Onze ouders hebben een woning die ze moeten verkopen. In deze woning zit een keuken die echt niets meer is. De makelaar heeft geadviseerd om de keuken te vervangen door een goedkope keuken die er in ieder geval ooglijk uitziet. Nu hebben ze aan ons gevraagd of wij ideeen hebben. Ik moest meteen aan Ikea denken en ben al druk bezig geweest met de keukenplanner, maar hebben jullie tips waar we een goedkope keuken kunnen vinden met alle apparatuur (vaatwasser, oven, kookplaat, koelkast, afzuigkap)? De wand waar de keuken moet komen is 4 mtr en voldoende opbergruimte is wel nodig, dus aan (een paar) bovenkastjes ontkomen we niet. Bij de Ikea kom ik op een bedrag tussen de 2500-2800 euro uit. Ik heb al op MP gekeken, maar de keukens die ik daar tegenkwam was eigenlijk niet wat we zoeken. Alle tips zijn welkom!
Bij Ikea kan je het zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt. Ik zou voor een nette goedkope ikea keuken gaan, mits je zelf handig bent en hem ook zelf in elkaar wilt (en kunt) zetten. Daar ga je waarschijnlijk elders geen andere keuken voor vinden, ook niet in Duitsland. Apparatuur kan je wel soms goedkoper elders kopen. Daar zou ik overigens ook voor goedkoop maar netjes gaan. Mijn ervaring met zowel het kopen van een huis, als het verkopen van ons huis, is dat mensen kijken OF de apparatuur aanwezig is. Maar niet naar wat voor soort apparatuur. Dus een simpele oven, of een simpele vaatwasser is prima. Je zou ook kunnen kijken naar nette tweedehands apparatuur. Soms zie je showmodellen, of een oven die pas een paar maanden oud is en je voor een hele nette prijs kan kopen. Oja: goed om te weten bij de IKEA-keukens. De huidige plint is lager dan voorheen. Daardoor heb je meer kastruimte. Normaal een voordeel, maar als je een inbouwvaatwasser wilt passen veel standaard inbouwmodellen van andere merken niet! Dan kom je in de knoop met de plint en kan de deur niet helemaal open. Zeker als je een goedkope vaatwasser wilt is daardoor de keuze beperkt bij inbouw. Dan kom je waarschijnlijk toch op een ikea-vaatwasser uit. Die passen namelijk wel allemaal.
Wij hebben online alle apparatuur van Siemens gekocht en dat was 100 euro duurder dan bij Ikea. Als je meerdere apparaten koopt kun je vaak ook nog afdingen, wij kregen zo nog korting. Dat van die vaatwasser hierboven klopt. Extra hoge vaatwassers zijn de enige die passen in de huidige ikea keukens en ze moeten ook nog een bepaald scharnier hebben. Ikea verkoopt deze scharnieren dus niet, je kan ze verder nergens kopen. Die extra hoge vaatwassers met die scharnieren zijn wel veel duurder dan een standaard inbouw vaatwasser.
Ik vind het eerlijk gezegd zonde van het geld om te investeren in een nieuwe goedkope keuken. Als koper koop ik liever een huis met een keuken waarvan je weet dat je die sowieso gaat slopen, omdat het niets meer is, dan een keuken die nieuw is maar helemaal niet je smaak is (dat vind ik dan weer zonde om te slopen...). Ik denk zelf ook niet dat het veel met de verkoopprijs doet van een woning. Maar als ik voor een goedkope keuken zou kijken: ikea, marktplaats of ergens een showroommodel op de kop tikken. Succes!
Brink keukens zegt goedkoper te zijn dan Ikea en kwalitatief beter. Ze hebben goede service. Keukenloods is ook een goedkope keten. Qua apparatuur kun je ook goed bij deze kijken! Ik heb in Duitsland gewoond en de keukens zijn daar niet goedkoper. Keuken in NL gekocht.
Bedankt voor de tips! Waarom er (waarschijnlijk) toch een nieuwe keuken ingaat is het feit dat de woning dan wellicht nog wel wat aandacht nodig heeft, maar men er wel meteen in kan wonen en eventueel op latere termijn dingen kunnen verbouwen (badkamer zou ook wel wat aandacht kunnen gebruiken). Het betreft een woning voor starters en het niet aanwezig zijn van een fatsoenlijke/werkzame keuken is voor veel mensen toch een struikelblok. Tegenwoordig is het immers niet meer zo makkelijk om extra geld te lenen voor een verbouwing/nieuwe keuken. Het zal dan ook wel een neutrale keuken worden, (hoogglans) wit met een (waarschijnlijk) licht houtlook kleur blad. Het nadeel van de keukens van MP is dat ze vaak niet zo neutraal zijn.
Ik zag laatst dat ze bij Praxis ook keukens verkopen. Zien er uit als in een huurwoning, maar misschien dat het voldoet?
Keukendepot. Betaalbaar en goede kwaliteit. Komt onze keuken ook vandaan. Grote voordeel (ten opzichten vsn ikea) wordt geplaatst en afgewerkt.
Apparatuur uit de koopjeshoek bij Ikea kopen? Tot morgen is bij Ikea Barendrecht 10% korting bij aankoop Complete keuken
Ik ken de markt in jullie regio niet, maar ik vind het een zeer slecht advies van jullie makelaar. Ik plaats liever een keuken van m'n eigen smaak, dan dat ik er een goedkope keuken in laat zitten. Mensen kunnen echt wel door een oude keuken heen kijken hoor. Mits het huis er naar geprijsd is.
Ik snap je makelaar wel. Als er een nette keuken in zit, oogt het huis beter onderhouden en zal makkelijker worden verkocht. Denk alleen idd niet dat het huis er meer waard van wordt. Zoals hippo zei kun je bij de Roller in Duitsland echt heel goedkoop terecht en hebben hele nette keukens inclusief apparatuur.
Was bij mijn ouderlijk huis ook zo. Onze makelaar stelde voor de prijs van de woning 10.000 hoger te doen zodat de koper een keuken kon mee financieren twv dat bedrag. Zelf een keuken erin krijg je qua kosten er nooit meer uit volgens onze makelaar. Deze vorm wordt vaker toegepast. Feit is wel dat de koper en de bank akkoord moeten gaan. Maar de makelaar had nog nooit meegemaakt dat het niet kon/mocht. Voordeel voor de koper is ook dat ze een keuken naar hun smaak kunnen uitzoeken.