Hallo ik heb een vraagje kun je ontvruchtbaar zijn terwijl je wel een regelmatig cyclus hebt en overgewicht?
Als je een regelmatige cyclus hebt, wil dat niet zeggen dat je ook vruchtbaar bent. Overgewicht veroorzaakt GEEN onvruchtbaarheid, maar het kan het zwanger worden wel moeilijker maken. Vrouwen met overgewicht hebben namelijk vaker dan vrouwen met een normaal gewicht, een verminderd aantal eisprongen.
Als je iedere maand positief test met een ovu test, dan krijg je gewoon netjes je eisprongen. Maar ondanks dat je eisprongen krijgt, wordt het zwanger worden wel bemoeilijkt door overgewicht. Dat betekend niet dat je helemaal niet zwanger kunt worden, het kost alleen wat meer moeite om het te worden, laat ik het zo omschrijven. Overigens geldt dat heus echt niet bij alle vrouwen die overgewicht hebben. Alleen een feit is dat iemand met overgewicht de kans heeft om minder snel zwanger te worden.
Ik heb behoorlijk overgewicht, heb mooie cycli mét eisprong (een posi ovutest zegt alleen iets over LH, niet of je ei idd springt), maar helaas ook 3 miskramen (2 vmk en 1 ma met 9 weken). Bij ons kunnen ze geen probleem vinden, maar ook ik ken genoeg mensen met overgewicht die zonder problemen (goed) zwanger raken. Helaas dus een beetje een lot uit de loterij... Succes!
Een positieve ovulatietest wil idd niet altijd betekenen dat je ei ook echt springt! En idd vrouwen met overgewicht hebben kans dat het moeilijker is om zwanger te raken maar dit hoeft niet. Ikzelf heb ook flink overgewicht en was in ronde 7 zwanger. Het is voor jezelf ook prettiger als je niet teveel overgewicht hebt omdat je dan weer kans hebt op allerlei complicaties maar hoeveel vrouwen die te zwaar zijn zetten niet met gemak een gezond kind op de wereld! Hoop dat je snel zwanger mag zijn