pannenkoek beslag

Discussion in 'De lounge' started by tulip, May 10, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Vaak pakken we een mix van koopmans of eigen merk, maar ik wil het eigenlijk zelf gaan maken. Hoe maken jullie je beslag??? Welke verhoudingen en hoeveel pannenkoeken kun je daar dan van bakken???

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

1 pak bloem.
    3 eieren.
    1 zakje vanillesuiker
    1 pak melk
    snufje zout.

En dan heb je ongeveer 12 tot 15 pannenkoeken.

Beetje spelen met je beslag. En je kunt er natuurlijk rozijntjes bij doen. En moet zeggen ze zijn vaak lekkerde dan die kant en klare pakken, Nu maak je ze op smaak.;)

Succes er mee.

3. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik gebruik wel een kant en klaar beslag (meergranen) maar doe er behoorlijk veel melk extra bij en in elk geval 1 ei extra krijg altijd veel complimenten over mijn pannenkoeken (ook omdat ze lekker dun zijn)

4. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik pak altijd die van koopmans waar je alleen nog water in moet gooien. Verder doe ik er dan wel nog een zakje vanielle suiker bij. Ik vind ze altijd erg lekker hoor van mij en mijn kindjes ook ;)
    Oja verder dan lekker met appel of spek mmmm ik denk dat ik vanmiddag pannekoeken ga bakken voor de lunch!

5. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    of ik het nu kant en klaar (koopmans pak waar melk en eieren bij moeten) of met bloem e.d. maak ik doe er vaak kaneel bij, wij doen niet zoveel met appel, spek e.d. ik houd gewoon van de normale pannenkoek! lekker met bruine basterdsuiker!

6. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

Jan 30, 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak het vaak op gevoel. Het is denk ik zo´n 500 gr bloem 1 of 2 eieren afhankelijk van de grote en melk. Mijn moeder gaf altijd aan dat het beslag yoghurt dikte moest zijn maar ik ben er na een tijdje mee gaan experimenteren. Ik hou namelijk van dunne pannenkoeken (het liefst waar je bijna doorheen kan kijken). Voordat moet je beslag dunner zijn.

7. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hier is het natte vinger werk. Ik doe bloem in de bak en dan de melk tot ik een, voor mij, acceptabele dikte heb. Doe er 2 of 3 eieren bij en dan lekker dun bakken.
    En ik gebruik vloeibare boter van de liddl. Dat heeft zo'n lekker roomboter smaakje.

Succes en eet smakelijk!

8. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

May 5, 2010
    2,645
    0
    36
    Twente
    Hier 400 gr bloem, 800 ml melk, 2-3 eieren, zakje vanillesuiker en een beetje zout. Ik doe er ook een klein beetje zonnebloemolie door zodat je niet elke keer je pan hoeft in te vetten. Hier bak ik ca 15 pannenkoeken van. Ik gebruik wel een crepe-pan hierdoor worden ze wat dunner. Toevallig staan ze hier vanavond ook weer op het menu.
    Lekker met stroop!

9. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    250g bloem, 500 ml melk en 3 eitjes. Voor een pannenkoek of 8-10, hangt er van af hoe dik je ze maakt.

Ik doe er geen suiker in omdat wij altijd zoet beleg hebben op de pannenkoek. En dan vind ik het teveel suiker.

Verder bak ik in een tefalpan, doe er regelmatig olijfolie in en moet zeggen dat er mij nog nooit een pannenkoek mislukt is. ;)

10. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,446
    1,843
    113
    Wil je doodgewone "oma" pannekoeken?

In dat geval;

Eerst bloem in een mengkom. Qua hoeveelheid hangt het er een beetje vanaf hoeveel pannekoeken je wilt bakken. Mixer alvast aanzetten en al mixend de melk toevoegen. Nog een beetje te laten, dan de eieren toevoegen. Ik doe meestal rond de 3 à 4 eieren (bij een halve mengkom vol beslag zèker 4). Dan een schuitje olijfolie. Weer mixen en al mixende melk toevoegen tot je de gewenste dikte hebt bereikt (niet te dik, maar ook niet waterdun) Dan zout. Heel belangrijk dat je er genoeg zout indoet, flauwe pannekoeken zijn bàh. Ik proef altijd even doormiddel van een klein beetje op mijn vinger en aflikken. Is niet zo lekker, maar alleen dan kun je bepalen of er genoeg zout inzit. Je moet de zout echt terugproeven in je beslag, zoniet, dan moet er echt nog een beetje bij. Relatief gaat er hier best veel zout in, iig meer dan een snufje...

Bakken in een goede margarine, (ik gebruik die blauwe pakjes van Bertolli) en niet te zuinig met het klontje, bodem moet goed bedekt zijn als de boter gesmolten is. En zorgen dat je pannen heet genoeg zijn. Bakken op een ìetsjes getemperd hoog vuur...

11. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    1,007
    0
    0
    Huismama.
    Ik maak pannenkoeken met kabouter pannenkoeken beslag.
    Die is zo lekker.
    Daar doe je dan nog 1 of 2 eieren door.
    Melk natuurlijk en zout, maar dan ook nog een scheutje (oude) koude koffie.
    En zo heb je de allerlekkerste pannnekoeken.

Hoeveelheid kan ik je niet geven, ik doe het altijd op gevoel.

12. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    koffie?? hmm kan ik wel eens proberen...

13. Alita

Alita Niet meer actief

precies hetzelfde hier;)

14. Maia

Maia Niet meer actief

en hier ook zo iets. In elk geval meer eieren dan ik hierboven meestal zie. Ik doe vaak 400 gr bloem met 5 eieren (zo vinden wij ze het lekkersts) en melk pas ik niet af. dat giet ik er gewoon bij en ik zie wel hoe dik ik hem wil hebben.

15. thewiz

thewiz Actief lid

Jun 27, 2009
    331
    0
    0
    Thuismama
    Assen

Yep, zo doe ik het ook.

16. Alita

Alita Niet meer actief

idd

17. Windows

Windows Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    1,860
    0
    0
    400 gr.bloem,3 eieren en 800 cc melk.
    en wat suiker.
    Hier haal ik ongeveer 11-12 pannenkoeken uit.

18. mikos

mikos Bekend lid

Dec 7, 2010
    944
    0
    0
    ik bak echt al pannenkoeken zelf sinds ik 12 ben, nog nooit met hoeveelheden gewerkt, als je maar ei bloem en melk hebt. Ik doe denk ik 2 eieren op een (gegokt) halve liter en dan genoeg bloem erbij om een goed beslag te maken (en wat zout).

Een kind kan de was doen ;)

19. Alita

Alita Niet meer actief

die kant en klaar pakken zijn ook zo`n onzin eigenlijk he hahahahah

20. RiTi

RiTi VIP lid

Mar 24, 2009
    7,587
    0
    0
    Utrecht
    Ik kom uit op ongeveer dubbel zo veel vocht als bloem en minimaal 1 ei per 100 gr bloem.
    In plaats van alleen bloem doe ik vaak de helft boekweitmeel.
    Inderdaad zout niet vergeten, echt niet lekker zonder.

Ik maak soms 'gezonde' pannenkoek met veel (geraspte) groente, dan gebruik ik half volkorenmeel. Het eindresultaat heeft dan nog maar weinig te maken met een pannenkoek ;).

Share This Page