Ik had een kater, helaas is hij overleden toen mijn jongste geboren werd. Ik hou van katten en voor de kinderen zou ik het ook heel leuk vinden om weer een kat in huis te hebben. De afgelopen tijd heb ik 'Ik zoek een baas' in de gaten gehouden, maar in de omschrijving waren de katjes niet echt een goede combinatie met kinderen. Of ze waren +200 km hier vandaan en ik wil ze niet gelijk een lange autorit aandoen. Daarbij is er ook kans dat ze niet goed behandeld zijn, of niet goed gehecht waardoor ze weer gedragsproblemen kunnen hebben. Normaal had ik dat niet zo'n probleem gevonden, maar over een paar maanden heb ik twee peuters waardoor ik dat op dit moment geen goed idee vind. Via fb zie ik wel af en toe een advertentie voorbij komen waar veel gevraagd word voor katjes en ik wil het fokken van kittens niet boosten. Wat is nu een goede plek om een katje vandaan te halen?
Ik heb mijn lieve bolleboos van Marktplaats gehaald. Gratis kittens ben ik nooit op ingegaan of kittens die al heel vroeg weg mochten. Mijne met 10/11 weken meegenomen en dat was eigenlijk echt perfect. Mijn tip zou dus vooral Marktplaats in de buurt zijn. Alleen is het nu niet heel erg kittenseizoen.
Bij een goede fokker of het asiel. Vaak in het asiel weten ze precies welke kat bij jullie gezin past en een goede fokker ook. Super leuk dat je weer een kat wilt, ik hoop dat je de perfecte kat vind voor jullie gezin, maar dat gaat vast wel lukken!
Ik wil geen kitten van fokker die er een slaatje uit willen slaan zonder te geven wat de kitten nodig heeft. Maar ik wil ook geen echte raskat omdat ik begreep dat (iig bij honden) gezondheidsproblemen komen door teveel fokken binnen weinig variatie aan genen.
Sowieso is een raskat ook niet altijd het overwegen waard als je een kat wilt die ook naar buiten gaat. Raskatten schijnen best vaak gestolen worden. En gezondheidsproblemen komen inderaad vaker voor bij de bekendere rassen in Nederland.
Via fb zie ik wel af en toe een advertentie voorbij komen waar veel gevraagd word voor katjes en ik wil het fokken van kittens niet boosten. Zo gek is het niet dat ik dit las als TO die geen kittens van een fokker wil?
Waarom ben je nooit ingegaan op gratis kittens? Voor onze vorige kat heb ik een advertentie geplaatst bij de Albert Heijn. Die kregen wij toen gratis met zijn toebehoren. Het was echt een heel lief bessie. (was wel ruim 18 jaar geleden)
Ivm allergie hebben wij wel raskatten. Deze zijn nog niet zo erfelijk belast zoals je weleens hoort. 'er zijn best mensen die een nestje fokken omdat ze dat echt erg leuk vinden en de aangetreden 12 weken de kittens bij de moeder laten. Vaak betaal je dan wel iets meer omdat de kittens dan vaak ook al geënt etc zijn. Ik zóu zelf ook mp in de gaten houden! Nu staat er bijvoorbeeld van Atlas animal project ern katertje op van 3mnd (Misschien staan er wel meer op maar deze kwam ik tegen) en dit zijn kittens die vanuit het buitenland zijn opgevangen en nu in een pleeggezin zitten (al dan niet met kinderen).
Mijn ervaring met gratis kittens is helaas niet zo goed. Vaak zijn die nooit door een DA gezien, geënt of überhaupt ontwormd. Je weet dan niet zo goed wat je in huis haalt. Sowieso als je een kitten ouder dan 7 weken ophaalt mag je wel iets van een gezondheidscheck verwachten.
Ik heb daar (online) de afgelopen tijd gekeken. Ik ben wel verliefd op een kitten, maar die zit 100 km hier vandaan in een asiel en het lijkt mij niet zo'n goed idee om een al iets schichtige kitten gelijk meer dan een uur in een klein kooitje mee in de auto te nemen. Ik ga morgen wel even bellen, omdat hij iets heeft dat echt naar mij roept, maar ik denk dat zijn verzorgers dat ook geen goed idee zullen vinden. Voor mijn vorige kat moest ik wel eens een kwartier met hem in de auto zitten naar de dierenarts en dat was echt hell voor hem. P.s. als ik kies voor 'kan bij kinderen' vind ik geen enkele landelijke asiel kitten. En ik vind het wel belangrijk dat de toekomstige kat een beetje mee kan groeien met de kinderen. De oudste heeft al afscheid moeten nemen van 1, dat wil ik zoveel mogelijk voorkomen als ik kan. Een kat word toch onderdeel van het gezin.
Wij hadden vroeger een schuwe boerderijkitten, die uiteindelijk de liefste knuffelkont werd die je kunt voorstellen. Uit een nestje van haar, één kitten aangehouden, bij ons in huis geboren en ze heeft nooit een seconde op schoot gezeten en was altijd aan het jagen. (Wat ook nodig was in de schuren) Met kittens weet je ook niet goed wat je in huis haalt, ze zijn zo eigenzinnig. Maar ik zou bij boerderijen in de buurt langs gaan, als ik een kitten zou willen (wil ik niet!)
Ik zou geduld hebben en het voorjaar afwachten. Dan zitten de asielen weer overvol met kittens. Je hoeft ook via de websites niet te zoeken naar een kitten die kan met kleine kinderen. Dat is niet van toepassing aangezien een kitten nog volledig te sturen is. De kunst met een diertje uitzoeken is geen haast hebben er komt er vanzelf een op je pad die je volledig aanspreekt.
In het asiel zitten vaak genoeg kittens. Vriendin van mij werkt in de opvang. Het is echt in en in triest wat daar allemaal binnenkomt. Mensen beseffen soms echt niet wat ‘een leuk nestje kittens’ allemaal inhoudt of hoe het kan lopen als je je kat niet laat castreerden/steriliseren, want dat kost geld...