kort-ademig na geringe inspanning

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ella27, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Hoi meiden,

Herkennen jullie dit?? Wij hebben een dreumes van bijna 17 maanden. al heel lang klinkt hij kort-ademig na inspanning. En soms ook na echt hele geringe inspanning.

Het lijkt net alsof hij geen adem overhoudt.
    Het lijkt ook alsof hij er geen last van heeft , maar miss omdat hij niet beter weet.

Moet zeggen dat de inspanning erdoor niet minder wordt. Hij gaat bvb niet minder lopen. Wel moet hij echt af en toe even op adem komen.

Bij de arts geweest en de longen zijn schoon.... geen verdere acties.
    Nu komt astmatische bronchitis wel voor in de familie.

snachts in bed was het ook altijd raak , dus dan in rust. veel hoesten en gieren zeg maar. Heb sinds kort een anti allergisch matras gekocht en het is een stuk minder geworden.

Ik maak me een beetje zorgen:)

Wat vinden jullie?

Ella

2. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    niemand die dit herkend?

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#3 Saskia78, 11 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 jul 2012
    Hmm ik moet van de longarts altijd opletten of dochterlief slaapt met dr mond open of snurkt of andere geluiden maakt tijdens het slapen.

dit omdat ik astma heb en dat erfelijk overdraagbaar is.

persoonlijk dacht ik ook nooit last te hebben bij inspanning.. gewoon niet zo'n geweldige conditie.
    nu ik permanent medicijnen gebruik echter.. is die spontaan wel beter :)

en tja.. ik hoest dus ook veel 's nachts...
    tijdje medicijnen voor gehad.. maar inmiddels gaat het met de dagelijkse dosis normale medicatie snachts ook veel beter.
    alleen als ik nu 's nachts weer begin te hoesten weet ik vrij zeker dat er iets op de loer ligt en ik zeker niet moet vergeten mn pufjes te nemen.
    (wat weleens gebeurd als het een tijdje mooi gelijkmatig weer is en ik dus nergens last van heb)

overigens.. heb ik nooit iets ermee gedaan toen ik kleiner was en hooguit liters hoestdrank verbruikt waarvan ik eigenlijk niet het idee had dat het echt werkte
    ik was verkouden "als de R in de maand zit".

sinds 2,5 jaar heb ik officieel astma.. EN ben ik, waarschijnlijk door de medicatie, nog zelden verkouden.

ben ik eenmaal verkouden dan ga ik snel aan de ibu/pcm en de keeltabletten.. want het slaat ERG makkelijk door naar een longontsteking.. en eenmaal gearriveerd duurt het ook minstens een maand voordat de verkoudheid weer vertrekt)

dus ja, zekere herkenning wel maar ik ben geen baby natuurlijk :)

4. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Bedankt voor je reactie Saskia!

Hier zit het ook in de familie .
    Ik hou het nog even in de gaten en anders bel ik de huisarts volgende week weer.

5. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Saskia heel erg bedankt voor de info! Mijn vriend, vader van zoontje, heeft astma, bronchitis en hooikoorts.

Zoon is ook kortademig na enige inspanning. Slaapt als hij niet verkouden is wel met mond dicht. Heeft overigens wel lang geduurd voordat hij met zijn mond dicht sliep hoor. Zoon snurkt en slaapt enkel met mond open als hij verkouden is. Maar in ieder geval, bedankt voor je tip/advies:)

6. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Sweetchocolate , wat balen voor je zoon!

Wat hebben jullie er aan gedaan??
    Krijgt hij pufjes?

Nu ook , hij speelt met blokjes , rent wat heen en weer en hij klinkt gelijk weer kortademig.... het lijkt zelf alsof hij er geen last van heeft maar ja hij weet ook niet beter.

7. sweetchocolate

Ella ja zoon krijgt pufjes Salbutamol. Het werkt op zich wel, maar voor korte (2-3 uur) duur. Maar met verkoudheid werkt het nauwelijks. Ja, met 6 pufjes in één sessie wel (met toestemming longarts!!!)

Ze schrijven niet snel Salbutamol voor. En soms hebben we het ook weken niet nodig hoor. Nu met dat wisselende weer merk je het wel weer dat ze wat kortademiger worden.

8. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Hoi ,
    jammer dat het maar zo kort werkt dan he!
    gelukkig zijn er ook tijden dat jullie het niet nodig hebben!

Ja idd dat met dat wisselende weer en dan kortademig dat herken ik wel.
    maar zo te lezen heeft jou zoontje het veel heftiger.

Wat denk je dat verstandig is? zal ik toch maar weer eens contact opnemen met de HA?

9. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ella: ik zou zeker toch weer eens contact opnemen met de ha

10. sweetchocolate

Ja ik zou een afspraak maken met de huisarts en vragen om doorverwijzing naar de longarts. Daar kunnen ze bloed afnemen om te kijken of hij een astmatische 'aandoening heeft. Ook astmatische bronchitus is naar mijn weten overdraagbaar. Misschien heeft hij het niet hoor, maar als blijkt dat hij het wel heeft kan hij gepaste medicijnen krijgen. Nu wij pufjes gebruiken bij zoonlief worden wij nog niet serieus genomen door de huisarts, gelukkig wel door de longarts.

11. PlainJane

PlainJane Fanatiek lid

1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Is hij niet allergisch voor huisstofmijt??
    Even voor je gegoogled;

Wat zijn de symptomen van huisstofmijtallergie en hoe ontstaan ze?
    Zodra het allergeen wordt geïnhaleerd door een persoon met huisstofmijtallergie, reageert het lichaam door histamine vrij te laten komen. Dit veroorzaakt verschillende klachten, waaronder ook astmatische symptomen en symptomen vergelijkbaar met die van hooikoorts. Vaak voorkomende klachten zijn jeuk, niezen, eczeem, tranende ogen, een lopende of vastzittende neus, benauwdheid en kortademigheid. De symptomen ontstaan vaak direct nadat de gevoelige persoon in contact is gekomen met het allergeen. Doordat huismijten voornamelijk in beddengoed leven, zijn de symptomen ’s ochtends vaak het sterkst aanwezig.

Mijn vriend heeft het nl ook :)

12. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Bedankt meiden!

Ik ga zeker morgen even bellen met de HA.

Sweetchocolate, Hier zit astmatische bronchitis in de fam. Mijn man had er op jonge leeftijd ontzettend veel last van en had tijden dat hij totaal niet meer kon ademen. Verder is mijn man ook voor bijna alles allergisch (niet qua eten) maar echt voor alle dieren , stof etc etc.

Wat ontzettend klote dat jullie niet serieus worden genomen door de HA?? waar slaat dat op zeg!
    Gelukkig is hij nu onder behandeling bij de longarts!

Ceejsje , Thanks! Ja idd , daar hadden wij ook al aan gedacht. We zijn daar allebei gevoelig voor. We hebben dan ook anti allergisch matras en hoezen voor ons zoontje. Verder laminaat en nergens gordijnen (rol gordijnen)
    Het is ook dat hij kortademig wordt van activiteiten.

na ja ik zal eens bellen morgen.
    Heel erg bedankt voor jullie reacties!

13. Bizzy

Bizzy Fanatiek lid

30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Zeker contact opnemen met je ha en je laten doorverwijzen naar ka!
    Ze kunnen vrij snel kijken of hij idd astma of iets dergelijks heeft en de ha kan dan wel zeggen longen klinken schoon maar dat hoef niks te betekenen immers kunnen ze niet naar binnen kijken :)

Ik heb zelf hooikoorts wat gepaard gaat met benauwdheid,hoesten, slijm , dichte neus al zit er niks in :) en ik moet uitkijken voor bepaald voedsel bv aardappels omdat me lichaam daar ook op reageerd dus ook buiten het seizoen heb ik last.

Hopen dat ze snel de oorzaak kunnen vinden bij je kleintje.
    Beterschap en suc6

14. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    Dankje Bizzy!

wat lastig zeg dat je zoveel last hebt van hooikoorts!

Idd de HA heeft al vaker geluisterd evenals consultatiebureau arts en altijd zijn de longen schoon.

Jij ook veel sterkte en hoop dat de klachten niet al te heftig zijn voor je!
    Heb je ook medicatie daarvoor?

15. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Hier ook, paar weken geleden was het zo erg dat we 's avonds naar de ha post zijn gegaan en toen moest hij 2 nachten in het zh blijven. Afgelopen week afspraak gehad met de ka en afgesproken te stoppen met puffen, nu een paar dagen later is hij weer zo kortademig en blijft de hele dag maar achter zijn bal aan lopen. Hij loopt gigantisch te hijgen, dus vandaag even goed puffen want anders ben ik bang dat hij weer opgenomen wordt.

In principe doen ze op deze leeftijd nog geen aannames over astma, pas vanaf een jaar of 4 maar ze zeggen wel dat hij erg gevoelig voor luchtweginfecties is ook in combinatie met eczeem. Het hangt een beetje van de ka af of ze preventief medicijnen gaan geven. In principe ben ik daar niet zo'n voorstander van maar iedere maand een paar nachten in het zh is ook niks.

Ik zou me laten doorverwijzen naar een ka. Succes ermee!

16. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    kipkip , wat heftig zeg!
    Nou idd dan ga je kiezen he.... of puffen of naar het ziekenhuis.
    Hoe gaat het nu met hem?

Sterkte ermee!

Zo ernstig is het bij ons zoontje gelukkig niet!
    Hij heeft al wel 5x een flinke luchtweginfectie gehad sinds zn geboorte.

veel sterkte met je zoontje!!!!
    en fijn dat hij nu onder behandeling is van de KA

Deel Deze Pagina