Hey meiden, Ik las net op de stichting wiegendood dat alle hulpmiddelen om te voorkomen dat een baby draait op zijn buik worden afgeraden. Die rollen waar een baby tussen slaapt, valt onder kussens dus onveilig. Een safe to sleep is wel veiliger maar is ondanks dat niet aan te raden Strak opmaken bedje is goed, maar dan als de baby erg sterk is kan ie zich toch draaien. Conclusie: Een slaapzak is het veiligste als je een stuk instopt aan het voeteneinde. Maar nu vroeg ik me af wat trek je je baby aan als ie in een slaapzak ligt? Daarin lees ik ook diverse verhalen over. Moet je nou een dekentje over hem neerleggen als ie in de slaapzak ligt? En kan ie dan zijn kleding aanhouden (romper, truitje en broek) of wordt dit allemaal te warm? Ik heb een slaapzak met korte mouwen en een groot gedeelte kan ik dan instoppen.... Ik ben benieuwd naar jullie adviezen
Mijn dochter heeft een romper met lange mouwen en een pyjama aan onder een slaapzak zonder mouwen. Ik doe er dan nog wel een deken over.
L Hoe stop je die deken dan in aan het voeteneinde? Want als ik de deken dubbel sla en om het matras sla komt ie iets omhoog, laat staan nog eens een slaapzak erbij.... Vind een slaapzak veiliger als al het andere wat ik heb gelezen maar hoe je het bedje ermee opmaakt en welke kleding is me nog ff een raadsel
Mijn dochter heeft een slaapzak+pyama+romper aan en dan nog een deken. Op haar kamertje is het rond de 14 graden. Ik stop de slaapzak er aan het voeteneind gewoon bij in, zij heeft zich nog nooit losgewoelt..
Ze heeft nu een hele kleine slaapzak die niet groot genoeg is om erbij te stoppen. Wist eigenlijk ook niet dat dat zo hoort.. Mijn dochter blijft, op haar armen na, ook goed onder de dekens liggen, hoop dat dat zo blijft.. Ik lees nog even mee over hoe het zit met de slaapzak instoppen..
ik stop m zeg maar achter het matras, dus niet eronder. Als ik dan het dekentje instop ligt dat stevig genoeg volgens mij...
Ik heb het even nagevraagd bij de prenatal, moest even een leuke slaapzak kopen voor hem. Zij zei dat zij het juist afraden om een slaapzak in te stoppen maar hem gewoon los met de baby in het ledikant te leggen. Eventueel om hem vaster te leggen kan je (afhankelijk hoe dik je slaapzak is) hem instoppen door horizontaal aan het voeteneinde een hoes of dun dekentje in te stoppen aan de zijkanten van het matras. Dan liggen ze toch vaster en draaien ze niet zo makkelijk op hun buik. Ik word tussen half 2 en 4 uur gebeld door het CB omdat ik nu zeker wil weten hoe het zit.....wordt vervolgt
Ps qua kleding zij ze het volgende: Dikke slaapzak (winter) met lange mouwen: Of alleen romper of alleen pyama met luier.... Dikke slaapzak met korte mouwen: Romper met lange mouwen en rest zelfde als hierboven Dunnere slaapzak met lange of korte mouwen: Romper, pyama en luier. Eventueel een dun enkel geslagen dekentje als het erg koud is.
Ik vind dat de toevoeging er nog bij hoort over dat je naar je kindje moet kijken! De ene baby heeft het met een lange mouw romper + slaapzak het warm genoeg de ander zal het ijskoud hebben. Soms lees ik hier over een lange mouw romper + pyjama + dikke slaapzak + 2 dekens + laken en dat ze dan behaagelijk aanvoelen in hun nekje. De mijne zou ik zo smoren die heeft het niet gauw koud. Kortom probeer het uit wat de prenatal als advies gaf en trek je kindje evenueel nog een pyjamabroekje erbij aan (vind het zelf erg koud blote beentjes voor de winter). En het hangt ook af of de kamer 14 graden is of 20 graden, kijk daar ook naar! Mijne slaapt nu in een combisleeper + romper korte mouw en dun boxpakje of dunne pyjama. Op de kamer is het een graad of 14 aardig fris dus. Hiervoor wilde hij perse onder een deken strak ingestopt slapen en sliep hij nog in een dunne slaapzak, maar hij kreeg het nu te koud.
Mijn zoontje slaapt al vanaf dat hij een maand of 2 is op zn buik. Hij kruipt sinds een week naar boven en is dan ook echt koud.....hij slaapt nu in een dunne slaapzak met pyjama en romper. Ik ga maar eens een dikke slaapzak van zolder halen en dan geen dekentje meer erbij ofzo
Met je conclusie ben ik het niet helemaal eens. Wanneer je je kindje zich gaat draaien en dergelijke en zijn slaapzakje zit vast kan die zich vast draaien in de slaapzak. Wanneer een kindje in staat is om zich zelf om te rollen en terug te draaien is het sterk genoeg om zijn hoofdje op te tillen als hij het benauwd krijgt. Dan kun je beter kiezen voor een combisleeper. Die zijn zo dik dat ze een vervanger voor een deken zijn.