Hoi dames, even een paar vraagje, wij willen misschien ons huis te koop gaan zetten, maar hoe zit het met het onderhandelen met de makelaar? Ik ben daar denk ik niet zo'n ster in, maar hoor dat het toch best gebruikelijk is? wat voor afspraken maak je met zo'n iemand? en als je daar over onderhandeld, gaat ie dan niet minder zn best doen om jou huis te verkopen? of mag dat niet? en wat is een "normale" makelaarscourtage? en wat houd het woord eigenlijk precies in? Nouja, genoeg vragen dus weer, ik hoop dat iemand me kan helpen! Groetjes, mupet
Hoi! Ik ben zelf NVM-makelaar, dus kan het je prima uitleggen. Een makelaar werkt doorgaans op basis van een courtage (percentage van de koopprijs). Afhankelijk van wat de makelaar feitelijk doet, kwaliteit van de dienstverlening en vraagprijs van de woning, varieert dit courtage bij de meeste makelaars ergens tussen de 1,25% en 2% (exclusief BTW!). Zeker de moeite om eens goed rond te kijken dus. Let op; bij het kiezen voor een makelaar en vergelijken van zijn tarief, moet je op een paar dingen letten: 1) wat zit er allemaal in het tarief? Met andere woorden: komen er nog kosten voor bijvoorbeeld advertenties bij, moet je los betalen voor plaatsing op internet? 2) moet je vooraf al een deel van het courtage betalen? Veel makelaars werken tegenwoordig met opstartkosten, waarbij je een deel van het courtage alvast betaalt bij de start van de verkoop. Deze kosten worden aan het eind op de uiteindelijke factuur in mindering gebracht. 3) wat doet de makelaar voor zijn geld? Sommige goedkopere makelaars werken op basis van een strategie waarbij de verkoper veel dingen zelf doet, een full-service kantoor waarbij jou echt álles uit handen genomen wordt is vaak wat kostbaarder. 4) kun je als je niet tevreden bent (of om welke andere reden dan ook) onder de opdracht uit (al dan niet zonder het betalen van kosten)? Vanzelfsprekend kun je over tarieven onderhandelen! Sommige consumenten vinden het prettig om een soort staffel te maken; dat wanneer het huis bijvoorbeeld boven een bepaalde prijs verkocht wordt, de makelaar een hoger gage krijgt. Informeer (als je daar zelf open voor staat) of een makelaar daar in wil meedenken! Verder is het relevant om te weten of een makelaar meer in portefeuille heeft dat aansluit bij jullie woning; als hij maar 10 woningen te koop heeft en die liggen allemaal in een andere prijsklasse, dan is de kans vrij groot dat hij helemaal geen woningzoekenden tegenkomt die hij bijvoorbeeld door kan sturen naar jullie huis. Informeer eventueel ook of hij een bestand heeft van woningzoekenden waaruit hij al kandidaten kan halen. Nodig gewoon een paar makelaars uit, laat je niet alleen leiden door het tarief dat gevraagd wordt maar volg vooral ook je gevoel! Het is toch je grootste financiële 'zorg' voor veel mensen, en dat moet je wel uit handen geven aan iemand die je kunt vertrouwen. Succes!!!
meisje, super bedankt voor je info! ja op deze site van de makelaar staat dit : Verkoopbemiddeling; het Maatwerk-Makelplan® van *** Makelaars 1. Het bespreken van uw wensen/mogelijkheden met betrekking tot de geplande verkoop! . 2. Het deskundig vaststellen van een reële vraagprijs en verwachtte opbrengst! 3. Het vastleggen van de gemaakte afspraken in een schriftelijke bemiddelingsovereenkomst! (welke courtageafspraak wilt u ? ) 4. Het opstellen van een professionele fotobrochure! 5. Aanmelden op intern makelaarsnetwerk ? 6. Aanmelden op Internet (vbo.nl,)? 7. Plaatsen we een bord? 8. Plaatsen we advertenties in o.a. de Woongids***? 9. Het verzorgen van de bezichtigingen! 10. Contact houden over de resultaten hiervan! 11. Het verzorgen en uitvoeren van de onderhandelingen voor uw belangen! (onze specialiteit) 12. Het opstellen van de koopovereenkomst met bijbehorende documenten, zoals meldingsformulier lijst (on)roerende zaken en kadastrale gegevens! 13. Het verzorgen van het ondertekenen van de aktes en verzending van deze naar de notaris! 14. Toezicht op de contractuele verplichtingen en controle van de concept aktes! 15. De afsluiting door ondertekening van de akte op het notariskantoor! Het Maatwerk-Makelplan®; dé garantie voor succes !! er staat onder die puntjes heel veel tekst nog allemaal, maar dan is mn bericht veelste lang, eigenlijk is volges mij bij deze makelaar alles mogelijk maar wat is nou juist wel en juist niet slim om te doen nu? Maar goed, ik weet dus niet wat voor courtage je dan b.v. zou kunnen zeggen of hoe of wat.. of dat je zegt, voor die en die courtage maar dan met wel met 3 gratis advertentie's erbij ofso iets?? kweet niet of het nog duidelijk is nu maar ik weet dr gewoon echt niets vanaf haha
Wij hadden een 'all-in' pakket bij de makelaar, alles wat hij maar kon doen voor ons zat in het pakket (dus als we bijv elke week een advertentie in de weekblad wilden enz.) De totale prijs was ong. 2.500.
In ieder geval moet deze makelaar nog wat leren over grammatica en spelling, maar dat terzijde... Op zich ziet deze lijst er natuurlijk veelbelovend uit, maar ik denk wel dat al deze zaken vrij 'standaard' zijn bij de meeste makelaars. Nodig hem gewoon eens uit, en laat je informeren! (ik heb die term 'maatwerk-makelplan' even gegoogeld, en ik kom bij een makelaar uit die spreekt over diverse websites waarop het huis komt te staan. Daar staat Funda.nl NIET bij, en dat is wel echt de állerbelangrijkste marketing-tool om je huis aan de man te brengen. Eerlijk gezegd zou ik in deze markt niet kiezen voor een makelaar die hier niet op adverteert; beter op Funda.nl adverteren dan op 5 andere sites!). Succes!
Ik werk zelf ook bij een makelaar maar beter dan meisje0123 uitleggen lukt in principe niet want zo gaat het ook in grote lijnen. Wij gaan uit van een standaardcourtage bij een koopsom van 200.000 bv. 1,75% INCLUSIEF BTW (dus niet excl) 300.000 bv 1,65% enz. Maar daar heb je idd nog wel opstartkosten apart. Nu werken wij ook met een verkoopgarantie, mocht de woning binnen een bepaalde tijd (zeg 9 maanden) niet verkocht zijn dan mag de verkoper de woning kosteloos intrekken en krijgt hij de opstartkosten terug. Maar elke makelaar heeft zo zijn eigen werkwijze en daarom is het verstandig om een aantal uit te nodigen. Wat wij vaak zien dat mensen toch vaak voor een "goedkopere" makelaar kiezen of waar ze een hogere vraagprijs neer kunnen zetten en ervaring leert dat deze mensen vaak langer met hun woning zitten of er achter komen dat hun goedkope makelaar weinig van zich laat horen.
Wij zullen een makelaar in de arm nemen met een courtage van 1,35 excl btw. Dat is aan de lage kant. Het is overigens exclusief de foto's (die hij extern laat maken) a 175 euro. Verkoopprijs woning is wel richting de 3 ton.
Wij hebben vorig jaar september ons huis verkocht en hebben drie makelaars laten langs komen, een viel meteen af (geen klik) de andere lagen nogal uiteen qua prijs... Gelukkig was degene waarbij we het beste gevoel hadden ook de goedkoopste 1,5% inclusief btw en alle kosten van advertenties etc. Maar wel omdat wij ons huis voor een erg scherpe prijs te koop wilden zetten. We wilden er snel vanaf. Dat is gelukt, na 6 weken hadden we 3 potentiële kopers en we zijn op nagenoeg de vraagprijs uitgekomen, veel meer en sneller dan we hadden durven hopen! Succes met de keuze, bereid je goed voor, zorg dat je weet wat ze voor je doen (alles in ons geval) en volg je gevoel. Nadat we de andere makelaar trouwens de prijs van zijn concurrent vertelden ging er ook ineens nog 0,25% vanaf...
Hoi dames, thnx voor jullie reactie! @Meisje, ik ben zelf ook geen ster in spelling haha dus dat was me nog niet opgevallen, en soms heb ik ook woorden weg gehaald omdat ik anoniem wil blijven op het forum maar zowiso wil ik ook op funda adverteren, en dat kan volges mij ook wel, want de andere huizen die bij hun te koop staan staan ook op funda.nl maar misschien moet je het wel expres zeggen ofso? @angela die regeling die jullie hebben van na 9 maanden nog niet verkocht dat je het dan kosteloos uit de markt mag halen vind ik ook wel een goeie dat kan ik natuurlijk altijd bespreken met hun, volges kan er heel veel bij deze makelaar. @maris wat super zeg dat jullie huis zo snel verkocht is en dan ook dat ze nog wat van de prijs afdeden enzo! @adi even brutale vraag maar voor hoeveel is jullie huis ongeveer verkocht, want volges mij heeft het daar ook nog mee te maken hoeveel het dan kost uit eindelijk zegmaar. zowiso wil ik niet persee voor de gene gaan die het minst kost, maar ik heb hier in de buurt ook niet veel keuze omdat dit nogal een ons kent ons dorp is en de meeste mensen hier hun hele leven blijven wonen en ook allemaal vd kerk zijn enzo (niets op tegen helemaal niet, maar wij zijn het zelf niet) en wij zien gewoon dat huizen die bij een andere makelaar dan deze (en nog 1 andere die we zeker ook zullen uitnodigen) zowiso veel en veel langer te koop staan. Ook ga ik gewoon vragen van wat kost het me echt, want die procenten dat zegt mij gewoon niet zo veel ik wil gewoon euro's weten zegmaar snapje. Maar nu hebben we ook een leuk huis gezien wat te koop staat bij die makelaar waar we zelf misschien ons huis dus ook te koop willen zetten.. ik hoop dat er misschien een leuke regeling zou kunnen zijn.. wij ons huis daar te koop, hun heel erg hun best doen en dan wij dat andere huis kunnen kopen haha maar goed, dat zou wel heel mooi moeten uitvallen allemaal natuurlijk en daar gaan we zeker niet van uit. Maar nogmaals, dames super bedankt
ik denk dat het toch meer met de huizenmarkt te maken heeft. Wij hebben wel een goedkope makelaar: 1%, maar wel de meest gerenommeerde in de buurt. Daarbij staan er in een straal van 200 meter, 30 huizen te koop, ik denk niet dat het aan het goedkope tatief van onze makelaar ligt.
hier op het dorp is het dus ook echt die ene waar ik dat plan van heb neer gezet of nog 1 andere, en van andere makelaars weet je gewoon dat het zowiso al langer te koop staat en dat mensen huiveriger zijn om te gaan kijken/kopen omdat ze het niet kennen zegmaar.. @tullip ja denk ook wel dat dat zo is, wie weet wel juist de beste/bekenste Omdat die zo laag is ?
Wij hebben net een huis gekocht, koopprijs 210.000 euro, en ik zag per toeval wat de verkopers aan de makelaar verschuldigd waren. Dit was ruim 4000 euro. dus ongeveer 2 %
Kan dus eigenlijk heel verschillend zijn wat je betaald, die.kosten moet je die nou zo zelf betalen of doen ze dat bij je hypotheek?
Hoi dames, had toch nog even weer een vraag, Hoe werkt het als je je huis laat opkopen? heeft iemand daar een idee van? Ik weet natuurlijk dat je dat normaal gesproken niet snel doet en dat je dan een mindere prijs krijgt, maar toch hoeveel minder in prijs moet je dan denken? en hoe gaat dat in zn werk? hoop dat iemand me ook hiermee kan helpen Groetjes!