Weet niet goed waar ik mijn vraag kan stellen over Reuma

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Dienares, 2 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Hallo,

Ik weet niet goed waar ik mijn vraag kan stellen, daarom maar gewoon hier. Sorry Beheerders als het niet thuis hoort.

Ik heb een aantal klachten en vraag me af of dat symptomen zijn van reuma. Voor deze klachten ben ik al eens bij de huisarts geweest, maar elke klacht appart.

Het gaat om:

- gewrichtspijnen, vooral pols (rechter meer dan linker), knieeen en enkels
    - osteofyt (botvergroeiing bij mijn pols), arts zei dat he tmisschien ganglion is, maar ze twijfelde erg. En ik moest maar terug gaan als het niet over was, maar helaas het wordt alleen maar erger. Ben 2 weken geleden geweest.
    - uitslag op mijn been, ze had het over exceem, maar ik twijfelde zelf, omdat het er heel anders uitziet. De roodheid komt van binnen en aan de buitenkant is het verschilverd.
    - ik heb ondanks ijzertabletten slikken, nog altijd een lage hb, namelijk 5.0
    - heb meerdere malen in het jaar vaginale candida en blaasontsteking.

De pijn in mijn polsen zijn ondraaglijk! Ik kan niet meer schrijven met een pijn, pijnloos aardappelen schillen niet, ijsje vasthouden niet enz.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt allemaal.

Groet,

Dienares

2. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Waarom laat je je niet een keertje doorverwijzen? Er kan gewoon getetst worden of je reuma hebt. De vergroeing, het lage HB, de uitslag zijn geen dingen die ik herken als symptomen van reuma maar gewrichtsklachten natuurlijk wel (ben zelf patiënt). Als je in je dagelijkse dingen belemmerd wordt door pijn vanwege gewrichten, is er aanleiding om verder te kijken. Ik hoop trouwens voor je dat het geen reuma is... Je bent een eind van huis.

Sterkte

3. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Ik hoop het zelf ook niet.
    Maar op het internet heb ik gelezen dat vergroeiing wel een symptoom is van reuma, namelijk psoriasis artrithis.
    Ik heb wel belemmering in mijn dagelijks leven. En ook in de ochtend heb ik moeite om op gang te komen. Ik heb een zoontje van bijna 11 maanden. Soms sta ik op met stijve armen om melk voor hem te zetten. Ik denk dat jij wel weet hoe dat voelt.
    Mijn arts is op dit moment op vakantie. Ze komt op 11 augustus terug. Ik zal dan om 8 uur voor haar deur staan. Anders kom ik er telefonisch niet doorheen om een afspraak te maken, er zullen vast meerdere mensen een afsrpaak voor die dag willen.
    Het duurt me alleen te lang dat wachten op advies van een arts.

4. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Ik ben vergeten te vermelden dat ik ook last heb van zwellingen bij mijn enkels en knieeen. En deze kraken evenals mijn tenen.

5. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Je bent een beetje jong voor een reumatische vergroeing maar je weet het nooit. Laat je doorverwijzen. Paracetamol wil wat helpen om de pijn te verlichten en zaken rustig aanpakken. Dus als je 's ochtends meer moeite hebt.. op tijd op staan en je tijd nemen. Veel succes.

6. Niet meer actief

reumatische vergroeiing is goed mogelijk.., heb zelf ook reuma en heb ook een vergroeiing hierdoor... ook uitslag kan komen door verschillende soorten reuma.

Laat jezelf doorverwijzen, de klachten die je hebt moeten toch ergens vandaan komen..

7. Niet meer actief

Een ganglion zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, maar laat dit goed controleren... ganglion is een snel gedane uitspraak (zeiden ze bij mij eerst ook) laat een echo maken, kunnen ze meteen zien of het daadwerkelijk een ganglion is ja of nee..

8. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Nou ik weet zeker dat het geen ganglion is, deze is te hard voor een ganglion. Ik heb in mijn rechterknie een ganglion, dat is zachter. En dit is wat puntiger.
    Ik moet alleen nog wachten op de terugkomst van de huisarts. Ik neem nu geen genoegen met de dingen als carpal tunnel syndroom of exceem of ganglion, tenzij zij met harde bewijzen komt zoals een echo (rontgen en mri zijn helaas niet mogelijk nu).
    Hoe is bij jullie reuma ontstaan? Wat waren de eerste verschijnselen en klachten? En hoe heeft dat zich verder ontwikkelt?

9. Niet meer actief

Nou ik heb de ziekte van bechterew... rond mijn 14e begonnen de klachten al van pijn in mijn rug, borstbeen, oogontstekingen en vermoeidheid..

Allerlei onderzoeken gehad en na veel artsenbezoeken (ondertussen 17) de diagnose Bechterew gekregen...

Slik nu dus al zo;n 7 jaar NSAID (ben er nu dan mee gestopt i.v.m. mijn zwangerschap) anders is het niet te harden... pijn in mijn rug, borstbeen, borstwervels (daar het ergst) heupen/bekken en die ogen die telkens opspelen... ook veel last van mijn handen (geen bechterew kwaal overigens) met een vergroeiing in mijn linker wijsvinger.. en veel last van mijn schouders (al meerdere malen een injectie in gekregen)

10. Bartje

Bartje Actief lid

17 jun 2007
    243
    0
    0
    ziekenverzorgende
    gelderland
    hallo, wat herkenbaar allemaal,na de eerste zwangerschap van me zoontje kon ik hem niet een meer optilllen.zo een pijn in polsen knieen en heupen ook elleboog.
    na veel onderzoeken bleek dat ik hypermobiel ben. de kapsels bij de gewrichten zijn soepel en door de zwangerschap en de hormonen is dat erger geworden.nu ben ik weer zwanger en wordt het weer erger maar er is helaas niets aan tedoen.behalve dan pijnstilling maar dat heb ik nooit gebruikt.heb ik meer last van de bijwerkingen.bij het omslaan van het weer van mooi naar slecht en andersom doet het mer zeer en wordt het ook dik.heb regelmatig fysio gehad dat helpt even. fysiotheraphie is altijd verbaasd hoe flexibel ik ben .ik heb er mee leren leven iets anders is er niet aan tedoen.en als je het uitlegt aan je omgeving begrijpen ze het wel.ik ben verpleegster en kan bijv niet injecteren omdat ik dan gelijk kramp krig.mijn collegas weten dit en helpen me dan. nou veel sucses .ik hoop dat het geen reuma is voor je.hypermobiel zijn is trouwens ook een soort van reuma

11. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik hoop ook niet dat ik het heb. Maar goed, pijn heb ik, en ik heb liever dat ze zeggen dat ik iets heb en dat ik medicijnen krijg dan dat ik steeds van kastje naar muur word gestuurd en ik moet leven met de pijn en in onwetendheid.
    Ik moet nog een week wachten voor ik terecht kan bij de huisarts. Duurt me te lang

12. 2009mama

2009mama Niet meer actief

hallo,
    de pijn die je omschrijft en waar je het hebt komt mij erg bekent voor,
    ook de uitslag op de benen, heb je toevallig ook wel eens een rood vlindervormige uitslag op je gezicht..?
    misschien moet je eens vragen om getest te worden op sle dat is systemische lupos erythematodes,, (auto immuunziekte)
    ik heb zelf jarenlang onderzoek gehad en het is niet makkelijk te vinden tenzij ze er specifiek op zoeken,
    laat het is eens onderzoeken,gewoon voor de zekerheid

13. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een zusje die werkt bij het EMC in Rotterdam op afdeling Immunologie. Ze heeft daar gesproken met haar collegas over mijn klachten en die dachten ook aan SLE, vooral omdat ik problemen met organen heb. Dus dat is ook maar de vraag.
    Mijn huisarts is maandag terug, dan vraag ik meteen een verwijzing naar een internist.

14. 2009mama

ik heb zelf geen goede ervaringen met een internist,die heeft mij voor gek verklaard en door verwezen naar zo'n psyci,
    nooit naar toe geweest, gedwongen om bloed bij mij af te nemen( bij huisarts) en meteen verwijzing gevraagt naar reumatoloog,
    heb dit ook gekregen, en met 3 minuten wist de reumatoloog het zeker dat het sle was,
    zou niet fijn zijn als je sle hebt...het is geen fijne ziekte :S:S:S
    maarja aan de andere kant is het wel fijn als je beestje een naampje krijgt;)

15. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Hallo allemaal,

vandaag ben ik naar de HA geweest. Die vond het niet onwaarschijnlijk en heeft me meteen laten prikken op reumafactoren (oa SLE).
    Ik bel woensdag op voor de uitslag.
    Ik weet niet waarop ik moet hopen, een negatief uitslag of positief? Dus geen reuma of wel reuma. Aan de ene kant wil ik graag dat ze zeggen dat ik t heb, want dan weet ik waar de klachten vandaan komen
    en aan de andere kant ben ik bang voor een chronische ziekte.
    Pffff.
    Ben de kluts kwijt.

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Bloedtesten zeggen niet alles hoor!
    Ik heb zelf fybromialgie en ik ben hypermobiel (heb er gelukkig niet altijd al te veel last van, meer met vlagen)
    Maar die twee laten zich dus met een bloedtest niet altijd zien!

Mijn moeder heeft psoriasis en doorbij ook psoriasis artrithis Dat is dus reuma en een huidziekte (ik wil je niet onnodig bangmaken hoor, omdat je zei dat je last van je huid hebt)
    Bij psoriasis is de celdeling van je huid versnelt en "vervel" je dus continu, je krijgt allemaal schilfers en je "nieuwe" huid is roze/rood en heel erg dun. het jeukt verschrikkelijk. Psoriasisplekken verschijnen voornamelijk op knieen en ellebogen, maar ook op je hoofd (niet bij iedereen!) En als je heeeeel erg last hebt zit het ook gewoon op je benen/armen/rug/borsten...overal dus eigenlijk.

Mocht er nou uit je bloedtesten niets komen zou ik er als nog op staan dat je door gestuurd wordt.
    Tegenwoordig gaat dat volgens mij redelijk makkelijk, misschien dat er alleen een wachtlijst is.
    Ik heb zelf eerst een halfjaar verkeerde pijnstillers gekregen van mijn arts omdat ze dacht dat ik ontstoken pezen had. Dus ik ehb gewoon voor niks 5 pillen per dag genomen toen! en dat is ook niet gezond.
    Ga ook een beetje op je gevoel af!

Vraag ook aan je arts welke pijnstillers je eventuele kan nemen.
    Ik neem zelf (heel zelden) naproxnnatirum (helpt bij gewrichtspijn), maar ik heb eigenlijk geen idee of dat kwaad kan als je zwanger bent!

ik hoop dat je hier iets aan hebt!

17. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Ja, ik heb me goed verdiept en weet dat iemand met reuma geen hoge bloedwaarde voor reumafactor te hebben en iemand zonder reuma dat best kan hebben. Verder dacht ik in 1e instantie aan PA, daar passen mij klachten goed bij, maar ook bij SLE. Aangezien ik uitslag krijg zodra ik in de zon ben geweest.
    Ik laat me zoiezo doorverwijzen. Maar eerst de bloeduitslag afwachten.

18. 2009mama

naprox nog wat ...dat wat je zei,dat is toch gewoon naproxen,dat mag volgens mij niet tijdens de zwangerschap,maarja eerst maar eens de uitslag afwachten,
    ik hoopte toen ik dat had op een uitslag dat ik het wel had, ik kwam al jarn bij dokters en internisten en niemand kon wat heb al verschillende verwijzingen gehad naar psycologen enzo,en ik kon niet werken en begon bijna te geloven dat het ook werkelijk in mijn hoofd zat,dus ik hoopte dat ik wel een ziekte had,dan had het een naam,en kon ik het accepteren en verdergaan, nu ben ik al 11 weken zwanger getrouwd en wel,en tijdens de zwangerschap heb ik ook bijna geen last van de ziekte :D:D
    hopen dat de uitslag je brengt op dat wat je hoopt,

19. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Ja, ik hoop het ook. Morgen om 10.30 uur heb ik uitslag van het bloedonderzoek. Ik hou jullie op de hoogte.

20. Dienares

Dienares Actief lid

23 jul 2008
    255
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik bel net de huisarts voor de uitslag.
    Bloedwaardes waren allemaal goed.
    Nu word ik doorgestuurd naar de orthopeed. Weet niet wat die voor mij kan doen.
    Maar goed, weer afwachten dus.

Deel Deze Pagina