Niet van verandering houden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Doorenroosje, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Doorenroosje

Doorenroosje Actief lid

13 jul 2013
    113
    7
    18
    Onze jongste kan nogal moeilijk zijn. Nieuw speelgoed is geen probleem. Maar nieuwe kleding jas schoenen en Rugtas is zo een drama hij wil het niet aan. Als we weg gaan en hij weet niet waar heen is hij erg boos en verdrietig en wil niet mee. Soms word ik daar erg moe van en maak ik me zorgen. Zijn er nog meer kinderen die dit hebben?

2. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik hoor dat van een vriendin ook, haar dochtertje heeft dat vanaf 1,5 jaar (is nu 3,5). Wil zelf kleding kiezen, trekt bepaalde schoenen/laarzen niet aan, is soms moeilijk mee te krijgen en driftbuien.
    Ze lijkt geen autisme te hebben, daar denk je snel aan bij zo'n verhaal. Denk eerder dat het uit onzekerheid komt, graag willen weten waar ze aan toe is.

Leg hem van te voren duidelijk uit waar je naartoe gaat. Laat hem eens kiezen uit 2 setje kleding, misschien helpt dat? Uitleggen waarom hij nieuwe schoenen heeft.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm dat is een beetje de leeftijd en een beetje je kind.

Hier is dat niet anders en onze dochter is zeker niet autistisch ofzo.

Als je je echt zorgen maakt zou ik eens langs de huisarts gaan maar op zich houden veel kinderen van weten waar ze aan toe zijn.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon houdt ook wel van duidelijkheid. Aan het begin van de winter kostte het moeite om hem zijn winterjas te laten dragen. Terwijl hij vorig jaar aan het begin van de zomer zijn winterjas wilde blijven dragen en het vertikte een zomerjas aan te doen. Ik stond daar ooit over te mopperen op het schoolplein en vond toen bij best wat moeders herkenning.

Wij hebben nu in sommige weken een nogal onrustig schema, omdat ik naast mijn baan een opleiding volg en we dan extra oppas nodig hebben. Onze zoon vond dat ook lastig. Nu hebben we een planbord waar van 1 week precies op staat wanneer hij naar school en de BSO gaat, wanneer wel / niet overblijven. Voor gewone weken is dat eigenlijk niet meer nodig, want dat weet hij wel uit zijn hoofd. Maar in de weken dat het afwijkt, had hij daar eerst last van. Nu weet hij gewoon waar hij aan toe is en heeft hij gewoon meer rust. En zijn gedrag is ook beter.

En ik maak me echt geen zorgen om autisme. Ik heb wel wat ervaring met kinderen met ASS en dat heeft onze zoon echt niet. Zelf heb ik ADHD dus hij is misschien wat dat betreft een beetje erfelijk belast, haha. Maar ik geloof niet dat zijn behoefte aan duidelijkheid en regelmaat door zoiets komt. Het is volgens mij iets dat gewoon veel kinderen op de leeftijd prettig vinden. (We hebben niet voor niks ook dagritmekaartjes in kleuterklassen.) En uiteraard heeft ieder kind gewoon zijn eigen karakter, waardoor de één er wat meer behoefte aan heeft en de ander wat minder.

5. Doorenroosje

Doorenroosje Actief lid

13 jul 2013
    113
    7
    18
    Ik leg hem altijd alles uit maar nieuwe dingen kan ik hem niet altijd goed uitleggen. Kan het met ADHD te maken hebben?

6. Saskia78

waarom kun je het dan niet goed uitleggen?

"je krijgt een nieuwe rugzak want de oude is stuk."
    en mocht hij dat geen argument vinden: "Een kapotte rugzak kun je niet meenemen naar school want dan vallen je boterhammen eruit"

"we gaan vanmiddag koffie drinken bij oma en opa." in de ochtend...
    dus tegen de tijd je weggaat heeft hij zich kunnen instellen op het idee dat je naar oma en opa gaat.

"hmm het wordt al frisser.." (terwijl je buiten loopt en het inderdaad fris is)
    "we doen morgen lekker onze winterjas aan dan hebben we het niet meer koud"

en als jij je echt zorgen maakt zou ik er absoluut naar laten kijken...
    dit forum kent jou niet en je zoontje net zo min dus een echte mening geven is lastig.
    maar tot nu toe zie ik niks heel abnormaals.
    (en ja dat is gebaseerd op die paar regels die je nu hebt getypt... kun je nauwelijks een volwaardig oordeel noemen :) )

7. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ben ook benieuwd waarom je sommige dingen niet kan uitleggen. Begrijpt hij het niet?
    Is hij ook hyperactief? Omdat je aan adhd denkt.

8. Doorenroosje

Doorenroosje Actief lid

13 jul 2013
    113
    7
    18

Hij had nieuwe schoenen gekregen omdat de ander te klein werden. Hij wou de nieuwe niet aan en die waren niet te klein en die nieuwe zijn stom als hij ze eenmaal aan heeft gedaan mogen ze ook niet meer aan of verwisseld.

Zijn rugzak vond ik hem te oud voor en heeft een andere die ik meer bij zijn leeftijd vind passen. Nou hij heeft gewoon de tas van de peuterspeelzaal mee hoor.

Hij heeft een schooljas en een goede jas die goede jas wil hij ook aan naar school.

Ik neem hem altijd mee naar de winkel zodat hij zelf kan kiezen en passen maar het heeft echt geen nut want eenmaal thuis is het echt drama.

Als in ergens naartoe moet kan ik het hem niet altijd uitleggen als hij het niet helemaal begrijpt is meneer boos. Maar hij wil wel altijd met me mee en nooit bij zijn vader of oma blijven. Lekker makkelijk.

In februarie word hij als we het willen getest op ADHD omdat hij idd niet de rustigste is. Maar ze weten niet of dat dat door de medicijnen die hij krijgt komt of omdat hij ADHD heeft.

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik herken het wel. Zoontje is daarnaast erg verlegen. Geen autisme of iets maar nieuwe kleren gaan vaak gepaard met veel huilen. Ik doe het hem toch aan en na de derde keer ofzo zegt hij er niks meer over. Maar hij komt met het argument dat hij het lelijk vindt. Je ziet ook wel dat hij sommige jassen en schoenen en kledingstukken zonder moeite draagt. Andere kan hij erg om huilen dat hij niet wil omdat het lelijk is. Maar mee naar de winkel en zelf laten uitkiezen heeft ook weinig zij omdat hij een hekel heeft aan winkelen haha.

10. Saskia78

@boordevol: misschien houdt hij gewoon niet van hoe kleding voelt?

Hier ook zo'n gup... Gelukkig snapt ze inmiddels zelf ook hoe ze in elkaar zit. Ze moet wel dingen passen voor ik het meeneem.
    Puur om te voelen hoe het zit :)

11. fafa

fafa Niet meer actief

Ik zeg: webwinkel!
    ga naar zalando, of weet ik veel welke grote webwinkel. Kies 6 broeken uit die jij acceptabel vindt, en laat hem er 3 van wegstrepen en 3 van houden. (Plaatjes copypasten en samen in een worddocje zetten ofzo, dat je in een oogopslag een overzicht hebt) Idem voor shirts, truien, schoenen en jassen (geen 3 dan he? ;))
    Werkt voor mijn dochter als een trein!

Deel Deze Pagina