Zoveelste schemavraagje.....

Discussie in 'Voeding' gestart door mamavanmimi, 6 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn kleine meid is nu ruim 6maanden oud, en ik heb het idee dat ik een beetje achterloop qua wat ze allemaal krijgt. Dit komt vooral vanuit de omgeving, maar toch ben ik benieuwd.
    Dit is haar schema nu:
    7.30 fles 200 ml. Vaak gaat ze rond half 9 nog voor een uurtje naar bed, waarna ik haar aan ga kleden en dus haar fruit geef.
    Rond 10 uur krijgt ze een half potje fruit
    Tegen 12 uur weer fles 200 ml en dan naar bed
    Meestal wordt ze rond 3 uur, half 4 weer wakker en krijgt ze een half potje warme hap. Daarna rond half 5 weer een fles 200 ml.
    Rond 5 ur, half 6 gaat ze nog voor ongeveer een uurtje naar bed.
    Tegen 8 uur de laatste fles met een beetje rijstebloem. Hierna naar bed.

Ze heeft een KMA en misschien ben ik daarom voorzichtig, maar wanneer begin je ook al weer met brood ex. Toetje geef ik ook nog niet.
    Hoe ziet bij jullie een dag eruit? Krijgt ze nog teveel flessen? Vaak drinkt ze hem namelijk niet leeg, maar een fles minder houdt ze volgens mij nog niet vol.....
    Iemand met tips/ adviezen?

2. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Mijn dochter is volgende week 6 maanden oud.

Haar schema sinds vorige week:

Ontbijt: 180+6
    Tussendoor: Fruit en sap
    Lunch: 180+6
    Tussendoor: fruit, rijstewafel of soepstengel en sap
    Avondeten: 1 potje warme hap met volle yoghurt als toetje
    Voor het slapen: Pyjamapapje biscuit (250ml, maar ze laat vaak 50 ml staan)

Wij zijn misschien wel wat optijd met de overgang naar 3 flessen, maar ze liet steeds 50-70ml staan per fles. Toen ze 11 weken oud was kreeg ze al 4 voedingen fles/borst.

3. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ziet er goed uit hoor ik gaf eerst ook nog geen tussendoortjes.
    Ze heeft nog best lang een fles gehad om 15u en toen ze die uit zichzelf steeds minder nam ben ik hem eerst gaan verkleinen en toen ze echt zowat niks meer nam en dan echt maar 30cc toen laten vallen. En ik denk dat ze een maand of 7,5 was toen we zover waren. En het is niet erg als ze nog zoveel flessen krijgt en ook niet als ze niet leeg gaan. Dan krijgt ze nu precies wat ze zelf nodig heeft.

Let niet op commentaar van anderen en je bent nog maar net begonnen met bijvoeden. Nu is het meer zaak om alles te gaan introduceren en het echte werk komt nog wel.

Heb je geen introcuctieschema van een dietiste gekregen?
    Daar staat precies in wanneer je wat moet introduceren.
    Brood is vanaf 7 maanden.

Het is gewoon even anders als je het op die manier moet doen!

5. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier laat ze ook vaak 40 cc staan, vandaar dat ik het idee had wat achter te lopen.
    Maar dan zou ik dus haast beter ipv warm eten een koek oud met wat diksap kunnen geven en dan ipv de fles het warme eten??
    En iets van brood of zo, zou dat ook al kunnen? Alleen weet ik dan niet wat ik erbij/ erop zou kunnen geven ivm KMA?

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Dank je, ik zal eens gaan googelen naar een introductieschema met KMA!

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Zou ik wel doen want diksap bijvoorbeeld, daarvan mag je alleen nog het diksap geven met het fruit waar je kind tegen kan. Geldt ook voor jam.

Ik had in het begin dus alleen diksap appel maar dat vond ze niks.

En nu voor op brood heb ik voor haar appelstroop, perenstroop en pruimenjam.

Met vlees moet je ook wachten tot 8 maanden en varkensvlees mag tot een jaar nog helemaal niet.

En zorgen dat je kindje geen soja krijgt voor de 9 maanden!

Als je het niet goed kan vinden zou ik toch via het cb of kinderarts 1 keer naar de dietiste voor uitleg en dan kan je het aan de hand van het schema heel goed volgen.

8. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Heb jij misschien een goed schema, ik kan niet goed wat vinden? Misschien zoek ik niet goed, maatvoerde

En waarom mag vlees dan niet?

9. Kerszje

Kerszje Niet meer actief

Volgens mij mag vlees wel gewoon hoor! En varkensvlees tot een jaar niet? Heb ik echt nog nooit van gehoord.

Ook bij mijn zoontje van bijna 3 maakte ik wel warme hap zelf.
    Groente met aardappels/rijst en dan een stukje vlees of vis erdoor. Kip, rundvlees, varkensvlees, maakt volgens mij allemaal niks uit.

10. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    op
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden
    staat iig heel veel aangegeven over een allergievriendelijk introductieschema. Hier heeft mijn man veel allergieën,dus wilde rustig introduceren. Heb hier veel aan gehad.

In het boekje van het CB staat bij ons ook aangegeven wat ze in welke maand mogen, meer in het algemeen.
    Je kan ook altijd het CB even bellen, kunnen ze meedenken met je (neem aan dat daar wel meer kindjes met KMA komen).

Voor zo ver ik begreep, is tot 8 maanden melkvoeding de hoofdvoeding. Tot die tijd is het vaak gewoon dingen uitproberen en mogen ze de voedingsstoffen nog volledig uit de melk halen. Na 8 maanden krijgt een kindje meer behoefte en is bijvoeding belangrijker qua voedingsstoffen.
    Hier ook de ervaring: naarmate bijvoeding beter ging, werden vanzelf de flessen minder groot.

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Wel als je kind koemelkeiwitallergie heeft! Dan is er een kans dat het ook op andere eiwitten. Dus dat is een hele andere aanpak. Fruit als kiwi en aardbei mag ook pas na 1 jaar.

Ik heb het schema als boekwerk in een snelhechter dus niet erg handig om te delen met je maar via het voedingscentrum is zoiets te krijgen maar wel tegen betaling denk ik.

12. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik zou ook een dietiste raadplegen, even een verwijzing vragen van het CB.

Hier hebben we vorige week een gesprek gehad en een 5tal a4-tjes over wat hij wel en niet mag. Lucas heeft ook een KMA en erge eczeem.

Als je wilt kan ik deze wel fotograferen/inscannen en naar je mailen??
    Dan pb me maar even.

13. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    oveirgens heb ik ook een dik boekwerk/ merkenlijst van het voedingscentrum. Dat is een pfd bestand met alle merken van alle soorten producten die dus vrij zijn van alle allergenen/triggers e.d.
    Die kan ik je ook mailen, want die lijst kost 15 euro als je hem moet kopen!

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Niet alles gelezen maar wel KMA.

* Brood met KMA gewoon rond 12 uur geven, eerst een paar maanden met alleen plantaardige margarine. Even de verpakkingen goed lezen van AH eigen merk kan vaak, zonnepond ook. Dan na een paar weken bijvoorbeeld appelstroop of jam. Vleeswaren zit bijna altijd koemelk in en geven wij pas ruim voorbij het 1e jaar.
    * Bij de bakker kan je vragen om koemelkvrij brood zonder broodverbeteraar. Ook bij de natuurwinkel hebben ze dit vaak wel, of zelf bakken. Becel wit waar bruin in zit ofzo is ook koemelk vrij maar zit wel veel E-nummers in. In normaal brood KAN koemelk zitten, maar het hoeft niet. Mijn dochter verdraagt wel boterhammen van normaal brood maar geen broodjes zoals puntjes, kadetjes, krentenbollen, daar zit melkpoeder in.

Verder zou ik zeggen; prima schema. Op den duur zal je langzaam gaan toewerken naar:
    - Ontbijt van pap, of een boterham met "melk".
    - Tussendoortje van fruit en water/thee/sap
    - Middag eten van brood + "melk"
    - Tussendoortje + drinken bijvoorbeeld soepstengel, rijstwafeltje, koekje ( Goed lezen, er zijn koemelkvrije babykoekjes bijvoorbeeld berenkoekjes. Soya moet je vaak ook vermijden omdat veel KMA kindjes ook op soja reageren. In liga etc zit soja of kippen ei. Wij hadden beren koekjes, boerderij koekjes en de koekjes van organix goodies ( AH, C1000 ) die KMvrij zijn. )
    - Avond eten van warm eten. Wij geven met 1,5 nogsteeds geen toetje ivm KMA. We eten zelf ook geen toetj meer want ze heeft nu door dat wij iets anders eten als zij. Wel eten we regelmatig wat fruit na, en sinds ze oud genoeg is soms een water ijsje ofzo.
    - Fles voor bedtijd.

Een beetje globaal genomen dan. En gewoon rustig aan opbouwen hoor! Mijn dochter verdroeg pas bij 8 maanden het brood een beetje, daarvoor was 't nog teveel voor haar gevoelige darmen. En bij alles geld; lees de etiketten! Je zal zien dat in de gekste dingen melk zit ( nasi kruiden, heel veel potjes, vleeswaren etc)

15. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ja klopt moet ik wel even aan wennen! Afgelopen week een potje gegeven en de volgende ochtend zat ze onder de eczeem, bleek kaas in te zitten en dat had ik niet gezien....:)
    In elk geval bedankt voor alle tips, blijft nog puzzelen maar we komen er wel!!

Heppiedepeppie: ik heb je een pb gestuurd!

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou inderdaad even een dietiste raadplegen!
    Zeker in geval van KMA komt het introduceren van nieuwe dingen wat preciezer. In potjes zitten overigens veel meer ingrediënten dan je denkt/verwacht, dus in zo'n geval zou ik de pure groenten vers aanbieden (weet je in ieder geval wat je geeft!)...

Succes!

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik kocht weleens potjes voor op mijn werkdagen, maar stond altijd vreselijk te zoeken want ik wou niet teveel gekke ingrediënten en ben pas laat vlees gaan geven dus we hebben heel lang alleen maar groenten/aardappel gegeven. Dan houd 't potjesassortiment snel op he. Vers koken is bij een allergisch kindje inderdaad veel makkelijker, er zit bv ook vaak rijstemeel door 't fruit of andere dingen aan toegevoegd. Appel als zoetmaker door een groentehapje bijvoorbeeld. Vreemd!

Deel Deze Pagina