Hallo, mijn dochtertje van 3 maanden krijgt voorlopig nog volledige bv tot ze 6 maanden is, maar daarna zal ik toch 'moeten' gaan bijvoeden... Waar zijn jullie mee gestart? Ik was van plan om eerst met (verse) groente te beginnen en daarna pas met fruit aangezien dat zoeter en dus lekkerder is. Maar moet ze op een gegeven moment niet iets van pap als ontbijt? Ik zie dat eigenlijk niet zo zitten want dan moet ik dat geven met afgekolfde melk en ik wil zeker op de dagen dat ik werk de ochtendvoeding uit de borst blijven geven, ze krijgt dan de rest van de dag al gekolfde melk uit een fles. Of heeft ze tot een maand of 8 genoeg aan mamamelk als ontbijt en kan ze daarna na de borst een boterhammetje krijgen ofzo?
Volgens mij kun je juist beter met fruit beginnen, omdat dit zoeter is en dus meer op mamamelk lijkt! Of gepureerde wortel, ook vrij zoet. De overgang van mamamelk naar iets anders moet niet te groot zijn. Overigens ben ik nog niet zo ver.
Ieder advies is anders maar ik ben bij alledrie ook met groenten (vers) begonnen. Justin vond t heerlijk en Devin vind t 3x niks (hij vind niks lekker trouwens), Carmen vind potjes groenten weer heerlijk.. Wij deden eerst 4 dagen 1 soort geven, toen weer 4 dagen een ander soort etc etc wegens de kma moeten we voorzichtig introduceren. En pap begin ik volgende week aan (bambix) als ontbijt. Fruit word nu ook langzamerhand ge introduceerd. (gek appel, peertje en banaan).
Pap hoeft helemaal niet hoor! Irem heeft nooit pap gegeten, ze houdt niet van 'vloeibaar' eten, net als ik . Vanaf 6 maanden mogen ze al een broodkorstje en vanaf 7 maanden een boterham, dus dat is echt vroeg genoeg, rond die tijd zal het toch nog wel bv als ontbijt zijn. Wat betreft groente/fruit: ik ben met groente begonnen en de week daarop fruit erbij. Weet niet of het veel verschil heeft gemaakt. Irem is gek op bijna alle soorten fruit en waardeert groente maar matig.
Ik geef nog steeds de borst als ontbijt, ik vind het nog veel te leuk. Bij de gastouders mag ze dan lekker fruit en brood eten. Op vrije dagen kunnen we op die manier het opstaan ook even rekken, ik geef haar dan tussen 5 en 7 de borst en we ontbijten dan lekker rond 10en met brood, of Simone krijgt fruit en eet brood met de lunch. Met 6 maanden zijn we met sperziebonen begonnen, daarna worteltjes en bloemkool en na een week of 2 ook fruit erbij. Een broodkorstje kreeg ze ook al heel snel want dat staat zo leuk Gewoon lekker meteen volkoren, vond ze hartstikke lekker haha! Na een maand hebben we er ook steeds een aardappeltje bij gekookt en rijst geprobeerd. Tegenwoordig eet ze bijna alles met ons mee, alleen nog geen varkensvlees, dat is veel te taai. Pap krijgt ze alleen als haar neus dicht zit en ze niet kan drinken.
Ik geef nu, na 8 mnd, nog steeds de borst op verzoek. Op zich heeft mijn dochtertje een vrij strak ritme. We beginnen 's ochtends tussen 6 en 7 met een bv. Rond half 8 eet ze vaak een halve boterham aan tafel. Na haar ochtendslaap krijgt ze weer bv. Tussen de middag, rond een uur of 12 eet ze nog een halve boterham en soms een hele. In de middag eet ze vaak nog een halve fruithap en een keer bv. Daarna doet ze nog een middagslaapje. Met het avondeten eet ze groente met een schaaltje yoghurt en wat gepureerd fruit toe. Als ze naar bed gaat krijgt ze nog een keer bv om lekker te kunnen slapen. Als ik zelf rond 11/12 naar bed ga geef ik haar nog een droomvoeding. Bij de gezamelijke eetmomenten van het gezin doet ze dus mee, de bv momenten verschillen vaak per dag maar het zijn er eigenlijk altijd nog 5. Ik ben begonnen met een paar hapjes fruit tussen de voedingen door. Toen dat goed ging en ze meerdere smaken geproefd had ben ik tijdens het avondeten groente gaan geven. Daarna ben ik met een broodkorst bij het onbijt en middageten begonnen. Als laatste ben ik begonnen een schaaltje yoghurt als toetje. Ik vind het gewoon fijn als ze tijdens de maaltijden mee eet omdat ik gewoon geen tijd heb om dat ook nog eens tussen door te gaan doen. Ze krijgt trouwens niets anders te drinken als bv. Ik vind het prima gaan zo, het heeft bij elkaar wel anderhalve maand geduurd totdat ze lekker mee ging eten en als ze nu wel eens weigert maak ik er absoluut geen probleem van, want bv is nog steeds het belangrijkste en het andere is eigenlijk alleen maar BIJvoeding. Ze is ook absoluut niet minder gaan drinken nadat ik het bijvoeding geïntroduceerd heb, dus dat is op zich een goed teken.
Mijn dochertje krijgt nog steeds de borst als ontbijt, ze wil niet anders. Daarna krijgt ze een boterhammetje. Pap hebben wij nooit gegeven, wat een gedoe met afgekolfde melk, nee, lekker de borst geven. Met 6 maanden zijn wij begonnen met groentes, op de rapley manier. Ze heeft nooit potjes oid gehad.
Er is geen enkele reden om eerst met groente te beginnen. Dat ze daardoor teveel aan zoet wennen, is echt een hele rare reden. Ik denk dat de smaak van peer meer op moedermelk lijkt dan broccoli. Het 3 of 4 dagen dezelfde groente aanbieden is ook niet nodig. Je kan het allergievriendelijke voedselintroductieschema van Kleintjes aanhouden, te vinden via google of borstvoeding.com. Wortel- of broccoliallergieen komen niet zoveel voor hoor! Ik geef ook nog steeds borst als ontbijt en daarna iets anders, maar pap vind ik grote onzin; een kind van 6,5 maand kan gewoon kauwen. Ik heb trouwens nooit iets gevoerd met een lepel, ik gaf bijvoeding op de Rapley-manier ofwel 'baby led weaning'. Ook daarover is informatie te vinden op bv.com. Succes!
je hoeft naast bv geen pap te geven hoor. ik kom met mijn zoon zijn allergie bij de dietiste en in hun voorschrift staat ´s morgens pap of bv aangegeven. staat dus gelijk aan elkaar als ontbijt. mijn zoontje krijgt nog steeds ´s morgens en ´s avonds geen pap hoor. ik geef gewoon lekker mamamelk
Hier 's morgens ook eerst de borst, vaak daarna een volkoren cracker in de box zodat ik even rustig de tijd heb om te douchen enz, en dan een boterham. Zo rond de 8 maanden had ze 's morgens niet meer genoeg aan alleen de borst en ben ik een boterham erbij gaan geven. Hier begonnen met groente met 6 maanden en toen ze 3 groentes at, ben ik fruit erbij gaan geven.
Da's goed uitgelegd, doe het ongeveer net zo, wel fijn te lezen ter bevestiging dat ik het zo gek niet doe. Onze meid gaat rond 19:00 met mij naar boven, krijgt dan bv en valt daarbij in slaap. Maakt jij de kleine wakker voor de "droomvoeding" en zo ja, waarom? Ze komt hier nl de laatste tijd steeds vroeger smorgens, ben bang dat ze het gewoon niet zo lang meer trekt op de bv....ze vraagt toch steeds meer....