Kunnen muggen ziektes overbrengen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dahlia, 31 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Gisteravond kon ik weer 'es niet slapen, want er zaten muggen op onze kamer. Ze zoemden langs mijn oren heen. En ik voelde een prikje op mijn arm. Gestoken dus! Dus ik de lamp weer aan en op zoek naar die krengen.... :(

Toen zag ik er één zitten op de muur. Ik gauw met de electrische vliegenmepper erheen, en ja hoor, ik had hem. :p

Toen ik die mug goed bekeek zag ik dat hij een rood lijf had, gevuld met bloed. Toen ik hem dood en wel met mijn vinger in de prullenbak wilde wippen, toen knapte de mug uit elkaar en toen had ik bloed op mijn vingers zitten. (Jak) Later zat er nog een mug op de kamer en zijn lijfje ook gevuld met bloed.

Toen dacht ik: "Stel je voor dat dit nou niet mijn bloed is maar het bloed van iemand anders?"
    Ik vraag me dus af of je van zo'n mug bijvoorbeeld HIV-besmet kunt raken?

Wie heeft enig idee?

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Muggen kunnen ziektes overbrengen, ja, maar geen HIV of zo. Je moet eerder denken aan malaria en andere tropische ziektes ;)
    Kijk hier maar eens.
    Maar als je alleen maar bloed OP je vinder hebt zitten, kan het geen kwaad, hoor! Zelfs niet als het van een HIV patiënt is. Daarvoor zou er direct contact moeten zijn met je eigen bloed.

3. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Weet je dat ik me dat ook altijd al afvroeg...maar zolang je zelf geen wondje hebt,denk ik ook maar dat het geen kwaad kan;)

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Die muggetjes binnen zitten vooral vol met de dichts bijzijnde kandidaat bloed leverancier. Jij dus ;)
    En de ziektes die zij over brengen doen ze dmv prikken. Dus als ze bloed in zich hebben en een ziekte hadden om uit te delen dan had je het al gehad....of niet. Ligt er aan welke en hoe ontvankelijk jij bent.
    En bij mijn weten zijn de ziektes die zij kunnen over brengen nog niet in Nederland bij de muggies gekomen. Al las ik van de week wat over een of ander tropisch mugje wat in belgie en duitsland al wel zat en een of andere ziekte over bracht....
    Boomholtesteekmug aangetroffen in Zwitserland | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Er zijn sowieso n aantal manieren om n ziekte te krijgen maar niet alle ziektes kun je door dezelfde manieren krijgen. HIV idd door besmet bloed bij jou bloed (daarom hoef je niet persee besmet te worden als je met een HIV patient naar bed gaat zonder bescherming...maar je hebt wel n grote kans omdat t kan zijn dat er kleine wondjes komen). Maar griep kan bvb via de lucht. schimmel infecties kan je via je huid krijgen bvb al door op dezelfde plek te douchen waar een besmet iemand gedouched heeft, etc (lekker onderwerp zo :p)
    Ergens best interesant...maar aan de andere kant krijg ik er de bibbers van :D
    Natuur zit nogal goed in elkaar wat dat betreft.

5. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Jamaar ik bedoel eigenlijk niet zo zeer alleen het bloed op mijn vinger.

Stel: de mug heeft iemand geprikt die HIV heeft. De mug heeft dus met zijn kleine angeltje in zijn lichaam geprikt en bloed naar binnen gezogen.
    Vervolgens komt de mug bij mij door het raam naar binnen en prikt met zijn angeltje in mijn arm en is kort daarvoor dus nog in contact geweest met iemand met HIV. Dan vraag ik me dus af of hij mij via de angel kan besmetten? :(

6. Misa Misa

Misa Misa Actief lid

6 aug 2009
    460
    0
    0
    Mama!
    Zuid-Limburg
  7. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ok! Duidelijk! :)

Hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Maar het zijn en blijven k*tbeesten.

8. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Tof dat je deze vraag gesteld hebt, want ik vroeg het mij ook altijd af! ;) Nu weet ik het bij deze ook ineens :)

9. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Graag gedaan hoor! ;)

10. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.617
    900
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Misschien helpt insmeren met anti-muggen spray?
    Voor je nachtrust tenminste.

11. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

@ Chillin,

ik doe liever geen anti-muggen spray op mijn lichaam. Ik vind dat spul al zo stinken.....

Ik heb wel zo'n citrotinella-ding staan op het nachtkastje, maar het helpt niet zo goed als ik zou willen.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik heb een roller/stick waar ook een beetje Deet in zit en die ruikt best lekker... Weet even niet meer welk merk, maar het is geel met rood geloof ik

13. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Wat is deed?

Deel Deze Pagina