Hallo, Binnenkort is er bij ons zoontje op school een themaweek Circus. Hij zit in groep 1 en alle kindjes van die klas worden als clown geschminkt. Om een lang verhaal kort te maken: hij laat zich never nooit niet schminken, dat is raar/vreemd. Hij voelt zich dan héél ongemakkelijk. Clowns doen gek, zien er raar uit. Etc. Alle veiligheid en vaste dingen zijn weg, als hij geschminkt moet worden - net als andere kinderen. En sowieso, alle dingen die nieuw/vreemd zijn doet/wil hij niet. Maar in ieder geval, om hem er een beetje op voor te bereiden heb ik schmink nodig. En dan gaan we hier thuis oefenen op z'n zusje. En op ons, bedenk ik nu. Dat kan nog wel eens een drempel weghalen bij hem. Maar welke schmink is het makkelijkst weer van een gezicht af te wassen? 1. zo'n schminkstift 2. schmink die je met kwastje/water moet aanbrengen Ik wil dan ook hooguit een zonnetje o.i.d. op wang gaan doen hoor. Dus niet hele gezicht onder de schmink. Zijn er trouwens meer kinderen die hier niks van moeten weten? En hoe lossen jullie dat dan op als er op school iets soortgelijks wordt georganiseerd? Groetjes, Hanna
mijn zoon moest er ook niets van weten. Ik ben daar heel makkelijk in, als jij dat niet wil dan hoeft dat niet. Dus ook tegen de juf gezegd dat hij dit niet wil en dat ik niet wens dat school dit aan hem opdringt wanneer hij nee zegt. Nu is hij 6.5 jaar en vorig jaar heeft hij voor het eerst zijn gezicht laten schminken op een beurs.
En alle kinderen moeten verkleed gaan als clown. Gaat em ook niet worden, vrees ik. Hoe zou jij dat dan doen? Je zoontje als enige dan niet verkleed en geschminkt laten gaan? Of had jouw zoontje geen moeite met verkleden? Vind het lastig hoor... Als ie niks wil dan is ie zo'n buitenbeentje...
misschien moet je hem n rood neusje mee geven zodat hij ook mee doet,maar als hij t niet wil lijkt me raar om het verplicht te stellen. misschien vindt hij leuk om zelf zijn gezicht te verven vr n spiegel? mijn zoontje vindt dat geweldig om te doen.
Ja, 't gaat ook tegen mijn gevoel in om het iets te verplichten wat hij echt niet wil. Ik ga 't ook nog wel even met de juf bespreken, wat nou het handigste is. Maar idd. dat schminken.. daarom wilde ik het hier thuis gaan oefenen met z'n zusje. Die vindt het vast hartstikke leuk. En dan wil hij misschien ook wel. Gewoon ervaren dat het niet eng is en dat het geen pijn is, maar dat je dan leuk met elkaar kunt lachen en zo.
Nou ja, ik heb daar dus wel beetje moeite mee, omdat ik vroeger zelf ook beetje een buitenbeentje was, dus ik weet wel hoe het is om er naast te staan, terwijl andere kinderen plezier hebben... Dus daarom vind ik het zelf ook zo lastig, wat nu het verstandigst is.
Als hij niet wil dan wil die gewoon niet. Heb ook een hele leuke groepsfoto van de psz waar alle kindjes verkleed waren behalve hij. Wij hebben hem goed het verschil uitgelegd tussen moeten en mogen. Je moet naar school en je mag verkleed. Heel leuk dat school iets bedenkt hoor maar in dit geval zie ik het belang van het dwingen tot niet in en dan ga ik mijn kind ook niet dwingen. Moet het toch van school en staan ze er echt op dan is hij toevallig die dag ziek (maar dat is hier nog nooit voorgekomen ze nemen hem gewoon zoals hij is)
hmm tip van de dag.. makeupdoekjes... dan is alles er eigenlijk zo weer vanaf. hebben hier een schminkset gekregen voor sinterklaas (en die zag ik toevallig laatst voor weinig liggen bij de action ook) en dat is gewoon in no time er weer af als je een makeupdoekje gebruikt. maar ik zou het ook niet zo snel verplichten hoor en voor hetzelfde geld vind hij het hartstikke leuk als hij er eenmaal een keertje doorheen is.. dat kan ook nog. je kunt het allicht proberen.. maar als het een drama blijft zou ik er zelf niet direct een groter drama van maken (en wellicht wil hij wel een klein beetje schmink als de hele klas geschminkt is.. je weet het niet.. maar bij ons op school is nooit de hele klas geschminkt geweest.. er is altijd wel iemand die niet wil en dat geeft nooit problemen of het gevoel dat iemand een buitenbeentje is. Je bent pas een buitenbeentje als je huilend over de grond rolt omdat iemand verplicht je gezicht vol staat te smeren )
Mja, ik ga het idd. met de juf bespreken. En we hebben nog 2 weken. En in deze 2 weken gaan we gewoon thuis met schmink spelen, lees: zusjelief schminken, er van uit gaande dat zij het wil leuk vindt... Weet ik nl. nog niet, maar verwacht van wel.. En ik heb op marktplaats een vrij neutraal clownspak op de kop getikt. Daar ook lekker mee spelen. En als hij 't uiteindelijk niet wil, tsjaa. dan idd. niet forceren, want.......... ze (alle kindjes uit groep 1) gaan ook nog een act opvoeren.... heel veel vaders en moeders... Nou ja, dat zie ik hem dus ook niet doen...
hmm dat doen ze op onze school ook regelmatig... maar bij de kleuters is een act opvoeren vaak een gezamelijk lied of dansje... (en ja de helft doet niet mee.. maar dat mag de pret niet drukken. ze hebben toch altijd lol op de een of andere manier) en nou hebben wij een kunstzinnige school dus de voorstellingen zijn vaker dan eens per jaar.. en in de hogere klassen zie je eigenlijk weinig kinderen met "podiumangst" ze doen wel allemaal hun eigen ding dan.. de een speelt een instrument, nummer 2 doet een dansje en nummer 3 kondigt de voorgaande 2 aan. Ieder zn ding ben benieuwd.. einde van het jaar weer de kleutervoorstelling. vorig jaar stond ze vooraan.. stil te staan vermoed dat dat deze keer anders zal zijn.
Hier ook een uk van 3 die dat absoluut niet wil. Ik had wat kleertjes in een tas gedaan en de juf heeft samen met hem het wel aangekregen. Alleen niks op zijn gezicht geschilderd ... dat was echt no way ... En er niet bij horen was er bij ons niet bij.
overigens hier op een verjaardagsfeestje ook iedereen verkleed op 1 gast na. niemand die dat raar vond.
hahaha; maar misschien heeft hij geen plezier omdat hij als clown gaat. als hij de kleding wel wil aantrekken dan doet hij toch mee?kijk, als hij met een clown kleding en gezicht aan de zijkant staat en verdrietig is dan is hij een buitenbeentje toch?
Ik heb een schminkdoos, met een kwastje, en dat is er zo af. Gewoon met een washandje. Het is op waterbasis, dus dat is sowieso makkelijker eraf halen dan een stick, want dat is meestal vet, lijkt me. Mijn dochter wil t liefst iedere dag geschminkt zijn, das weer t andere uiterste . Maar lijkt me ook dat als hij niet geschminkt wil, dat het niet perse hoeft? Zou t gewoon bespreken. Hier begint komende week trouwens ook het thema circus op school
Hier doet onze zoon wel heel lekker mee aan de voorstellingen die gegeven worden. In groep 1 kreeg hij de zin Ik ben weledelzeer geleerd, heb de sterren bestudeert die hij op mocht zeggen. In groep 3 had hij ook een stukje tekst maar schrok zich een hoedje toen bleek dat de microfoon zijn stem luider maakte. Daarna weigerde hij het in de micofoon te zeggen en schreeuwde het gewoon de zaal in. A.s zaterdag gaan we naar de voorstelling van zijn vriendin en na de vakantie mag die eindelijk naar zijn zo naar verlangde toneellessen (moet je 7 voor zijn en hij wordt in augustus 7)
Mijn zoon wilde zich nooit verkleden op laten schmincken. Dus als er iets was op de PSZ waarbij het mocht liet ik hem kiezen. Hij heeft dit nooit gewilt. Afgelopen sinterklaas wilde hij ineens als zwarte piet geschminckt worden. Nu heeft hij sinds een paar maanden een politiepak en trekt dit regelmatig aan. Ook is hij een maand geleden spontaan geschminckt buiten, hij vond dit erg leuk. Dus ik zou echt niets forceren. Ws komt het vanzelf wel.
mijn zoon heeft heel veel plezier met de stiften, dat is makkelijk voor hem met n kwast zou hij dat niet zelf kunnen doen. dagelijks verstopt hij zich ergens met n spiegel en tekent op zijn gezicht. het is echt zo met n natte doek zo af te halen. ik zou dus vr stiften gaan hem zelf wat doen.