Hallo dames, Ik zit een beetje met een Dilemma. Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging wantijen totaal geen zin meer in mijn huidige baan. Momenteel ben ik al vanaf 22wk thuis en zie nu al op tegen de dag dat ik weer moet beginnen Nu wil ik graag een opleiding gaan doen als verzorgde IG,het liefst BBl Heb me al ingeschreven en kan ook al beginnen als ik wil in augustus Heel leuk...MAAR...de eerste 7maanden is 5dg p week naar school verplicht. Dat vind ik ook geen probleem alleen dan krijgt je maar een "vergoeding" van 350,- en dat is natuurlijk niks als je 2 kindjes hebt,een hypotheek en je huidige salaris weg valt Na die 7maanden ga je werkend leren en krijg je een leerlingensalaris van +- 1200 Manlief is totaal niet blij met mijn keuze want hij ziet de bui ook al hangen..zo kunnen we natuurlijk niet rond komen. *zucht* Maar ik wil het zo graag en wachten heeft geen zin want de opleiding duurt 3jaar en wil er ook niet op mijn 30ste pas aan beginnen. Ik baal als een stekker dat ik er niet meteen aan ben begonnen toen ik 19 was en nog bij mijn schoonouders woonde Wat zouden jullie doen in mijn situatie of Mss een andere oplossing? Ik dacht namelijk eerst dat je vrijwel meteen kon beginnen met een BBL opleiding maar volgens mij is dit allemaal met eerst een schooltijd van 7 maanden. Pffff wil het zo graag maar wil ook niet in de problemen komen.
Ik doe ook bbl verzorgende IG. Direct vanaf de 1e week werkte ik en 1 dag school. Is er geen andere opleidings instituut? Zelf zit ik bij het roc mondriaan.
Wanneer moet je uiterlijk beslissen? Probeer de komende maanden te leven alsof je alleen die 350 krijgt (en het inkomen van je man natuurlijk). Wat je over houdt spaar je en kun je straks gebruiken om die eerste 5 maanden te overbruggen. Maar dan weet je meteen of het echt niet haalbaar is. Overigens zou ik het wel doen, wat je al zegt, het wordt nooit financieel aantrekkelijk en als hier je hart ligt, doen! Je hebt nog een kleine 40 jaar te werken, dat valt alleen vol te houden als je iets doet waar je achter staat.
ik heb het roer al een aantal keer totaal omgegooid. Ik kan het ten zeerste aanraden, echter had ik indertijd nog geen kinderen. (ik ben een bewust oude mama)... Daarnaast waren de tijden beter zo'n 10-20 jaar geleden.
Dat is ook precies de reden waarom ik dit zo graag wil! Manlief zegt dat ik anders maar een weekend of avond opleiding moet gaan doen,maar ook dat zie ik niet zitten. Denk dat dat veels te veel voor me is
Een vaste baan opzeggen voor een opleiding.... Nee dat zou ik in deze tijd van crisis niet doen. Het is ook niet 100% zeker dat je een werk/leerplek vind, want die moet je zelf zoeken en je bent niet de enige die daar dan op zoek naar is. Dan zou ik eerder kiezen voor een opleiding die je naast je huidige werk kan doen.
Nee,je hoeft geen leerplek te zoeken..tenminste daar waar ik op kijk niet! Verzorgende zoeken ze altijd wel dus ben niet zo bang dat ik daar geen baan in krijg
Veel verzorgings/verpleeghuizen en thuiszorg instanties (hier in de regio) bieden een opleiding vanuit hun stichtig aan ook bbl Bij de stichting waar ik werk is het 2 dagen in de 2 weken school en minimaal 24 uur werken in één van hun huizen (of thuiszorg) Dan begin je dus meteen met een leerlingensalaris. Ik zit er ook aan te denken maar helaas zijn de regels/eisen aangepast. Ik ben al verzorgende en als ik IG wil doen moet ik weer 3 jaar de opleiding doen ipv de verkorte opleiding zoals voorheen. Tja... billenwassen enz enz doe ik al 13 jaar. Om weer helemaal bij 0 te beginnen zie ik niet zitten. Het liefst zou ik verpleegkundige willen worden in een ziekenhuis. Maar ook die eisen zijn aangepast Ik zou voorheen kunnen instromen van Verzorgende 3 naar verpleegkundige nivo 4. Maar nu moet ik éérst 2 jaar fulltime school en dán pas kan ik solliciteren naar een stageplek in het ziekenhuis. Tja, wij hebben ook een hypotheek en een gezin... Ik zal mn dagen moeten slijten als verzorgende dus... en daar baal ik flink van 13 jaar werkervaring zullen ze vast niet serieus nemen
Als je via een instantie/stichting een opleiding kan doe moet je stage lopen in 1 van hun huizen (verpleeg/zorg) en dat regelen zij voor hun leerlingen. Ook betalen ze je opleiding en heb je een baangarantie bij slagen en goed functioneren. Als je stopt moet je een bepaald bedrag terug betalen.
Ik zou het ook heel graag doen wat jij ook wil doen maar net als jij loop ik tegen die problemen aan.. zou niet weten waar ik fulltime m'n 2 kindjes moet laten hoor en zou ze teveel missen ook als ik fulltime naar school moet..
Er zit een verschil tussen: het wordt financieel moeilijk (dan zou ik het doen, mits mijn partner ook achter mijn keuze staat want het zal ook gevolgen voor hem hebben) of het kan financieel niet (dan kan het dus niet, hoe jammer ik dat ook vind).
Ik zou maar even goed zoeken. Want ik heb ook de BBL opleiding gedaan 5 jaar terug maar hoefde vanaf week 1 gewoon maar 1 dag naar school en 4 dagen werken. Ik zou gewoon kijken via instellingen. Vaak zijn die bij een school aangesloten of werken veel samen met een school. Dus ik zou via een instelling solliciteren.
Kijk eens op calibris.nl daar staan door heel nederland leerplekken waar je kunt solliciteren of naar toe kunt bellen, als je word aangenomen regelen hun je school. Helaas hier in zuid limburg niks.
Ik persoonlijk zou ik het nu niet doen!Ik weet niet in wat voor sector je nu werk heb. Maar de welzijn en zorg word gewoon veel op bezuinigd,en in deze tijd moet je blij zijn met een vast contract denk ik. Misschien over een paar jaar als het een gunstige tijd id. Maar als je het zo graag wilt,zou ik echt voor een bbl opleiding kiezen want dan heb je toch meer inkomen!
Paar maanden geleden stond ik ook voor zo' n keuze. Ik had een goede baan van 32 uur, vast contract en een auto van de zaak. Maaar sinds de komst van mn dochter zat ik er niet goed op mijn plek. Ik wou minder werken en dit was niet bespreekbaar op mijn werk. Toch maar de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd op een functie die mij erg aansprak. Ik werd ook meteen aangenomen! Echter 1 puntje was het salaris.....ging er 250 euro op achteruit plus de mooie auto die ik had moest ik inleveren tegen een mooie fiets! Eerst zag ik alleen maar problemen financieel gezien, maar na vele gesprekken met manlief toch de knoop doorgehakt en na 8 jaar mijn baanopgezegd. Nu sinds een maandbij mijn nieuwe baan begonnen en ik heb nog geen sec spijt gehad! Met tegenzin naar je werk gaan is ook niks! Ik zou er dus voor gaan als het mogelijk is....wat niet kan kan niet. Maar probeer eens naar de mogelijkheden te kijken. Zo nemen wij een dag kdv minder af en dat maakt financeel al een hoop goed....
Ik zou het niet doen in deze tijd. Een vaste baan opzeggen voor een opleiding...en met 27 jaar ben je zelfs "oud". Voor jou ook goedkopere jongere meiden . En vaste contracten worden nog maar zelden gegeven , na paar keer verlenging grote kans dat je op straat staat