de fruitsoorten gewoon bij appie te krijgen hoor.

6. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Mogen kersen ook al? Zal mijn vader blij mee zijn, die teelt kersen! Hij is al zo'n trotse opa haha!

Hoe moet je in hemelsnaam van kers of druif een fruithapje maken? Dat zal een geknoei worden!

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Gewoon het buitenste velletje eraf halen. Met een beetje geduld en een mespuntje, lukt dat wel. Hier van de week druifjes geproefd. Of door midden snijden en met een lepeltje het vruchtvlees uit het velletje schrapen ;) .

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    en heb je het dan nog fijngemaakt met een blender ofzo? Over een tijd is dat wel leuk voor de afwisseling!

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, gewoon kleine stukjes van gemaakt en gegeven. Dus het geen je overhoud, dat met een theelepeltje stukjes afhalen of met een mesje klein maken, en eten maar. Hij vond het heerlijk ;) . Hoewel het toch wat zurig was.

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Kiwi zou ik persoonlijk wat voorzichtiger mee zijn, het is toch behoorlijk scherp en zuur.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Precies, daarom staat ie natuurlijk bij de lijst "vanaf 12 maanden", toch? ;)

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kiwi moet je erg voorzichtig mee zijn, 't is niet alleen nogal allergeen, maar ook nogal scherp. Kinderen krijgen er snel problemen mee.
    Het zit wel in potjes voor een jongere leeftijd, maar de inhoud van potjes is vrij lang onder hoge druk gekookt, waardoor veel van de stoffen waarop gereageerd kan worden kapot gaan.

Kersen het liefste vanaf een maand of 8, het zijn steenvruchten. Dus als opa ze teelt, dan kun je dat voorzichtig proberen tegen de tijd dat ze rijp zijn.
    Even in kokend water dopen, velletje er af schuiven (dat gaat dan heel gemakkelijk), en dan kleine stukjes eraf snijden of het even door een zeefje drukken.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Met kiwi zou ik nog even wachten en als ze snel verstopt zit, helemaal met banaan.
    In het begin maakte ik vaak appel, peer en kookte wat gewelde abrikoosjes, alles in de blender, lekker hoor. Soms mango, ook lekker.
    Maar ja, er zijn inderdaad veel dingen niet te krijgen, vind het ook wat beperkt. Maar goed, ik woon in een fruitgebied, dus van de zomer ga ik weer lekker verse aardbeitjes, kersen, pruimen, frambozen etc. halen hier in de buurt.

14. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Kimbloempje, kan je dan niet beter pruim geven ipv kiwi? Kan ook wat laxerend werken en is volgens mij wat zachter dan kiwi. Had hier laatst lekker rijpe pruim, die ging er goed in :). Even een kruisje in het velletje maken, even in heet water leggen en je haalt het velletje er zo vanaf.

15. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    als je fruit erbij geeft zal sowieso de ontlasting beter gaan, heb ik begrepen. (door de vezels van het fruit)

16. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Combi kiwi met yoghurt wordt trouwens ook afgeraden, de kiwi zou er bitter door worden. Kiwi staat bij mij ook op het lijstje van 'later fruit'.

17. kimbloempje

19 okt 2007
    16
    0
    0
    Nou bedankt voor jullie adviezen. Ik ben toch op advies van het cb met kiwi begonnen. Ik stop dit in de blender smden met een peer en een appel. Dit gaat er goed in en de ontlasting gaat een stuk beter. In onze familie komen weinig tot geen allergieen voor dus daarom mocht het.

groetjes Kim

Deel Deze Pagina