Niet tevreden over pestbeleid van school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Babyvijf, Mar 7, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female
    Hoi allemaal

Ik zit met iets in mn maag.
    Sorry t wordt een lang verhaal.

Mijn dochters van elf en acht zitten samen op een openbare school, waar ik de eerste jaren erg tevreden over was. Toen mijn oudsts in gr5 zat begonnen de problemen al. Van jongetjes die hun blote piemels ongestoord constant lieten zien aan de Meisjes tot kinderen die letterlijk de juf uitscholden en ze dan alleen een: dat mag niet he, kregen te horen.
    Toen al naar de directeur gestapt en werd eigenlijk voor mijn gevoel niet serieus genomen. Tot ons plezier ging t kind verhuizen en was t probleem dus opgelost, maar uiteraard niet door de school dus.
    Gr 6 en 7 gingen goed bij haar. Leraren die lekker streng waren.
    Nu gr 8 twee juffen die weer een beleid hebben van alleen even zeggen dat iets niet mag. Mn dochter wordt gediscrimineerd, gekleineerd en gewoon verbaal pijn gedaan. Opmerkingen: je hebt geen broertje, hij is dood, dus hij bestaat niet. Of je bent een kleine bruine prullenbak (ze is getint).
    Ook dit constant gemeld maar juffen doen er niks aan, directeur pakt juffen er ook niet op aan om kids beter aan te pakken.
    Dan mn andere dochter van 8. Ellende begon in gr2. Een onhandelbaar kind kreeg de kans om mn dochter op de stenen grond te smijten, bovenop der te gaan zitten, en mn dochter in der gezicht onder te krassen. Meteen naar de juf gegaan, maar dit kind heeft bij haar en bij anderen kinderen tot gr 5 vrijheid gekregen tot potloden in ogen steken aan toe. Ook dit kind is verhuisd dus in schools ogen opgelost. Ondertussen is t nog steeds niet rustig is de klas, wel voor mn dochter,maar gebeuren er bij anderen kinderen onderling gedrag dat niet door de beugel kan.

Heb t gevoel dat ik bij de directeur niks bereik .

Is overstappen naar een andere school de enige mogelijkheid nu voor mn meiden of kan ik nog ergens anders terecht? Alvast bedankt

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,767
    18,912
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het belangrijkste is dat jouw kinderen zich veilig en prettig voelen op school en dat jij vertrouwen hebt in de leerkrachten. Dat zijn denk ik de vragen die je moet stellen aan jezelf. Je geeft al aan dat gesprekken met de leerkrachten en directeur niet voor de gewenste verandering zorgen. Dus vind je de situatie zoals die nu is acceptabel, ook al is die niet ideaal? Zo niet, dan zou ik verder gaan kijken of er een school is waar je wel vertrouwen in hebt en je dochters zich ook prettiger voelen.

Babyvijf likes this.
  3. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female
    Bedankt voor je reactie. Het is fijn te lezen dat t niet raar is dat ik er dus over nadenk om naar een andere school te gaan kijken. De school die ik op t oog heb is een christelijke school. Dat zijn wij niet. Maar een kwart vd kinderen op die school ook niet. Heb t idee dat ze daar een strenger beleid hebben en respect en normen en waarden veel hoger hebben staan. Dan heb ik toch liever dat mn kinderen mee moeten bidden sochtends en af en toe naar bijbelverhalen moeten luisteren dan dat t zo doorgaat als nu op deze school .

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Een vriendin van me is om zelfde redenen eigenlijk al heel vlot overgestapt. Haar zoon is na schooltijd opgewacht door klasgenootjes en flink gepest, geslagen, geschopt. School pakte dit wel op, maar haar zoon bleef een heel onveilig gevoel houden. Hij is overgestapt naar een andere school en vond daar heel snel zijn plek in de groep, heel andere sfeer en hij voelt zich veilig :) Ik zou zeker niet weglopen van problemen, maar deze pestsfeer zit denk ik te diep op jullie school; die los je niet zomaar op, en ondertussen zitten je kinderen er tussen... ik zou dus ook heel serieus die christelijke school overwegen.

Babyvijf likes this.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik had mijn kinderen allang van deze school gehaald. Dit kan toch echt niet hoor. Ik zou je oudste dochter dit jaar in groep 8 laten uitzingen en nu actief gaan zoeken naar een andere school voor je jongste, misschien kan ze nu nog instromen. Kom op voor je kinderen meid en haal ze van die school want dit gaat niet veranderen. Dit zelf nog nooit meegemaakt, wel pesten ed maar dit gaat toch echt een stapje verder,

HappyRabbits and Babyvijf like this.
  6. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik zou andere scholen bezoeken samen met je dochter. Vragen naar pesten en je kind op een nieuwe fijne school zetten.

Mijn hele groep 8 is verpest aan gepest worden en terug pesten om te overleven. We rende over het dak van de school spuugde op elkaar en de juf, stoelen werden door de klas gegooid, dagelijks kinderen huilend naar huis. Ik liep gewoon weg van school als mij te gek werd..

Ik was er zo klaar mee dat ik als enige naar christelijk voortgezet onderwijs ging. (niet dat ik christelijke ben..) Ik wou gewoon niks meer met mijn klasgenoten te maken hebben.
    Mijn niveau is door hele circus ook veel lager ingeschat Ivbo vbo. Ik ben pas weer gaan bloeien op de mavo, daar kon ik weer tot leren komen ipv overleven in een trol klas.( Nu HBO in de pocket )

Kortom echt verder kijken, zo zonde om je tijd aan zulke pesters te verdoen. En als school en leerkracht er geen grip op heeft komt het ook niet vanzelf

Babyvijf likes this.
  7. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female
    Ik ga volgende week denk ik even bij die school binnenlopen voor een informatie gids en wat meer info vragen bij ouders waarvan hun kinderen daar zitten. Bedankt voor jouw reactie

8. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female
    Dankjewel. Het geeft mij meer vertrouwen om dit soort reacties te lezen om die overstap te maken.

9. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female

Nou dit precies dus wat jij zegt. Mijn oudste dochter heefr dus ook al helemaal geen zin meer in eindkamp of de musical. Zij zegt t liefst vandaag nog aan de middelbare school te beginnen, hoe eng ze die stap ook vindt.
    Gelukkig is haar niveau er niet door verlaagd en heeft ze een heel goed niveau behaald. Ze heeft zelfs de keuze gemaakt voor een school waarvan ze weet dat ze alleen in een gemengde niveau klas komt te zitten. Er zijn nog drie anderen kinderen uit der klas die ook naar die school gaan maar hun niveau komt niet overeen met die van haar en daar is ze eigenlijk zelfs blij om.
    Dat was bij mij ook echt t moment waarvan ik dacht: nou is t te ver gegaan.
    Want mijn dochter is best een bange poeperd wat nieuwe dingen betreft haha. Dus deze keuze van haar zegt dan heel wat!

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Net als de rest zou ik die andere school ook serieus overwegen. Wel zou ik, zoals je zelf al schrijft, kijken of je met ouders van kinderen op die school kunt spreken mbt hoe het daar is. Dat geeft soms toch een ander beeld dan een site of beleidsstuk.

Al weet ik niet of half groep 8 nog zou wisselen (als scholen het al doen)...alleen als het echt niet anders kan, denk ik. Ik zou er dus voor kiezen om je jongste te laten wisselen en je oudste toch op de oude school groep 8 af te laten maken, denk ik.

Mijn oudste dochter is oa om deze reden afgelopen jaar van school gewisseld. Achteraf gezien denk ik 'hadden we het maar jaren eerder gedaan', want wat een verschil! Ze gaat sindsdien met plezier naar school en haar hele houding mbt school (en leren in het algemeen) is veranderd. Wel heeft ze echt nog last van de situatie op haar oude school, dat merken we (en de juf ook) nog met grote regelmaat helaas... Dat zal tijd nodig hebben en veel positieve ervaringen, hopelijk verandert dat dan ook.

Babyvijf likes this.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Als het nu in groep 8 ook echt nog erg is, zou ik zelfs die laatste maanden nog overstappen als dat rust geeft. Maar dan zou ik inderdaad wel van andere ouders op die andere school willen weten hoe het daar is.

Babyvijf likes this.
  12. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female
    Bedankt voor jullie reacties.

Maandag ga ik samen met twee andere moeders naar de directeur van deze school. Zij. Tot nu toe Allemaal los van elkaar geweest.

Maandag ga ik de situatie even met mn huisarts bespreken. Onze meiden hebben al veel naars in hun leven meegemaakt. En ben benieuwd naar hoe onze huisarts die ons goed kent hierover denkt.

Dit weekend ga ik met mn man, dochters en mn ouders aan tafel en gaan we dit met elkaar bespreken. Voors en tegens. Stappen die we eerst moeten uitzoeken voor een overstap naar een nieuwe school doornemen. Mijn zus denkt dat t verstandig is om dit jaar uit te zitten en volgend schooljaar als oudste naar middelbare gaat de jongste dus na de zomervakantie over te laten stappen. Ik weet zelf niet of ik voor mijn gevoel op dat moment kan wachten. Maar eens kijken hoe mn man en mijn ouders daarover denken nu op dit moment.

Fuddey likes this.
  13. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou je jongste na de meivakantie uiterlijk laten overstappen, komende periode gebruiken om te praten, te gaan kijken en dagen mee te gaan draaien op een andere school... Dan is het nú even spannend, maar is het als het nieuwe schooljaar begint en ze met een schone lei begint, alles een beetje 'gewoon' en is ze wat minder de nieuwe. Dan kan ze gelijk met alle kinderen aan het nieuwe jaar beginnen, zonder dat ze dan nog aan de school moet wennen.

Babyvijf likes this.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Ik zou zeker met de jongste inderdaad niet langer wachten dan nodig is.

Babyvijf likes this.
  15. suus02

suus02 Fanatiek lid

Jan 30, 2009
    3,385
    858
    113
    home sweet home
    Eens met boven staan advies, andere school.
    Mocht je qua school er nog wat mee willen doen, valt de school onder een overkoepelende. Dan kun je daar nog je ervaring neerleggen.

Babyvijf likes this.
  16. Babyvijf

Babyvijf Fanatiek lid

Oct 23, 2018
    1,503
    1,333
    113
    Female
    Bedankt allemaal. Het is wel duidelijk dat buitenstaanders er dus tzelfde over denken als ik doe.

Nou dat is dus ook precies mijn gevoel @Athina dat ze dan ook minder spanning opbouwt in de zomervakantie voor de nieuwe school als ze de school al een aantal maandjes heeft meegemaakt.
    Mn zus haar mening voor na de zomervakantie komt dan ook vooral uit t feit dat ik uitgerekend ben in juni en er dan veel verandering tegelijk plaats zou vinden voor haar. Maar ja een dubbele verandering klinkt in mijn oren beter dan een verandering thuis en dat gepest op deze school. Dan lijkt mij helemaal niks stabiel .

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Bij beide opties zijn er toch in veel veranderingen in korte tijd? Alleen het is of eerst gezinsuitbreiding en dan een nieuwe school of andersom, maar het is beide kort op elkaar en dus veel. Fijne van begin mei al starten op de nieuwe school lijkt mij dat de spanning mbt een nieuwe school in zes weken zomervakantie niet enorm oploopt.

Fuddey, Babyvijf and jolien 1986 like this.
  18. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,019
    5,227
    113
    Ik zou eerst eens gaan praten op die nieuwe school en met ouders voor je de kinderen hierin betrekt. Jullie nemen uiteindelijk als ouders de beslissing.
    Die zou bij mij voor de jongste zijn om direct over te stappen. Bij de oudste vraag ik mij af of het nog zin heeft voor een paar maanden. En de meeste scholen staan dit ook niet meer toe halverwege groep 8. Bedenk dat de groepen elders (in groep 8) al jaren zijn gevormd. Wie zegt dat ze daar nog tussenkomt.

Informeer eerst bij de nieuwe school wat het beleid is qua overstappen.

Oudste zou ik overigens als dat nodig is regelmatig thuishouden (desnoods ziek melden) en leuke dingen doen. En zaken als kamp zou van mij niet moeten (alleen als ze zelf wil). In die laatste maanden leren ze niet veel meer en schooladvies is al binnen toch.

Is verder iets als sova of weerbaarheidstraining iets voor ze? Pesters kunnen ze natuurlijk overal tegenkomen. En wellicht een leuke teamsport waar ze leuke meiden leren kennen? Ook goed voor het zelfvertrouwen. En in dit soort situaties zou mijn kind zich ook fysiek mogen verweren (hoewel ik daar normaal op tegen ben).

Share This Page