" magische jaar grens"

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Hajar, Jan 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hajar

Hajar Actief lid

Oct 25, 2010
    302
    0
    16
    NULL
    NULL
    Vandaag had ik een afspraak bij het UWV. Ik ben sinds de zwangerschap nog ziek. Heb vanaf week 36 verschrikkelijk pijn in mijn handen en armen. Waarvan ze eerst dachten dat het Carpaal Tunnel Syndroom was zijn ze nu aan het twijfelen. Het wordt met de dag erger en ik loop nu bij een hand en pols centrum bij ons in het ziekenhuis. Echter weten ze nog steeds niet wat het is maar gaan er vanuit dat het komt door het 2x uitdrogen in de zwangerschap dat beginnen ze steeds meer te zien. Nou heeft het beestje nog geen naam en ik blijf pijn houden. Om een lang verhaal kort te maken. Tijdens het gesprek met de arts was ook zijn conclusie dat ik nog niet kon re-integreren maar hij had het over "de magische jaar grens" Nu zit ik thuis en vraag ik me af wat bedoelde hij er mee? wat zal er gebeuren na een jaar ziek vanwege zwangerschap?? Is daar een regel voor?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Hajar,

Per 1 januari is de Ziektewet gewijzigd. Eén van de wijzigingen heeft betrekking op de ‘eerstejaars Ziektewet-beoordeling’. Als je 44 weken ziek bent, wordt je uitgenodigd voor deze beoordeling, die door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige wordt uitgevoerd.

De arts beoordeelt wat je ondanks je klachten nog zou kunnen doen. De arbeidsdeskundige berekent hoeveel je daarmee nog zou kunnen verdienen. Als hieruit blijkt dat je nog voldoende kunt verdienen, zal je ziektewet-uitkering stoppen. Kun je dat niet, dan wordt de ziektewet maximaal 1 jaar verlengd, waarna die na 2 jaar alsnog zal stoppen (je krijgt dan een WIA-beoordeling als je nog ziek bent).

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Hajar

Hajar Actief lid

Oct 25, 2010
    302
    0
    16