kentalis vroegbehandeling. taal en spraak.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 1 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Is er hier iemand die ervaring heeft met kentalis vroegbehandeling taal en spraak?
    Wat zijn jullie ervaringen hier in?
    We hebben de keuze tussen logopedie en kentalis.
    Kentalis zou in kleine groepjes zijn met een logopediste en waarbij ze heel fel met de taal bezig zijn.
    Op internet vind ik niet zo heel erg veel en ik lees graag ervaringen.

Alvast heel erg bedankt.

2. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Absoluut Kentalis. Mijn zoontje zit er sind oktober en is met sprongen vooruit gegaan, dat bereik je niet met alleen logopedie van een half uurtje per afspraak.
    Mijn zoontje zit in een groepje van zeven kinderen met een logopediste en een pedagoog op de groep, daarnaast krijgt hij twee keer in de week individuele logopedie.
    Ze kijken daar ook verder, als er bijvoorbeeld motorische problemen worden ontdekt is er een motorisch therapeut in huis.
    Ik ben echt heel blij dat wij voor Kentalis hebben gekozen, ook al vond ik het aan het begin erg intensief voor mijn zoontje (begonnen met 2,9 jaar). De dagen zijn van 9.00 tot 14.00 uur, vier dagen in de week. Maar dit is een traject van negen maanden, daarom is het vier dagen per week.

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Oww hier zeiden ze 1 of 2 dagen. 1 dag zou ik genoeg vinden.
    Leuk dat je positieve ervaringen hebt!
    Het klinkt eng als je het voor het eerst hoort.

Ze zei ook dat hij dan misschien psychische testen moet doen. Daar vind ik hem nog veel te jong voor. Zeker omdat hij snel afgeleid is en pas iets laat zien als hij je vertrouwd

4. Lisa2005

Lisa2005 Actief lid

14 apr 2012
    474
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben eerst uitgebreide testen gehad in het WKZ, van een orthopedagoog, logepodist, KNOarts en een audioloog. Bij Kentalis hebben ze in maart een aantal testen herhaald maar dit zijn spelenderwijs testjes. Kijken of kleine opdrachtjes lukken en een toren bouwen van blokjes, ze vragen niks geks van je kind.
    Een dag per week zal ik niet doen als ik jou was, de kinderen hebben echt baat bij regelmaat en herhaling dus minimaal twee dagen per week is dan beter.
    Ons zoontje gaat er heel blij naartoe en komt ook heel blij (en moe) weer thuis.

5. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Hier ook sinds okt kentalis en ik zeg ook zeker doen.

John gaat 2 dagen van 9 tot 14:00uur, hier is de 'keuze' 2 of 4 dagen, maar hier is 4 dagen echt intensief.
    John heeft 1x in de week apart van de groep logopedie en beide dagen een echt logopedie kring, waar ze echt gericht op spraak bezig gaan (door de dag heen ook natuurlijk, maar dat is dan spelenderwijs)
    Het is wel intensief, John is ook wel moe als we hem om 2 uur ophalen.
    Hij is zo goed vooruit gegaan, met hoe hij daar binnen kwam, maar nog niet goed genoeg, dus wij zitten nu in een traject om hem op een sbo te doen van kentalis, dat is in principe een gewone basisschool, maar dan voor kindjes met spraakproblemen

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Aah leuk.
    Hij gaat nu 1 dag per week naar de psz en wilde hem daar nog een 2e dag inschrijven. Daar vind hij het heel erg leuk en de leidsters zijn heel erg goed. Mijn zoontje vertrouwd hun. Dit is een psz zonder indicatie en we willen hem daar nu niet meer weghalen. Hij doet het ook heel erg goed daar.

Daarom heb ik liever 1 dag kentalis als we dat gaan doen.
    Hij praat, zegt toch redelijk wat woordjes maar vanwege zijn hersenbloeding wil ze er liefst op tijd bij zijn mocht er iets zijn. Ikzelf sprak nog geen woord op zijn leeftijd dus ik denk dat hij dat van mij geërfd heeft
    Sinds 2 weken heeft hij veel bijgeleerd door een simpele stomme truc van de fysiotherapeute. Een stom iets wat heel goed werkt. onze fysiotherapeute weet perfect hoe ze ons zoontje moet aanpakken, zelfs qua taal :)

Maar heel erg bedankt voor je antwoorden. Het haalt het "zwaardere" er van af. Het klinkt zwaar als je dat formuliertje in je handen geduwd krijgt met een korte uitleg

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dina88, jij ook heel erg bedankt.
    vind het leuk om te lezen

8. mama201

mama201 Bekend lid

25 feb 2015
    973
    1
    16
    Mijn zoontje ook kentalis helaas pas met 3,5 jaar door het cb steeds me weg stuurse komt wel mou had hij een hele flinke achterstand maar in dat half jaar zoveel geleerd hij ging 2 ochtenden met plezier

Erna groep 1 reguliere onderwijs,maar na een jaar toch overgestapt op cluster 2 voor een jaar nu zit die weer op reguliere en je merkt nergens wat van meer
    meer

Ze doen wel allerlei testjes zo,kwam eruit dat zijn iq 126 is em eigenlijk overal mee voor loopt zelfs zijn woordenschat alleen het praten ging gewoon,niet alles onduidelijk maar is allemaal goedgekomen

Ik zou het zeker doen en ook minimaal 2 dagen dan,kan,je die dag bij gewone psz ook boj houden
    Mijn jongste gi ng. Altijd 4 dagen naar de psz.

9. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ja hier ook combinatie kentalis en psz, 2 dagen/dagdelen beide maar sinds hij 4 is alleen kentalis.

John praat ook heel erg veel, maar niet goed en voor vreemden helaas bijna altijd nog onverstaanbaar, terwijl wij hem wel begrijpen ;)

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn oudste heeft in vroegbehandeling van Kentalis gezeten. Wel in andere soort groep (vermoeden autisme) en ook 4 dagen in de week, andere situatie dus, maar ik wil wel zeggen dat wij er erg blij mee zijn geweest! Heeft hem en ons veel goeds gebracht.

Succes met je keuze!

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Bedankt allemaal.
    Onze fysiotherapeute had kentalis ook even laten vallen voordat we naar de logopediste gingen maar zij dacht dat hij genoeg zou hebben aan logopedie. Omdat hij ook langzamer was met de grove motoriek maar het wel allemaal perfect doet, alleen later dan andere kindjes meer wel zonder blauwe plekken 😊

We gaan dadelijk naar de peuterspeelzaal, ga eens aan hun vragen wat hun vinden van kentalis. Kentalis ligt 1 straat verder dus ze kennen het waarschijnlijk wel.

Gisteren dacht ik no way dat hij naar kentalis gaat maar door jullie positieve verhalen is die no way al verdwenen.
    Stom dat je zo snel vooroordelen krijgt van iets waar je nog nooit van hebt gehoord! Ik ben blij dat ik dit topic heb geopend.

Het klinkt alleen zo zwaar.
    De folder begint met ernstige communicatieproblematiek. Dat heeft hij niet, hij kon alleen de logopediste die hem testte niet uitstaan. Pas gisteren heeft hij goed meegewerkt.
    dan staat er stoornis, ASS, autisme,, sociaal emotioneel functioneren en gedrags ontwikkeling,..
    dit heeft hij allemaal niet.
    Misschien heeft hij een lichte vorm van autisme. Hij fladdert met zijn armen bij elke luierwisseling en kijkt niet snel iemand aan in de ogen. Hij doet het wel maar niet vaak. Maar hij is super sociaal. Zwaait naar iedereen, zegt tegen iedereen dag, gaat elk kindje aaien op de psz, hij wil altijd weg.
    Elke dag is het dada ja dada en huppelt hij naar de voordeur.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik heb het er nog even over gehad met een leidster op de psz en zij zegt hetzelfde als jullie.
    Als een kindje naar daar mag gaan mag je blij zijn. Dat het er heel mooi en leuk is en de ontwikkeling omhoog vliegt en alle kindjes er gewoon heel erg graag zijn.

Ipv 90% logopediste en 10% kentalis is het nu 60% logopediste en 40% kentalis geworden in mijn keuze.
    Ik ga er eens naartoe bellen.
    Dinsdag heb ik een belafspraak met de logopediste in het ziekenhuis en dan moeten we beslissen wat onze voorkeur is.

13. pareltje2212

pareltje2212 Fanatiek lid

17 mei 2007
    1.533
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    Ook van mij krijg je een enthousiaste reactie: Mijn jongste dochter is toen ze bijna 2 was, op advies van het CB naar de psz gegaan voor VVE vanwege een stevige achterstand. Dit traject heeft voor Nathanja weinig gedaan, gezien het feit dat ze in continu wisselende groepen zat en ze zich daar totaal niet veilig voelde. Vorig jaar mei is ze begonnen bij Kentalis vroegbehandeling (ze was net 3) voor 4 dagen en het is geweldig. Kleine groepjes, veel begeleiding; 2x in de week individuele logo en 2x in de week op de groep. Nathanja is vooral na de zomervakantie gigantisch vooruit gegaan. Het traject van 9maanden is volgende week voorbij en ze heeft het advies gekregen voor regulier basisonderwijs met een licht arrangement cluster 2, waaronder 2x in de week logopodie voor de uitspraak van letters/klangen. Dit hadden wij een half jaar geleden niet verwacht. Deze mensen hebben zo'n hart voor de kinderen en zo'n expertise. Wat ook heel mooi is. Ze zien jou als ouder als de expert t.a.v. hoe je kind in elkaar steekt. Wij hebben als ouders ook de Hanencursus gevolgd die zij aanbieden en de systematiek waarmee zij werken. We hebben gezien dat het werkt. Nathanja is nu een grote kletskous aan het worden en slechts zelden niet altijd goed te verstaan.

wij hadden niet de keuze uit 1 of meerdere dagen. Het is hier in Amersfoort gewoon 4 dagen.

Succes met het nemen van een beslissing.

14. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Wij gaan binnenkort ook naar Kentalis (zoon net 3), maar in eerste instantie voor een spraak/taal onderzoek. Hij zit nu op de psz en gaat binnenkort ook starten met logopedie.
    Mag ik vragen of er bij jou ook een oorzaak achterhaalt is voor de achterblijvende taalontwikkeling?

15. pareltje2212

pareltje2212 Fanatiek lid

17 mei 2007
    1.533
    299
    83
    Vrouw
    huismoeder
    Leusden
    @ Anne09.
    Helaas is er niet echt een oorzaak achterhaalt. Het vermoeden is, dat het kan komen omdat ze mogelijk wat last heft van faalangst en/of perfectionisch is.
    Ook is ze nogal introvert van aard. dit in tegenstelling tot haar zus. Dus als ze ergens komt waar ze de mensen niet goed kent, zal ze minder praten, dan als ze ergens komt waar ze de mensen kent en ze aardig vindt.
    Ze krijgt nu door dat mensen haar begrijpen en heeft ze er zelfs plezier in om te praten.

16. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Bedankt voor je reactie!
    Dat vermoeden hebben we bij onze zoon ook, een combinatie van faalangst/perfectionisme/karakter. Hij praat ook weinig tot niet in het bijzijn van andere, terwijl hij thuis wel redelijk wat zegt. Puzzelen ging hier bijvoorbeeld ook van de één op de andere dag. Nooit interesse en dan opeens puzzels met 16 tot 24 stukjes.

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

Heel erg bedankt allemaal. Mijn vriend zijn nieuwsgierigheid is ook gewekt.
    Donderdag mogen we gaan kijken. Wil wel nog niet zeggen dat hij sowieso toegelaten word.

Het stomme is, het ligt bij ons op de straat! :D nooit geweten haha, dacht dat dat een middelbare school is maar die ligt dus daarnaast :D
    5min wandelen

18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik wilde ook nog even bijdragen. Voor de kinderen met autisme die naar Kentalis gaan, geldt dat de taalspraakproblemen op de voorgrond staan en niet het autisme. Het mkd dacht bij onze zoon namelijk dat Kentalis een optie was, maar hij kwam niet in aanmerking hiervoor omdat hij een veel te zware vorm van autisme heeft. Het is dus zeker niet zo dat er in zo'n groep zwaar autistische kinderen zitten, want ik begrijp dat dat weer niet passend is voor je zoontje.
    Ik heb wel positieve dingen gehoord over de vroegbehandeling en ook positieve ervaring qua gesprekken met ze ondanks dat mijn zoontje niet welkom was.

19. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Hier ook ervaring met kentalis. Er waren verschillende groepen. M'n zoon was destijds net 3. Hij zat in de klas met jongste kinderen. Van elke leeftijdscategorie was er een gewoon klasje en een autiklasje. Daar zaten autisten maar ook kinderen die nog meer behoefte hebben aan extra regelmaat en structuur. De rust werd nog meer bewaard. Echt hele zware gevallen van autisme zouden sowieso niet geschikt zijn.
    Zoon kreeg daar logopedie, fysio en ergo. Het heeft een enorme winst opgeleverd en uiteindelijk kon hij met een rugzakje naar groep 1 op de normale basisschool. Nu is hij 8 en doet het meer dan prima zonder rugzak. Ik vond het een erg fijne plek. Hij ging 4x pw voor een jaar lang

20. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Niet helemaal mee eens s...
    Mijn zoontje zit nu een half jaar bij logopedie en die gaat ook met sprongen vooruit qua woordenschat is hij van ver beneden gemiddeld naar net gemiddeld gegaan. Zinnen maken is hij ook vooruit gegaan uitspraak is nog wat minder maar ook daarin maakt hij sprongen
    Het ligt er denk ik aan hoe leergierig een kind is en of hij verder nog problemen heeft ofzo
    We krijgen wel 1 dagdeel gratis kinderopvang vanwege zijn taal

Deel Deze Pagina