Wij doen onze ‘grote’ vakantie meestal in de meivakantie (en doen dan in de zomervakantie vaak nog een kort tripje). We gaan erg graag met de auto op vakantie en hebben de laatste jaren een beetje afgewisseld tussen verschillende plaatsen in Italië en Spanje. De kinderen zijn nog nooit in Toscane geweest, dus daar ben ik nu een beetje naar aan het kijken, maar iets heel anders lijkt me eigenlijk ook wel eens leuk. Ik dacht bijvoorbeeld aan Schotland of Zweden, maar twijfel of dat leuk is in de meivakantie (hoe koud is het er gemiddeld, hoe groot is de kans op 2 weken regen, is er al wat te doen ter plaatse enzv). En is iemand wel eens via Denemarken en de Faeröer-eilanden naar IJsland gevaren? Lijkt me ook waanzinnig, maar is dat een beetje te doen in 2 weken? Ik ben dus op zoek naar tips en ervaringen: welke bestemming/reis zou jij aanbevelen in de meivakantie? We gaan graag met de auto, max 1 overnachting onderweg. Maar een leuke rondreis kan natuurlijk ook. Wij hebben 2 jongens van 12 en (dan) 10 en een meisje van 4. We ondernemen graag veel, maar zijn geen sporters (we wandelen bijvoorbeeld graag, maar na een uurtje of 2 max strijken we graag neer op een terrasje ). We houden erg veel van cultuur, natuur, lekker eten. Als het in de omgeving mogelijk is pakken we ook altijd graag een pretpark mee. Wie heeft de gouden tip?
Wij hebben 2 jaar geleden in de meivakantie een rondreis door schotland gedaan en ik kan niet wachten om weer te gaan.... In de zomer zou ik er overigens niet eens heen willen. Daar is het te klein voor denk ik - zeker bepaalde delen. En de befaamde 'midges' schijnen dan heel irritant te zijn. Wij hebben gedaan: Vliegtuig naar Edinburgh - camper gehuurd via goboony (in eerste instantie via Camptoo in de buurt van Edinburgh- maar die werd geannuleerd) . 9 of 10 nachten op pad met de camper, van te voren een route uitgestippeld, die wel redelijk strak was, omdat we alles wilde zien . Maar zonder campings, wel met 2 excursies geboekt. Eindigde met 2 nachtjes in Edinburgh. Wat hebben we geleerd: Een vw busje met hefdak met zijn vieren rijd fijn - maar is net niet comfortabel genoeg qua slaapplekken (bedden veel te hard) Volgende keer géén harde koffer mee, maar een tas, omdat je die koffer natuurlijk ook in de camper kwijt moet. Volgende keer kiezen we een deel van schotland - maar ik heb zeker geen spijt van de rondreis - nu weten we waar we moeten zijn . Wel zou ik volgende keer voor 14 dagen gaan. Nét iets meer tijd- in plaats van 11/12 dagen. Het weer was vrij goed. 2 dagen troosteloos. En dan merk je wel dat er weinig binnen te doen is. Dat zou ik een volgende keer beter uitzoeken nog - een plan b bij slechter weer. Hoewel we wel een prachtig edelsteen museum bezocht hebben op een troosteloze dag. Wild kamperen vind ik fantastisch. Ik had het niet verwacht - dat ik, iemand die altijd alles willen plannen etc - me comfortabel zou voelen zonder dat ik weet waar ik s avonds slaap, maar ik vond het fantastisch! Die rust, die vrijheid... Maar volgende keer dus een kleine alkoof-camper. Ik hoop in 2025 weer te gaan dan zit de oudste in het examenjaar en hoop ik dat we nog allemaal samen weg kunnen.
Wij zijn ook een paar jaar geleden in de meivakantie naar Schotland geweest. We zijn 10 dagen weggeweest, waarvan een dikke week in Schotland zelf doorgebracht. En echt de hele week strakblauwe lucht gehad. Zelfs de Schotten zelf vonden het bijzonder dat het zo lang zulk mooi weer was in die tijd van het jaar, haha. Wij waren met eigen camper, overgevaren naar Hull en dan via Edinburgh, door de Highlands naar Skye en via Inverness en de Cairngorms weer naar het zuiden terug. Echt een fantastische trip vond ik het. Heel rustig overal, geen muggen en we hadden natuurlijk enorm geluk met het weer. En idd wildkamperen was erg leuk, wij hebben het wel een beetje afgewisseld met campings voor het comfort. Alles was al open, qua toeristisch gebeuren. We hebben een pas voor kastelen gekocht en hebben er daar een aantal van bezocht onderweg. Verder een half dagje Edinburgh (ziek kind, dus was niet echt ideaal), onderweg nog naar het kasteel van Zweinstein geweest (Alnwick Castle in Engeland), een openluchtmuseum bezocht. Ik wou graag wat Outlander-locaties zien en dat is ook goed gelukt. Met de boot naar IJsland lijkt mij ook heel leuk, maar is ten eerste heel duur en ten tweede ook nogal tijdrovend. Als je maar 2 weken hebt, gaat er wel heel veel tijd verloren met op die boot zitten. Ik zou dan toch eerder kiezen om erheen te vliegen en ter plekke een auto of camper huren en een rondreis maken. Of dat in mei al helemaal kan, weet ik eigenlijk niet goed. Wij gaan er toevallig in november heen, maar dan wordt al niet meer aangeraden om het hele rondje te doen, dus wij houden het bij de zuidkant. Nu is daar al zoveel te zien en te doen dat we toch al tijd te kort komen, dus geen probleem voor ons.
Ja en ja!! Ik ben 5 jaar geleden met de kinderen in de meivakantie naar Schotland geweest. We hebben wel regen gehad maar ook mooi weer. Een beetje vanalles wat. We zaten in eenvoudige kampeerhutjes afgewisseld met b&b’s. Was echt super leuk! Ik wil graag nog een keer! Voor we kinderen hadden zijn we samen met de boot naar de Faraoer en Ijsland geweest. Was een fantastische reis! Maar 2 weken is wel kort omdat de boot helemaal vanaf noord Denemarken vertrekt, dat is wel extra reistijd. Ik weet niet of het handig past met het vaarschema, want hij vaarde destijds in ieder geval niet dagelijks. Het was toen met zn 2 nog wel te betalen, maar ik wil niet weten wat zoiets nu kost edit het zou misschien wel kunnen als ik het vaarschema bekijk. Misschien als je op vrijdag middag/avond al een deel kan rijden. https://nl.smyrilline.fo/Files/Images/smyrilline_2018/PDF/Schedules/2024/NL_Sailing_Schedule-2024.pdf
Zweden is net als Nederland qua weer, geen peil op te trekken. Wij zijn met onze huwelijksreis 2 weken in de meivakantie naar Scandinavie geweest. Toen eindigde we in Stockholm en was het daar een ruime 20 graden en liepen we in korte broek. 2 jaar later rond dezelfde periode in Stockholm en toen lag er nog sneeuw en was het druilerig en onder de 10 graden. Schotland in mei staat bij mij ook nog op het verlanglijstje.
Wij zijn vorig jaar in de meivakantie naar Zweden gegaan. Wij hebben heel afwisselend weer gehad, zo'n 15 graden met een lekker zonnetje dat je je jas niet aan hoefde (Gränna), maar iets meer naar het noorden hebben we nog een beetje sneeuw gehad (rond Rättvik). Heel wonderlijk . Je moet in Zweden wel zelf het vertier opzoeken, wandelen kan je daar heel goed, of met de auto dieren spotten (veel herten, hazen en kraanvogels gezien, en zelfs een eland ). Je hebt er wel een paar pretparken en elandenparken en je kan bv ziplinen, mijn ervaring is dat dat wel erg prijzig is. Wij hebben verschillende huisjes/hotels geboekt (ook een hotel met zwembad), is ons erg goed bevallen. De Zweden zijn verder echt heel aardig en ze spreken echt overal Engels. Ik heel netjes Zweeds gaan leren, praktisch qua dingen lezen, verder niet nodig Wij hebben op de heenweg de boot van Lübeck-Travemünde naar Malmö genomen, 's nachts. Op de terugweg van Oslo naar Kiel (middag 3n nacht). Echt heel leuk, vooral van Oslo naar Kiel, dat is echt een mini cruise. Ik weet niet of ik het de volgende keer weer zo zou doen, ik slaap niet lekker op een boot, niet zeeziek maar wel de hele tijd het gevoel heen en weer te deinen, niet fijn Wij willen hier allemaal heel graag nog een keer naar Zweden, maar dan nog een stukje noordelijker (ws. Idre) zodat we zeker nog wat sneeuw hebben.