Jonge konijntjes

Discussion in 'De lounge' started by Pumbaa, Apr 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

#1 Pumbaa, Apr 18, 2014
    Last edited by a moderator: Apr 18, 2014
    Och ik ben zo ontzettend blij, mijn jonge konijntjes zijn er :D ik ben er al een tijdje over na aan het denken. Ik had een hele mooie ruime bijna nieuwe kooi gekregen en ik zat een beetje in dubio. Of jonge konijntjes of konijnen van de opvang. Ik had alle benodigdheden al in huis maar ik wilde er 100% zeker van zijn wat ik wilde. Nou belde vandaag een goede vriend dat hij naar lang zoeken twee hele mooie dwerg voedsters had gevonden en die wilde hij me graag geven als kado en nu zijn ze er <3 ondanks dat ben ik alweer aan het twijfelen of ik het goed doe. Ze komen uit de buitenopvang (schuur) en bij mij zitten ze nu in het buitenhok. Lekker in het warme hooi maar toch ben ik bang dat ze het kou hebben. Ze lijken zich al thuis te voelen want ze lopen al heel wat rond in het hok en hebben het eten al gevonden :D. Misschien voor de kenners onder ons, ik heb al heel veel verwaarloosde oudere konijnen gehad dit zijn mijn eerste jong konijntjes (naast een nestje van een verwaarloos konijntje) ik heb altijd geleerd dat ze na de verhuizing niet teveel mogen drinken, klopt dit? Ik heb het water erbij hangen nu maar anders haal ik het weg.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

De voorkant uit de wind houden en 's avonds en 's nachts een deken overheen leggen tegen de kou.

En van dat drinken heb ik nog nooit gehoord eigenlijk.

3. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Bedankt voor de tip. Ik heb ze inderdaad uit de wind staan, zal ik er zo nog even een deken overheen gooien. Ben net nog gaan kijken en ze zijn actief zat :D ze zijn gelukkig niet zo schrikachtig als sommige jonge konijntjes zijn, daar ben ik wel blij mee. Ik ben alleen zo'n muts die het nu zielig vind dat ze in de kou zitten en zou ze het liefs met me meenemen in bed :)

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou stro door voor de warmte, isoleert beter en hooi eten ze, dus dat is zo weg.. plus als ze het hooi eten waar ze op poepen en plassen kunnen ze erg ziek worden..

Ik zou niet weten waarom ze niet mogen drinken, ze moeten juist altijd drinken kunnen krijgen, net als andere dieren.. en ook eten moet altijd kunnen bij konijnen, als hun darmen stil staan kunnen ze dood gaan..

Mag je meer vragen hebben, bunnybunch is echt een fantastisch forum om je te helpen:)

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ze komen al uit een schuur dus zijn de kou echt wel gewend. juist NIET mee naar binnen nemen, daar kunnen ze wel ziek van worden als ze de hele tijd aan een andere temperatuur worden blootgesteld. of buiten, of binnen..

6. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Och wat stom heb ik het nog verkeerd staan ik heb inderdaad stro liggen in het nachthok (dat dikkere) en hooi bij het eten. Ik ga zeker een kijkje nemen op dat forum. Het is zo lang geleden dat ik konijnen heb gehad en ben d'r echt volledig uit.

Van het drinken is mij altijd verteld dat dit is in combinatie met het verhuizen, vaak veroorzaakt dit tijdelijk diaree en dan zou drinken dat kunnen verergeren waardoor ze sneller zouden uitdrogen. Maar als jullie er nog nooit van gehoord hebben zal dat wel meevallen denk ik zo!

De bedoeling is dat het buitenkonijnen worden dus ik laat ze ook buiten zitten, even mijn schuldgevoel aan de kant zetten en doorzetten. Als ze de nacht goed doorkomen heb ik wel wat meer vertrouwen voor de volgende nacht ;)

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

klopt helemaal ts. Een konijn dat buiten gewend is mag je echt niet naar binnenhalen. Stel dat je hem naar binnen doet in de winter, moet je hem ook binnenhouden totdat de nachtvorst helemaal weg is. Warm/koud is voor een konijn funest.

en wat bubblez zegt: veel hooi, daar houden zichzelf warm mee.

8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het enige wat ik ken bij konijn zijn: normale keutels en blinde darm keutels (plakpoep) En de blinde darm keutels zijn keutels die nog 'verwerkt' moeten worden. deze worden al uitgepoept maar eten ze nog een keer op zodat ze alle stofjes op kunnen nemen. als dit er idd nog ligt is er iets niet goed, ik kan er alleen even niet meer op komen wat er dan mis is..

Maar diarree bij teveel drinken? nou dat ken ik echt niet hoor.. ik vind het het stomste idee ooit om drinken af te pakken, juist als ze diarree hebben! dan ben je juist meer vocht nodig..

neem een kijkje op bb;)

En hierbij nog een foto, zodat je weet hoe die poepjes eruit zien:)

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Stro:p niet hooi:D haha

Stro kan nooit teveel zijn ,maar je hoeft het hok nu echt niet meer vol te gooien hoor:) als het goed is zitten ze al aardig in de vacht.

Hoe oud zijn ze nu?
    En welk geslacht hebben ze?

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

oh ja, stro (ik bedoel die dikke sprieten, is dat stro? nee toch?)

Hoe groot zijn ze? Mijn jonge ( pasgeboren) konijnen zijn een keer in de ruif geklommen en zo uit het hok gevallen, daar heb ik toen extra kippengaas voor gezet, maar die van jou zijn denk ik al ouder dan 6 weken?

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Stro is dik, hooi is dun;)

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

oke, ik heb het goed in mijn hoofd, maar noem het gewoon anders.....:D tja, ik mag nu wel in de buurt van de boeren wonen en een boer als schoonvader hebben...Ik blijf een stadse hoor :p

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Geeft niks:D het is je vergeven:D Komt vanzelf:p over 10 jaar ofzo:D

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

hahahah 10 jaar geleden wist ik het gewoon, maar toen had ik nog een boel konijntjes, nu niet meer ;)

15. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Hahaha ik heb dat ook altijd met stro en hooi. Maar de dikke sprieten liggen in het nachthok. Ze zijn zeven weken oud en als het goed is zijn het voedsters. Daar laat ik voor de zekerheid mijn vader morgen nog even na kijken.

Die plakpoep herken ik inderdaad. Een van mijn verwaarloosde konijnen kreeg dat en toen ik de dierenarts daarvoor belde zei hij ik bespaar je de kosten om hierheen te komen want waarschijnlijk haalt ze het niet. Hij kreeg gelijk want binnen het uur was ze dood :(

16. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Weet je heel zeker dat het twee voedsters zijn? ;8
    Ik zou ook twee zussen hebben gehad.. Maar na een half jaar bleken het broer en zus en hadden we konijntjes erbij :O en uiteindelijk vier weken erna weer (tja vlak voordat ze beviel had hij er nog opgezeten en een konijn kan tot 12 uur erna bevrucht worden dus gelijk weer zwanger :O

Alle kleine konijntjes hebben het niet gered :(

17. marietje85

marietje85 Bekend lid

Aug 2, 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als er veel plakpoep (blinde darm keutels) in het hok liggen kan het ook zijn dat ze te veel van het lekkere gemengde voer eten. Als ik die van mij dat gemende voer geeft eten ze alleen de lekkere dingen eruit en blijft de biks en het hooi liggen. Ook kan het zijn dat ze teveel groente krijgen. Daar krijgen ze dan ook plakpoep van.

18. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Mijn konijntjes krijgen altijd alleen de korrel omdat ik weet dat gemengd voor niet goed voor ze is. Ook ben ik altijd voorzichtig met groente, ik zal niet zomaar alles geven en altijd kijken hoe ze reageren.

19. toetie

toetie Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    2,310
    7
    38
    noord brabant
    houd er wel rekening mee dat 2 vrouwtjes nu misschien goed gaat maar dat dat mis gaat in de puberteit beter man vrouw te hebben of er nog mannetjes bij te plaatsen.

20. Vagans

Vagans Niet meer actief

Zoveel er over opgezocht en bedacht en dan neem je 2 vrouwen!?

In de meeste gevallen gaan 2 vrouwen vechten zodra ze ouder worden. Ik zou dus nooit 2 vrouwen genomen hebben!

Share This Page