ik blijf een beetje piekeren met een b.v. probleem, dat zal ontstaan als ik weer aan't werk ga. ik werk 3 avonden per week, 6 uurtjes in een eetcafé. Leuke baan, maar met een hoge werkdruk en ik sta vaak een aantal uur alleen. En afgezonderd van het vaak vieze toilet dat ook door de café gangers gebruikt wordt, is er dus geen tijd en plek om te kolven! Ik wil heel erg graag alleen borstvoeding gaan geven, en kan overdag wat afkolven voor de avond voeding die mijn man dan kan geven. Maar ik vraag me dus af of het na 12 weken wel mogenlijk is om 6 uur lang niet te voeden / kolven, zonder dat je borsten ontploffen en je voeding terug gaat lopen? Ik neem aan dat ik op die dagen dan toch weer aan een nachtvoeding kom te zitten aangezien ik anders tussen bijv 15 en 21 hr niet kan kolven, dan 1 of 2 voedingen geef en dan weer bijv 6 uur niet voed omdat we dan slapen(hopelijk). lijkt me niet echt wenselijk voor je productie? De andere 4 dagen kan ik natuurlijk wel gewoon op die tijden voeden, maar krijg ik dan juist op de avonden dat dat niet kan, erge last (lekkage)? Al met al weet ik dus momenteel echt niet hoe ik dat dan moet gaan doen! ik zie de dreigende borstontstekingen en extra nachtvoedingen al hangen... bij onze 1e was dit niet aan de orde aangezien ik toen pas ben gaan werken toen hij al 6 mnd was. Iemand ervaring met een dergelijk dilemma? Tips graag!
Indien de werkgever geen geschikte ruimte ter beschikking kan stellen (dus geen toiletruimte!) dan moet hij jou de gelegenheid geven om naar je kindje te gaan om het te voeden. Dit mag in de tijdspannen van 25% van je werktijd, jij werkt 6 uur die dag, dus mag jij 1,5 uur besteden aan kolven/voeden. Op deze link staat heel makkelijk omschreven wat er allemaal kan (ook handig om aan je werkgever te geven): http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rland.html Ik quote er nog even uit: De rechten van de werkneemster Je hebt dus de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is. Je mag de beschikbare tijd ook gebruiken om naar je kindje toe te gaan om het te voeden. Je mag tot een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden en/of te kolven Je hebt daarnaast ook recht op je normale pauzes. Je wordt door je werkgever normaal uitbetaald, dus ook voor de tijd die je kolft of voedt. Je werkgever moet zorgen voor een ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat jij comfortabel kunt voeden en/of kolven. Een toilet is dus geen geschikte ruimte. Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet je werkgever je de kans geven om thuis te voeden of kolven. Natuurlijk mag je ook als er wel een geschikte ruimte is naar huis om te voeden of kolven. Je hoeft tot zes maanden na de bevalling geen overwerk te doen of nachtdiensten te draaien. Succes!
Klinkt erg aantrekkelijk! Denk alleen niet dat mijn collega's en leidinggevende dit erg leuk vinden, wat hier aan te doen?
Het is wettelijk verplicht. Ook mijn collega vindt het niet leuk om voor me in te gaan vallen, maar het is niet anders, je hebt er recht op.
Ik vind het wel knap als je zo op je strepen gaat staan. Ik merk nu ook op mijn werk dat het soms best lastig is bv. als ik de hele middag met clienten ergens op een andere plek ben....
ik vrees dat ik me bij lizzie84 aansluit. m'n rechten weet ik, maar ik wil in ieder geval de andere mogenlijkheden in optie nemen. Mede omdat ik maar weinig andere collega's heb. Die ook nog eens niet alleen kunnen staan en de lokatie van de kolf optie niet optimaal is.. (stank van heren toilet en sigaretten rook uit het café om over de hygene nog maar niet te spreken..) De werkdruk is dermate hoog dat we in die 6 hr tijd meestal geen 15 min pauze kunnen nemen. Kijk als het echt niet anders kan ga ik natuurlijk van m'n rechten gebruik maken, zo slim ben ik ook wel. Maar aangezien de kolf omstandigheden ook voor mezelf niet optimaal zijn, wil ik toch weten of er andere opties zijn om die 6 hr te overbruggen. vandaar graag tips van mamma's die met dergelijk probleem te maken hebben / gehad. m'n rechten weet ik, maar de alternatieven?
ik vrees dat er niets anders op zit dan ze wijzen op je rechten... Vrees dat anders je productie ook snel zal terug lopen end at wil je natuurlijk niet.... Succes! wat een verschil overigens... op mijn werk: aparte kolf/rustruimte, waar zelfs een Medela symphonie kolf standaard staat en een koelkast en stromend warm/koud water.... Maar wat tijd betreft, moet ik daar ook wel op mijn strepen gaan staan.... op mijn andere werk, kolf ik gewoon in mijn eigen spreekkamer en heb ik kolftijd geblokkeerd... dus geen patienten en komen die te laat en dus in mijn kolf tijd, kunnen ze lekker een nieuwe afspraak maken.... super geregeld!
uh zie nu pas dat je nog zwanger bent... en vrij pril.. gefeliciteerd! Gaat de situatie over nu, of pas over een heleboel maanden? Als het laatste het geval is, dan heb je in ieder geval heel veel tijd om te regelen dat het gewoon goed geregeld is... scheelt weer!
ja, je kun proberen alsnog iets te regelen maar klinkt wel lastig. volgens mij zijn er wel mensen die proberen niet te kolven. gelukkig is je werkdag niet heeel lang dus misschien zal het wel gaan. of je productie dat kan hebben is volgens mij niet echt te voorspellen. ook of je zal lekken of niet is niet echt te zeggen. heb je er al eens met je werkgever/ collega's over gepraat? (of weten die nog niet dat je zwanger bent?) misschien zie jij het probleem nog wel meer dan zij en willen ze best met je meedenken over een oplossing?
Die 6u is misschien nog wel te overbruggen hoor... je kan idd een nachtvoeding hebben misschien (of meerdere) maar dat is bij bv zowiezo vrij normaal (eigenlijk voor alle kindjes, ook die een fles zouen krijgen) Ik zou het gewoon proberen denk ik. Evt met je baas bespreken dat je best wil meedenken en zelf niet te lastig bent maar dat je niet kan werken als je borsten pijnlijk zijn en dus evt. ff 10 min voor jezelf nodig hebt... krijg je dat niet dan heeft hij straks een zieke werkneemster door een borstontsteking, zit ie vast ook niet op te wachten. Een baas of leidinggevende zal waarschijnlijk nooit staan te springen als je met je kolfrecht op de proppen komt maar het is gewoon niet anders... relatief gezien is het maar een vrij korte periode. Je doet het niet op je baas te pesten maar omdat je naast werkneemster ook/bovenal moeder bent.
in de eerste plaats vind ik ook dat je een recht hebt; dus overleg eerst met je baas over de mogelijkheden. Zelf ben ik een maand aan de slag en het kolven op het werk valt me erg tegen; daarbij loopt de produktie ook erg af, waardoor ik niet meer genoeg kolf voor de voedingen. 1 voeding moet dus hoe dan ook vervangen worden door KV. Ik heb besloten te stoppen met kolven en dus die 2 voedingen te vervangen voor KV. Misschien niet het allerbeste voor haar, maar het geeft mij wel een hoop rust. 's ochtends en 's avonds blijf ik voorlopig wel nog BV geven.
Je mag ook later beginnen/eerder stoppen met werken als je bv geeft om thuis te voeden. Is dat mischien een optie ? Dus dat je kortere diensten maakt ?
hmm niet echt een optie aangezien er al een hele hoop voor me wordt omgegooid zodat ik 3 avonden kan gaan werken ipv de 4,5 die ik nu maak. 't is dus nog best ver weg, maar aangezien ik een erg stugge baas heb zie ik de bui al hangen. Misschien zijn het wel hormonen hoor dat ik me er nu al zorgen om maak. 't is ook niet iets waar hij werkelijk naar luistert, 't gaat bij hem het ene oor in het andere uit. Hij vindt dat ik maar de fles moet gaan geven, dat gaat z'n vrouw ook doen... (die werkt 3 andere avonden in het bedrijf) Vandaag met z'n vrouw afgesproken om samen naar de jonge gezinnenbeurs te gaan. Denk dat ik het er daar maar een met d'r over ga hebben. Misschien is zij er in haar zwangere staat meer open voor om tot een passende oplossing te komen als hij. En kan ze hem bepraten. Bij hem loop ik gewoon tegen een betonnen muur aan. En mag ik dus zelf het probleem oplossen/ aandragen / vertellen wat mijn rechten zijn. Wat dat betreft scheelt het enorm of je voor een groot of heel klein bedrijf werkt en wat voor'n soort werk het is, hoe er omgegaan wordt met zwangere / kolvende dames. Voor dit bedrijf ben ik de 1e die zwanger is en bv wil gaan geven, echt alles moet ik zelf achteraan, want hij weet van toeten of blazen.
ik bedenk me ineens iets. je zou hem duidelijk kunnen maken waarom je bv wil geven door hem (of zijn vrouw) iets te laten lezen over de voordelen van bv (101 voordelen op borstvoeding.com bijvoorbeeld). Misschien begrijpt ie je dan iets beter.
ik werk 4 dagen per week en kolf niet op mijn werk. mijn schema is als volgt: di-wo-do-vr: 6/7u :een borst kolven, andere borst BV geven. 18/19u:een borst kolven, andere borst BV geven, niet tegelijkertijd, want Emma wordt snel afgeleid. 21u: nog 'n BV als ik niet werk, geef ik 5-6 voedingen verspreid over de dag. Ik heb wel (over)volle borsten aan het eind vd werkdag, maar niet pijnlijk of zo, maar Emma sliep ook al redelijk snel door en maakte soms lange nachten, daardoor wist ik al tijdens mijn verlof wat mijn borsten 'aankunnen'. Maar ik zou wel zorgen dat je een back-up plan hebt.