Hoi, De vaatwasser en wasmachine draai ik altijd op korte programma. Voor de vaatwasser is dat 33 minuten (doe wel aan voorspoelen voordat ik de vaat inruim) en voor de wasmachine is dat 1h15. Nu had ik begrepen dat het veel meer energie kost om een korte programma te laten draaien. Ik heb op de vaatwasser (A+) een Eco programma, die doet er dan 3h15 over een lading. De wasmachine is Eco Bubble (A+++) en die heeft een super eco programma van drie uur. Ben ik goedkoper uit als ik voor de lange programma's kies? Wat gebruiken jullie?
Is weleens onderzoek naar gedaan en de eco programma's zijn over het algemeen nét iets voordeliger dan de snelle programma's maar dan gaat het echt om kleine verschillen. Dus net wat je handig vindt.
Ik heb me daar nog nooit in verdiept, eigenlijk. Wij gebruiken vaak het korte programma voor de was. Ik lees ff mee
Onze afwasmachine heeft een eco stand en die is volgens mij inderdaad ook lang. Grappig ik heb hier helemaal nooit zo bij stilgestaan en draai de wasmachine juist eerder op het kort programma dan op het lange.
Heeft te maken met de opwarming. Bij korte programma's moet de vaatwasser/afwasmachine in korte tijd snel opwarmen. Bij de langere en ECO programma's is daar meer tijd voor dus als saldo minder energie verbruik. ****vertelt ze heel wijs door van wat de monteur mij verteld heeft****
Hier zijn de lange programma's ook goedkoper. Hier staat in het boekje van de wasmachine ook hoeveel water ieder programma kost en zelfs dat is soms nog minder bij langere programma's. Dus als je de tijd hebt voor lange wasjes is het best de moeite waard er eens naar te kijken
En toch doe ik altijd kort, duurt me anders veel te lang. Maar zoveel op warm tijd heeft de wasmachine ook niet nodig want was met koud of max 40 graden haha. De kookwas maandelijks gaat wel op lang programma.