Ik ben erg benieuwd wat voor vlees mag hij nou eigenlijk eten. Je hoort namelijk wel mijn kind eet met de pot mee. Maar bedoelen ze dan ook alle soorten vlees. Hier krijgt hij Kipfilet en gehakt. Wat mag hij nog meer??
Dit is wat mijn dochter krijgt: * Runder gehakt * Tartaar * Blinde vink (maar dan van rund) * Doorbakken biefstuk * Zelf gemaakte kipschnitzel * Draadjes vlees * Beenham Meer kan ik even niet bedenken.
Ik heb tot ongeveer 14 mnd alleen kip, gehakt en vis gegeven. Dit omdat het niet te vet en ongekruid was. Varkensvlees vond ik toen nog niet zo nodig. Hij kreeg ook af en toe kaas (ong. 2-3x per week vlees, anders vis of kaas). Maar in principe MAG je kindje volgens mij alle soorten vlees wel, zolang het zoutloos bereid wordt en het goed doorbakken is. Ik zou wel oppassen met dingen zoals orgaanvlees enzo, maar dat eten nog maar weinig mensen echt als vlees tegenwoordig (ik ook niet hoor, brrrrr....)
Varkensvlees wordt bij mijn weten afgeraden tot 1 jaar. Verder mag er veel volgens mij als het maar goed doorbakken is. Wij eten sowieso geen varkensvlees, dus dat is makkelijk. Als wij iets met kip of rundergehakt eten, maak ik voordat ik het kruid een klein beetje in een apart pannetje voor Irem klaar. Verder eten wij ook weleens zalmfilet of andere gebakken vis, dat geef ik Irem ook. En als we iets eten wat niet geschikt voor haar is, dan maak ik wat witvis voor haar - heb een pakje in de diepvries liggen, daar snij ik dan een stukje vanaf en dat maak ik dan voor haar. Maar ze eet niet elke dag vlees of vis, vind ik nog niet nodig, meestal zo 3 a 4 keer in de week.
In principe mag alles behalve orgaanvlees maar het is wel verstandig om het e.e.a. rustig op te bouwen. Lamsvlees, rundvlees, kip en kalkoen (en VIS) zijn heel prima voor de start. Ik zou inderdaad met varkensvlees en zeker met samengestelde producten zoals slavinken e.d. echt wachten (met die laatste tot na 1 jaar) Elke dag vlees eten is helemaal niet nodig. Een paar keer in de week is ook prima. Je kunt bijvoorbeeld ook ei geven (als er geen allergiën in het gezin voorkomen)
Vis eet ik zelf 1 á 2 keer per week, en vind ze inderdaad ook heerlijk!! Koolvis, witvis, zalm, tonijn, tilapiafilé, enz. Schaal en scheldieren wacht ik nog even mee.
Hier zijn we net begonnen met vlees. Wij eten 1 x in de week vis en dat eet ze dan ook altijd mee. En verder zal ze ongeveer 2 a 3 x in de week wat vlees mee eten. Wij zijn nog niet verder dan gehakt en kipfilet gekomen. Ohja en 1 keer een stukje van een kipschnitzel. Andere avonden krijgt ze inderdaad ei of gewoon alleen groenten en rijst/pasta/aardappel.
Hier krijgt ze soms koolvis maar wij eten zelf nooit vis dus dat vergeet ik nog wel eens. Kip krijgt ze als wij dat ergens door eten. Gehakt heeft ze misschien 1x gehad en 1x sucadelappen (zonder zout gekruid). Maar vindt het nog niet echt nodig.
zolang je zorgt dat je kindje verder voldoende ijzer binnen krijgt, is het ook niet nodig. Vlees is wel een makkelijke bron van ijzer en die hebben ze wel extra nodig vanaf 6 maanden.
Hiet aten ze eigenlijk meteen 'met de pot mee', maar vlees en vis en ei kregen ze pas na een jaar. So wie so eten we niet elke dag vlees of vis.