Hypotheek oversluiten..

Discussie in 'De lounge' gestart door MariekeRox, 29 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    We hebben een voorstel gehad van onze adviseur om eventueel onze hypotheek over te sluiten.

we gaan er 100 euro per maand op vooruit en dan zitten alle kosten die aan het oversluiten al bij de nieuwe hypotheek bij inbegrepen.

iemand die dit ook heeft gedaan?
    En is dit de moeite waard?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hoelang moet je nog tot je rentevasteperiode afloopt?

3. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Beetje lastig te zeggen. Pas je ook je hypotheekvorm aan? Dus bv van aflossingsvrij naar een vorm waarbij je wel aflost?
    Dan zou ik die besparing de moeite wel waard vinden.
    Anders niet zo denk ik.
    Maar nogmaals, blijft lastig te zeggen zo.

4. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Die we nu hebben 25 jaar

5. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    We zouden gaan van 2,83% naar 1.9% voor 30 jaar

6. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    De vorm hoeft van ons niet aangepast te worden. Over 30 jaar kunnen we het hypotheek aflossingsvrij geheel aflossen

7. trulyhappy

trulyhappy Bekend lid

1 jun 2013
    540
    304
    63
    Wij woonden afgelopen oktober 10 jaar in dit huis en hebben afgelopen zomer ook van onze toenmalige hypotheek verstrekker een nieuw voorstel gekregen.

Tien jaar geleden was het echt een rot tijd om te kopen, dus we hadden in verhouding flinke lasten. Nu is het rente- technisch gezien (is mega laag). een prima tijd om over te sluiten.
    We zouden met dezelfde voorwaarden 150 euro minder gaan betalen.

Wij hadden het gevoel dat er meer mogelijk was en zijn dus met dat voorstel naar een hypotheek adviseur gegaan. Hij is voor ons 'de markt' op gegaan en we hebben nu een constructie dat we er met dezelfde voorwaarden/ hypotheek vorm kleine 450 (!!!!!!) euro minder betalen per maand.

We hebben er voor gekozen om een deel vd hypotheek in 20 jaar (ipv 30 jaar) af te lossen.. Betaal je dus maandelijks een hoger bedrag, maar dat betekent wel dat we over 20 jaar nog maar maandelijks een heel klein bedrag hoeven te betalen...En onder de streep betalen we nu nog steeds 200 euro minder dan met onze oude hypotheek...

Dus ik zou adviseren om breder te kijken dan enkel je huidige hypotheek verstrekker.

Kindje3 vindt dit leuk.
  8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Heb je je hypotheekrente voor 30 jaar vastgezet?

Dan zou ik dit wel oversluiten ja. Dat is dan je enige kans om minder te gaan betalen.

Kijk onze hypotheekrente loopt over 3 jaar af. Als ik nu ga oversluiten betaal ik een boeterente en ga ik per saldo maar 80 euro per maand op vooruit. Als ik 3 jaar wacht ga ik er 450 euro per maand op vooruit. In mijn situatie is het dus niet gunstig. Dat geeft de adviseur ook aan.

Maar als je de rente voor 30 jaar hebt vastgezet kan je vrij weinig, dan zou ik deze wel oversluiten. Op basis van wat jij verteld dan. Ik zou wel heel goed de voorwaarden etc doornemen.

9. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat er wel voorwaarden aan het voorstel zitten. Waarom biedt de bank dit aan? Zal niet zomaar coulance zijn...!
    Maar zonder overige voorwaarden te lezen is dit natuurlijk wel een mooi voorstel voor als je je rente voor 30 jaar hebt vastgezet. Oversluiten is zo een boete van minimaal 50.000 euro!

10. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Dus je huidige hypotheek is nog voor 25 jaar en de nieuwe zou weer voor 30 jaar zijn?
    Reken eens uit wat je in die 5 extra jaren gaat betalen.
    ik zou eerder gaan voor even hoge maandlasten en dan de looptijd naar beneden bijstellen

11. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    De nieuwe is voor 20 jaar met een lagere rente. En uiteindelijk hebben we lagere maandlasten en aan het eind van de rit betalen we dus minder. En over ongeveer 20 jaar kunnen we alles aflossen

marloes80 vindt dit leuk.
  12. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Laat je ook goed informeren over de fiscale gevolgen die zijn bij het oversluiten en hou er ook rekening mee dat niet alle kosten aftrekbaar zijn. Als je nl geld leent om de oversluitkosten te betalen, heb je over dit gedeelte geen rente-aftrek.

13. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Dan zou ik t doen. En eventueel kiezen om wel jaarlijks extra af te lossen binnen je boetevrij marge. Op die manier zet je je geld relatief veilig weg (even er van uitgaande dat dit ook mogelijk is, aangezien je aangeeft sowieso over 20 jaar alles af te kunnen lossen)

Deel Deze Pagina