hoe vaak een keizersnede?

Discussion in 'De bevalling' started by frummelk, Jun 30, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Zijn er hier ook vrouwen die meer dan twee maal een keizersnede hebben gehad?
    Ik heb namelijk de wens voor een groot gezin (drie of vier kinderen) maar ben al twee maal via een ks bevallen.
    Hoe ging het herstel? Wat zijn de risico's, etc?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,229
    36,006
    113
    Ik heb zelf 3 ks gehad. De risico's zijn per geval verschillend denk ik. Na mijn 2e ks gaf de vk op het nagesprek aan dat er vrouwen zijn die wel 8 ks krijgen (wel heel veel haha). Dat gaf mij wel de rust om een 3e aan te durven. Mijn 3s ks verliep eigenlijk heel goed, ik kreeg een geplande met 39 weken en dat verliep probleemloos. Het hechten duurde wel wat langer dan de eerste 2 keren en 1 kant van de wond bloedde wat langer door door het littekenweefsel dat daar al zat, maar al met al is het mij niet tegengevallen in vergelijking met de eerste 2 (spoed) keizersnedes.

Een vierde is hier niet specifiek afgeraden, maar ik heb er ook niet meer naar gevraagd, omdat het voor ons met 3 nu klaar is. Mochten we in de toekomst er toch anders over denken, ga ik er niet vanuit dat het een heel erg probleem is, maar ik zou het wel vantevoren met de gynaecoloog opnemen.

3. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Dankjewel voor je reactie.
    Ik ben benieuwd of er meer vrouwen zijn die meer dan twee keizersnedes hebben gehad

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik heb er 2 gehad en de 3de staat over 4 weken gepland ;)

Maar mijn gyn gaf aan dat het helemaal afhangt van het herstel hoe vaak je een keizersnee "mag".

5. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Hoe was je herstel dan bij de eerste twee?

6. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik heb er 3 gehad en van mijn gyn mocht ik ook nog wel een vierde doen maar ik wil niet meer :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In principe wordt meer dan drie of vier afgeraden ivm het de verzwakking van de baarmoeder (littekenweefsel).
    Helaas kan je herstel niet zoveel zeggen over hoe je baarmoeder er aan toe is:(

8. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Weet je waar ik zo van baal. Dat mijn gynaecoloog de keuze voor de laatste keizersnede heeft beïnvloed door te zeggen dat sommige vrouwen wel 13 keer een keizersnede kregen en dat ik mijn keuze om niet vaginaal te bevallen daar niet van af moest laten hangen. De baby werd erg groot geschat en er is bij mij een vermoeden van een te smal bekken. Ik had haar toen verteld van mijn grote kinderwens En dat ik daar aalleen om gewoon wou bevallen.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    En toch klopt dit niet.

Wij hebben het specifiek nagevraagd aan mijn gyn. Het wordt voor mij de derde keizersnee en wij hebben gevraagd hoe ze dat bepalen.

Ze kunnen bij de bevalling zelf zien hoe het littekenen er uit is gekomen de vorige keren en in wat voor conditie je baarmoeder op die plek is. Het kan namelijk steeds dunner worden. Ook kan je last krijgen van vergroeiingen van het litteken weefsel.

Toen ze mij voor de tweede keer openhaalden, konden ze niks aan mijn baarmoeder zien, dus zou mijn baarmoeder makkelijk een derde keer aan kunnen.

Hoe mijn baarmoeder er NU uitziet aan de buitenkant, weten ze niet en kunnen ze pas tijdens de bevalling zien. Dan pas gaan ze een advies brengen of een 4de keer eventueel verantwoord is.
    Ze houden het nu wel in de gaten dmv echo's en op de echo's is niks bijzonders te zien.

Verzakking van de baarmoeder heeft niks met een keizersnee te maken, maar met zwanger zijn op zich.

Het advies van 3 x is al heel erg oud en zijn ze al bezig om aan te passen. Maar net zoals met zoveel in de medische wereld, laat dit op zich wachten.

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Prima.....de eerste week/10 dagen zijn zwaar omdat je toch een buikoperatie hebt gehad. Maar daarna merk je elke dag verbetering.

Tijdens de nacontroles had ik al nergens meer last van ;)

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Wij hebben het trouwens specifiek na gevraagd, omdat als het niet meer verantwoord is. manlief onder het mes mag :p

12. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Wat mamavanjuul zegt, ik heb zelfs specifiek tijdens mijn derde sectio gevraagd dat de gyn alvast door moest geven en aan mij moest vertellen hoe de baarmoeder en het litteken eruit zag. Heeft hij keurig gedaan, wat verklevingen etc weggehaald zodat hij beter kon hechten, en dit ook allemaal in het ok verslag gezet.

Wij willen geen vierde maar mocht er ooit een gelukkig ongelukje gebeuren weet ik tenminste dat ik geen vervelende beslissingen hoef te maken vanwege mijn eigen gezondheid.

Dus als je er toch ligt, vraag er direct naar zou ik zeggen.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Uh, we zeggen niets anders hoor want ik heb het niet over verzakking maar over verzWakking (aantasting van de baarmoederwand).
    Op dit moment is het protocol dat het niet aangeraden wordt om na 3-4 keizersnedes nog zwanger te worden.

Wel goed lezen hoor (enne.. ik heb het hier even nagevraagd.. de gyn zit naast me ;))

14. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Maar drie moet dus wel kunnen? ze hebben er niks over gezegd....

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Even vragen.. ja, als je geen tegengesteld advies hebt gekregen na de tweede, moet het in principe geen verhoogd risico geven (volgens de dokter hier ;))

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ja hoor! Ik heb over minder dan 4 weken mijn derde ;)

@Cygnet2: Oh ik las verzakking ;) Xcuse me!

Dan houdt die gyn zich aan het verouderde protocol. Mij is aangeraden af te wachten met een beslissing te maken totdat ze hebben gezien hoe mijn baarmoeder er uit ziet.

Zeggen ze nu dat ze het afraden, mag manlief onder het mes :p

17. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ja hoor, drie kan wel. Ik ben zelfs iets te snel zwanger geworden na mijn tweede sectio en dat ging ook wel. Ze raden dus wel aan (afhankelijk van de gyn, iedereen houdt het iets anders aan) om zo'n jaar tussen de sectio en de zwangerschap te houden. Dus pas na een jaar weer zwanger raken. En misschien gewoon even een keertje bij de gyn langs om advies te vragen voordat je zwanger wordt, er staat vast wel iets in het operatieverslag over je baarmoeder.

18. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Maar ik wou het over zo'n drie maanden weer proberen.... in de folder staat dat het na een half jaar tot een jaar weer mag?

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    3 maanden is echt te snel....je hebt wel een operatie gehad

20. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012