*giechel!* Was dat niet het principe van tzatziki? Geloof me, ik heb wel eens tzatzikipoeder meegenomen uit Griekenland die nog een stuk pittiger was dan mijn verse variant met vijf of zes teentjes knoflook. Rare jongens, die Grieken...
Hahahahaha, ja de Turken zijn ook zo idd.. Wij maken ook veel gerechten met knoflook-yoghurt als saus erbij bijvoorbeeld. Maar ik hou er niet zo van. Op het moment zelf wel hoor, vind het heerlijk om te eten. Maar die nasmaak, bleehhh.. Alleen al daarom ben ik heeeeel zuinig met knoflook.
Ik heb nog een lekker recept. Wij eten het altijd als bijgerecht of als "meze": gebakken worteltjes met knoflook-yoghurtsaus. Je moet de worteltjes raspen en dat in een scheutje olijfolie bakken tot ze zacht worden. Dan de wortel in een schaal leggen en helemaal bedekken met Turkse yogurt met knoflook. Heeeeeeeeeeeerlijk!
Precies doe er maar twee teentjes in Vooral als ik een broodje kebab eet, heerlijk maar die nasmaak Soms zelfs de volgende dag nog.... Ach ja @Belle, ik doe er eigelijk alleen maar munt en een beetje zout in de cacik(en twee teentjes knoflook), geen olijf olie, en de komkommer snij ik heeeeel klein, geraspt heb je zo van die lange slierten jessica
Yoh, de hele Turkse keuken is gelijk aan de Griekse! Alleen zij eten varkensvlees en dat eten wij niet. Wat dacht je van de dolmadaki? Dat is gewoon yaprak sarma (gevulde druivenbladeren). En wat dat je van de Mousakas? Dat schrijf je zelfs hetzelfde! En de Keftedakia? Dat is gewoon kofte! (oftewel gehaktballetjes van rudvlees met fetakaas). En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.. hihihihihi Maar het allerleukste is, de Griekse koffie en Turkse koffie zijn ook hetzelfde, maar beide landen pleiten dat het HUN koffie is. En wat te denken van de Ouzo en de Raki? Exact hetzelfde! Hmmmm, krijg trek, vooral in raki met lekkere meze.. Of moet ik ouzo zeggen?
Hier dan ook een makkelijke oer-hollandse: van runder gehakt met uitjes en ei (en beetje jus-poeder en peper/zout) balletjes maken en in braadpan bakken. Ondertussen spitskook en aardappels koken. Bij de balletjes een beetje vocht en juspoeder doen, dan de uitgelekte kool er op. Daarop een laagje kaas en nootmuskaat, dan de aardappels in schijfjes er op. Geraspte kaas mengen met demi-fraiche en nootmuskaat en peper en dat er bovenop doen. Dan de oven inschuiven en wachten tot er een korstje op zit. Heerlijk.... Liefs, Miepie
O, en een heel makkelijk feestelijk voorafje: Komkommer in de lengte snijden en met een theelepeltje de pitjes eruit schrapen. Neerleggen en vullen met garnaaltjes en wiskysaus. Dan stukjes van snijden en beetje bieslook er op. Heel lekker en makkelijk!