Stel nou dat…mijn dochter bij haar vriend zou wonen (financieel/praktisch)

Discussie in 'De lounge' gestart door RE080219, 7 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Zo kort mogelijk:

    Mijn dochter (18) en haar vriend (bijna 19) doen beiden een voltijds MBO opleiding. Hij woont alleen met zijn vader in een huurwoning. Vader is laagopgeleid dus gezinsinkomen is laag. Dochter is ruim de helft van de week daar. Zij en vriend zijn twee jaar samen.

    In theorie: wat zouden de financiële gevolgen zijn (zowel voor dochter - DUO, zorgtoeslag - als voor ‘schoonvader’ - belasting, toeslagen) als zij op het adres van vriend ingeschreven zou staan? Zouden ze dan wellicht allen financieel beter af zijn?

    Feitelijk is ze meer dan de helft van de tijd daar, dus vroeg het me gewoon af…
     
  2. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.991
    533
    113
    Hier
    Je bedoeld omdat je dochter dan uitwonend is?

    Ik weet niet hoeveel dat zou schelen. Ligt er ook aan hoeveel toeslagen zijn vader krijgt.

    Met zo weinig informatie is dat moeilijk te zeggen
     
  3. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Schoonvader krijgt maximaal toeslagen wegens laag inkomen. Dochter heeft enkel DUO en zorgtoeslag + minimaal inkomen uit bijbaantje (tientjeswerk). Idem voor vriend. Dus echt obv minimuminkomen gerekend.
     
  4. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Maar inderdaad: ik bedoel voor m’n dochter omdat ze dan uitwonend is + voor schoonvader omdat hij dan wellicht technisch gezien zorgdraagt voor twee jongvolwassenen? En hoe zit dan dan belastingtechnisch voor schoonvader als hij IB aangifte doet?
     
  5. Caithxxx

    Caithxxx Fanatiek lid

    27 mrt 2019
    2.221
    2.158
    113
    Vrouw
    Als het goed is wordt duo niet als inkomen gezien. Verder weet ik het eigk niet..
     
  6. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Mijn ervaring is dat je dit soort financiële vragen echt niet hier moet stellen. Benader gewoon een expert op dit gebied die kan je alle ins en outs geven. Hier is de kans groot op onjuiste en/of onvolledige adviezen.
     
  7. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik zou een proefberekening maken van de toeslagen op de site van de belastingdienst
     
    Mamavanvier95 vindt dit leuk.
  8. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Eigen kinderen onder de 27 jaar met duo hebben meestal geen invloed op uitkering en toeslagen, hoe het precies zit met een partner van eigen kind weet ik niet zeker.
    Je kan het navragen bij de gemeente (website) en belastingdienst.Zolang duo niet gezien word als inkomen valt het wel mee,zodra er echt inkomen komt dan veranderd er wel wat op gebied van toeslagen omdat er naar het totaal inkomen gekeken word.
     
  9. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.322
    7.263
    113
    Precies dit, beste advies wat je kan krijgen!
     
    GossipGirlxoxo en Nellie4 vinden dit leuk.
  10. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.920
    3.968
    113
    Vrouw
    Op dit moment maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit, maar je dochter zal niet eeuwig student blijven.
    - Zodra ze stagevergoeding of inkomen krijgt wordt dat van schoonvader zijn inkomen afgetrokken.
    - Mocht je dochter vermogen bezitten of erven, kunnen alle toeslagen stop gezet worden.
    - Met drie volwassenen kan de huur ook verhoogd worden in verband met scheef wonen.
    - gemeentelijke belastingen gaan omhoog
    - wat gebeurt er op het moment dat het uit gaat, schoonvader wil verhuizen of komt te overlijden?

    Schoonvader zou kunnen kijken naar de mogelijkheid om een kamer te verhuren aan het stel, maar ook dat heeft gevolgen.

    Als je dochter daar meer dan de helft van de tijd is, is het misschien wel netjes om het gesprek over de kosten aan te gaan (als dat nog niet gebeurd is). Een huishouden met 3 volwassenen kost meer dan een huishouden met 2 volwassenen. Mee eten, douchen, waterverbruik etc. Zeker in tijden waarin je hoort dat minima (en eigenlijk iedereen) het moeilijk hebben
     
    Spectre, KleineLai, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Voorzover ik zie wordt ze geen toeslagpartner, en in een werk-situatie van vader zonder aanvullende bijstand etc heb je ook niet te maken met kostendelersnormen.
    Dus nadelen lijken er niet echt te zijn voor vader, maar dat zou hij moeten checken met iemand aan de hand van zijn volledige situatie.
    De woningbouw kan inwoning verbieden als het huis daar te klein voor is, voor 3 volwassenen zullen ze minstens 3 slaapkamers aanhouden.
    Je zou kunnen overwegen je dochter onderhuurder te maken, dat mag als je t aanvraagt bij de woningbouw, en dan betaalt ze dus huur aan haar schoonvader. Ook verder lijkt het me goed als dochter (al dan niet met een toelage van jullie, maar dan met haar verantwoordelijkheid) financieel gaat bijdragen daar.
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Exact dit ja!
     
  13. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    908
    1.438
    93
    Vrouw
    Begrijp ik goed dat je hoopt dat het de financiële situatie van schoonvader juist verbetert?
    Want als hij al maximale toeslagen krijgt, dan gaat hij toch niet meer dan dat krijgen? Zeker niet omdat jouw dochter al volwassen is, lijkt me.

    Denk dat het financieel alleen maar achteruit kan gaan. Je hebt een extra volwassene in huis die straks misschien meer gaat verdienen (betekent vaak een afname in toeslagen), gemeentelijke belastingen stijgen.
    Al zal dat nu nog niet zo'n vaart lopen omdat ze nog student is, maar in de toekomst kan dat natuurlijk wel uitmaken.
    DUO kan overigens wel meegerekend worden in de energietoeslag - dacht ik! Heb ergens vaag gehoord dat iemand een te hoge energie rekening had, meer ging lenen, daardoor een hoger "inkomen" had en daardoor weer minder energie toeslag kreeg. Lekker vicieus cirkeltje.

    Wat ik me wel nog bedenk: misschien kunnen ze kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen krijgen? Ik kreeg dat wel als alleenwonende student destijds.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    Stel dat hij qua toeslagen erop vooruit gaat (wat ik betwijfel want ze is volwassen) , hij zal sowieso achteruitgaan op vaste lasten?

    Ik zou trouwens nu al kijken naar kostgeld aangezien ze daar de helft van de tijd is. Wel zo netjes vind ik.

    Maat wat anderen ook zeggen, ik zou advies op maat zoeken :)
     
    Sado en Ysabella vinden dit leuk.
  15. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    704
    1.023
    93
    Los van alles zou ik het niet stimuleren. Zo’n jong meisje hoeft toch niet bezig zijn met een serieus toekomstpad? Als ze morgen haar verkering zou willen verbreken zou ik ook goed ( en normaal) vinden dus houd het vooral los.

    Het klinkt nl ook niet als een top wederpartij zo in de financiële ellende.
     
    GossipGirlxoxo en Nellie4 vinden dit leuk.
  16. Olympia

    Olympia Bekend lid

    16 okt 2020
    908
    1.438
    93
    Vrouw
    Dit vind ik wel een vrij lullige opmerking. Het kan toch een hele lieve, goede jongen zijn die netjes met DUO (zoals 90% van de Nederlandse studenten) zijn opleiding volgt?
    Hij kan er toch ook niks aan doen dat zijn vader kennelijk een niet al te hoog loon heeft en ze zo de eindjes aan elkaar moeten knopen...
    Er bestaat steeds meer armoede in Nederland, steeds meer gezinnen kunnen niet goed rondkomen vanwege oa die idiote energieprijzen. Dat hoeft toch niet te betekenen dat alle kinderen uit deze gezinnen een "slechte wederpartij" zouden zijn?:confused:

    Misschien werken ze wel keihard voor alles wat ze hebben. En het feit dat die vader, ondanks dat ze het niet breed hebben, TS haar dochter de halve week verwelkomt in zijn huis, zegt mijns inziens ook al genoeg!
     
  17. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Ik zou haar laten bijdragen aan boodschappen verzorgingsproducten ect..
    Geld geven kan soms lastiger zijn mocht de vader niet werken ivm uitkeringen.
     
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.687
    9.656
    113
    Ik denk dat ze dan ook zonder meer weer terug naar haar ouders kan, dus zie het probleem niet direct? Het is niet alsof ze samen allerlei verplichtingen aangaan.

    Sorry? Ik lees niks over financiële ellende (voor mij zijn dat schulden, onverantwoord uitgeven etc) hoor, alleen een minimum inkomen. En de tijd dat een deerne zich door een rijke man aan de haak moest laten slaan om haar toekomst zeker te stellen, is toch echt voorbij. Dit is een lompe opmerking die nergens op slaat.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Serieus?? Er staat vader is laagopgeleid dus een laag gezinsinkomen.
    Waar haal jij vandaan dat er financiële ellende is?
     
  20. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het alleen maar goed is, om bezig te zijn met een toekomstpad, ze zit op het mbo en zal straks ook gaan werken. Ze is geen 10 jaar en mag best eigen verantwoordelijkheid hebben en ook over nadenken.
    Als ze straks wel een huisje krijgen, dan zijn er ook verantwoordelijkheden om te dragen.

    Ik vind het als oude zijnde een goede vraag; maar ook wat wil je ermee? Worden de kinderen daar beter van (ivm uit huis studiefinanciering (ik weet niet of dat bestaat) en komt de vader in het nou als zij daar ingeschreven staat?
    En ook wat vindt de vader ervan?
     

Deel Deze Pagina