Wij hebben ons huis zelf in de verkoop gezet via social media. Helaas wil het nog niet echt vlotten en gaan we toch op zoek naar een makelaar. Nu heb ik 6 makelaars uit de omgeving aangeschreven en de tarieven opgevraagd. De goedkoopste kost 1500,- maar is geen NVM makelaar. Mijn broer heeft een huis bij hem gekocht, allemaal prima gegaan. De duurste is 6500,- de anderen zitten tussen de 4200,- en 5200,- Natuurlijk is 1500,- een erg mooi (te mooi?) bedrag, maar maakt het uit dat de makelaar niet is aangesloten bij de NVM? Iemand ervaring mee?
Komt die zonder nvm makelaar wel op funda? Zou daar wel even naar kijken volgens mij bezoeken mensen op die site de meeste huizen
Ik zag het net Nelta, er staat inderdaad bij dat 'De woning elders is gevonden'. Dat is op zich niet zo heel erg, maar ik vind dat de makelaar die ik sprak dat wel had moeten vertellen. Zonder NVM sta je dus altijd als laatste, ergens op pagina 3 (klein dorp, dat scheelt dan weer). Gaan denk ik voor de makelaar die ik als eerste in mijn hoofd had, niet de goedkoopste maar onder de 5000,- Zou daar ook nog onderhandeling in mogelijk zijn?
Nvm of niet heeft niets te maken met wel of niet op funda komen. Ik werk zelf bij een kleinschalige makelaars kantoor, geen lid van Nvm, wel lid van de branche organisatie VBO. Wat ik om mij heen hoor is dat mensen vaak tevreden zijn over de kleinschalige kantoren (vaak niet Nvm aangesloten ) Door de persoonlijke aandacht van de makelaar. Vaak zijn de Nvm aangesloten makelaarskantoren groter en vaak minder persoonlijk. Als ik jou was zou ik vrijblijvende gesprekken vragen bij de makelaarskantoren die jij hebt uitgezocht, kies voor degene waarbij jij je goed voelt! Uiteindelijk moet het huis zichzelf verkopen en maakt het de koper niet uit bij welke makelaar (Nvm of niet ) het te koop staat.
Maar deze makelaar staat met z'n huizen wel telkens op de laatste pagina's. Dat is ook niet echt bevordelijk toch?
Wat vind je dan een groot makelaarskantoor? of bedoel je met meerdere vestigingen? Ik werk namelijk zelf ook bij een makelaar en wij zijn aangesloten bij de NVM en ook bij Garantiemakelaars maar wij zijn een kantoor met 5 personen waarvan 2 makelaars en 3 binnendienstmedewerkers. En daar krijg je ook gewoon persoonlijke aandacht. En in de stad waar wij zitten zijn er alleen maar kantoren van deze grootte of kleiner. Maar TS: gewoon meerdere makelaars uitnodigen en als het gevoel goed is voor die makelaar gaan.
Deze kiezen wij: nvm en nog goedkoper. Alleen klein deel doe je dan zelf: Goedkope makelaar - Makelaarsbalie de persoonlijke internetmakelaar
Meerdere vestigingen inderdaad en het aantal huizen is belangrijk. Hier in de buurt zit een groot makelaars kantoor met ik geloof 8 vestigingen en een gigantisch groot aanbod aan woningen, hoor veel negatieve verhalen over het ontbreken van persoonlijke aandacht. Mijn moeder wilde haar huis graag via hun verkopen maar ze vonden het de moeite niet om langs de komen, ze kreeg een prijs zonder dat iemand de woning had gezien. Vaak zoeken mensen in een bepaalde stad /dorp met bepaalde eisen en binnen een bepaald bedrag, hierdoor krijg je een Veel kleiner aanbod en gaan ze de pagina's af (althans als ik opzoek ben naar een bepaalde woning stop ik niet bij pagina 2 of mijn droom huis moet daar tussen staan ).
Bedankt voor de link Cathelijne, ga ik ook even bekijken. En Zonnebloem, je hebt natuurlijk gelijk dat mensen alle woningen wel bekijken. Maar het staat zo raar omdat je echt van Funda afgaat. Je klikt daar alleen een link aan, zelf keek ik meestal niet naar deze huizen (wie weet wat ik gemist heb )
Als je foto's maar geplaatst worden op funda.. 1 foto en dan voor dat huis, Google naar de makelaar en dan daar het huis opzoeken is voor veel mensen teveel moeite.. Verder is het van belang of de telefoon wordt opgepakt en hoe zijn de kijkafspraken geregeld. En wat zijn de bijkomende kosten? Ik had trouwens altijd het idee dat NVM makelaars onderling met elkaar afspraken over de verkoopprijs... En dat je met een 'buitenstaander' een betere deal zou krijgen.
Houd er rekening mee dat er ook mensen zijn die zoeken in een breder gebied (dus een plaats met een straal eromheen), dan kom je dus veel verder dan pagina 3. Edit: oh ja, volgens mij kan een niet-NVM-makelaar ook tegen betaling het hele huis op Funda laten zetten.
Natuurlijk kan dat, uitgebreide funda vermelding heet dat, kost wat meer maar veel meer kans dat mensen je huis bekijken aangezien de meeste inderdaad niet de moeite nemen om naar de website van de makelaar te gaan.
Niet bezuinigen op een makelaar!! Wij hadden een duurdere makelaar genomen maar daar ben ik nu echt blij om! We verkochten onze flat in ern buurt waar wel 80 gelijke flats staan. Binnen 9 maanden verkocht. Elke maand wel kijkers. Een vriendin van mij had geen nvm makelaar. Mooiere flat dan die van ons en die staat nu anderhalf jaar te koop. En weinig kijkers. Kijk ook in je omgeving en op funda welke makelaar de laatste tijd veel verkoopt.
We gaan niet voor de goedkope makelaar, heb er ook geen goed gevoel bij (en dat zegt wat voor zo'n nuchter persoon ) Heb volgende week maandag een afspraak met een NVM makelaar die een erg duidelijk en spontaan bericht naar mij terug mailde. Als hij ook zo is in zijn contact met potentiële kopers, is het echt wel wat waard! Bedankt voor jullie reacties iig!