makelaar kiezen: waar let je op?

Discussie in 'De lounge' gestart door MotherMary, 10 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    De kogel is door de kerk: wij willen verhuizen. Maar pfff, heb er nooit bij stilgestaan hoeveel er dan op je af komt! Makelaar kiezen, huis verkoopklaar maken, nieuwe huizen bezichtigen... Ik weet niet zo goed waar ik beginnen moet. Hypotheekgesprek hebben we gehad, er zijn ook al 3 makelaars wezen kijken (komt er nog 1), maar waar let je op bij de keuze voor een makelaar? Zijn er dames die ervaringen kunnen delen, waar was je achteraf heel tevreden of juist ontevreden over en wat moeten we zeker in gedachten houden? Ben benieuwd!

2. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

29 apr 2011
    3.304
    0
    36
    Zuid Holland
    Wij hebben de makelaar gekozen die de meeste huizen in de wijk aanbood. Simpelweg omdat dat dus ook de makelaar is waar mensen als eerste heen gaan die een huis in die wijk zoeken.
    De fees die ze vragen en wat je er voor krijgt ontloopt elkaar niet veel bij de gemiddelde makelaar. Tenzij je voor iets als makelaarsland gaat, maar dan moet je het meeste zelf doen.

Mijn advies is dus: kijk goed naar de andere te koop-borden en pik degene eruit die je het meest ziet.

3. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik zou in ieder geval gaan voor een NVM makelaar... Verder heb ik geen concrete tips behalve dan de voorwaarden goed lezen en kijken of je een klik hebt met de makelaar, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Succes!

4. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Waar je gevoel goed bij is.
    Wij hadden er 2 langs laten komen
    De eerste was z'n gladjanus wist alles beter en zou onze woning voor 140000 verkopen waardoor we veel restschuld zouden hebben dus volgens hem konden we er beter blijven wonen.
    2de makelaar was een vrolijke gezellige vrouw en wuifde alles van de eerste weg en zou onze woning verkopen voor rond de 160000, uiteindelijk voor 159000 verkocht.
    Wij zaten bij era

5. Margaretha82

7 sep 2011
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker waar je gevoel goed bij is.
    Eerste makelaar hier had het hele huis nog niet eens gezien en hong er al een bedrag aan. Ja ze verkocht veel huizen per week, dat kan ook als je ze veel te goedkoop op de markt zet!!
    tweede makelaar heeft de prijs uitgerekend deze kregen we 3 dagen na bezichtiging en lag €50.000,= hoger dan de eerste na 5 weken en 6 bezichtigingen is ons huis verkocht. Toen hebben we de makelaar nog gevraagd of ze iets aan hun prijs konden doen aangezien ze niet veel werk aan ons huis hadden hoeven doen :) en dat lukte ook nog van 1.45% naar 0.9% wat we hun moesten betalen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben bij de makelaar die we op het oog hadden om in de arm te nemen zelf een paar keer een bezichtiging gedaan, om te kijken hoe ze een huis aanprijzen;)

7. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    In ieder geval een NVM makelaar!!! We hebben dat bij de verkoop van ons huis eerst niet slim aangepakt. Eerste makelaar was niet NVM, dus we waren bijna niet te vinden op Funda. Overgestapt naar Era (wel NVM) en toen veel interesse en vrij snel verkocht!

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Een goede presentatie op funda is heel belangrijk. Kijk welke makelaars huizen goed presenteren en welke dat heel slecht doen. Als je zelf huizen gaat bezichtigen en je komt makelaars tegen die pas over 3 weken kunnen, nors en ongeïnformeerd je door het huis leiden.. Dan weet je dat je die niet moet kiezen. Verder moet je ook kijken hoe snel je je huis kwijt wilt zijn.
    Wij hadden na jaren zoeken eindelijk een huis naar onze zin gevonden dus wilden we ons oude huis snel kwijt. Als je een hoge vraagprijs hebt duurt het waarschijnlijk langer voor je huis verkocht is. Een makelaar op basis van no cure no pay zal eerder een lagere vraagprijs adviseren dan eentje die je per activiteit betaalt.

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Idd nvm aangesloten en actief in je eigen wijk.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Over hun courtage kun je gewoon onderhandelen trouwens. Valt vaak wel wat af te praten.
    Wij hadden eerst een makelaar die gewoon lui bleek. Als er iets op Funda aangepast moest worden, duurde dat zo 2 weken. Ze had inderdaad veel huizen verkocht, maar dat kwam omdat ze de verkoop van een nieuwbouwwijk deed. Buiten die nieuwbouwhuizen verkocht ze weinig. Totaal geen interesse of tips. We zijn toen naar een ander overgestapt. Die man combineerde altijd meteen meerdere bezichtigingen. Als mensen een huis niet zo mooi vonden, belde hij ons gelijk op of ze snel bij ons huis konden kijken. Hij gaf verder goede tips, kon lekker kletsen zonder dat het een gladjanus was, toen hadden we ons huis snel verkocht.

11. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Eens! Presentatrie op Funda is essentieel! Van sommige fotos van huizen die er op staan vraag ik me serieus af of ze wel door een professional gemaakt zijn.

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Vraag naar de gemiddelde doorlooptijd van een woningverkoop, dat kan je concreet vergelijken met andere makelaars. Een woning wordt pas verkocht als hij vindbaar is voor de koper (funda), aantrekkelijk wordt gepresenteerd (professionele foto's, verkoopstyling zowel voor foto's als voor bezichtigingen, goede omschrijving van de woning, plezierige rondleidingen) en de vraagprijs in de buurt ligt van de verkoopprijs. Vooral dat laatste zorgt ervoor dat woningen lang te koop staan. Als je een huis hebt van voor 2008 mag je er gewoon vanuit gaan dat je 10 tot 20% van de waarde bent verloren. We zitten nu volgens mij op het niveau van 2004. Laat je dus goed informeren over de verkoopprijzen van de reeds verkochte woningen in je buurt.

Deel Deze Pagina