vorigr maand voelde ik een knobbel in de borst + pijnlijk klierweefsel. De ha voelde ook het bobbeltje en stuurde me door. In het ziekenhuis zagen ze helemaal niks, niet op de foto en niet op de echo, en kreeg de diagnose ‘mastopatie’. Ofwel pijn in de borsten. Nu blijft het knobbeltje/harde strengetje groeien en blijf me zorgen maken ookal is het zogezegd goed. Iemand ervaring hiermee? En hoe ga je met de pijn om want het is best aanwezig
Ik zou het voor de zekerheid nog eens laten nakijken. Je geeft aan dat de knobbel/streng groeit. Als het niet zichtbaar op een mammografie en een echo is, kun je om een MRI-mammografie vragen. Dat is een MRI van je borstgebied. Hierop is meer zichtbaar dan op een gewone mammografie en/of echo. Jonge vrouwen hebben compact borstweefsel, waarop afwijkingen vaak moeilijk te zien zijn. Zijn ze niet te zien op beeld, dan betekent dat natuurlijk niet dat er niks zit en dat het ook niet te beoordelen valt. Oordelen kan pas bij een duidelijk beeld. Dus terug naar je arts voor zekerheid!
Als het groeit zou ik wel teruggaan. Ik heb ook een aantal jaren terug de diagnose mastopathie gekregen. Ik liep al een tijdje met een branderig gevoel in 1 borst en ik had een verdikking. Mammografie laten maken en veel klierweefsel met verkalking oftewel mastopathie, ik moet iedere 2 jaar laten controleren omdat die verkalking ook een voorstadium kan zijn. Hier is de verdikking gelijk gebleven maar ik heb wel vaak een branderig gevoel, heel vervelend en maakt me ook weleens onzeker, als je het niet vertrouwd terug naar de huisarts.
Ik zou het zeker opnieuw laten onferzoeken. Of een second opinion in ander ziekenhuis. Beter voor niets dan andersom. Geen ervaring mee verder. Wel ben ik net behandeld voor borstkanker, maar had geen klachten.