Maltodextrin

Discussion in 'Voeding' started by LieseLeentje, Feb 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Mijn dochter is altijd al een slechte eter en drinker geweest. Zodra ze ziek is eet ze nog slechter en dat gecombineerd met een groeispurt zorgt er dus voor dat ze regelmatig afvalt. Overigens lust ze wel

Aangezien ze bij de 2 jaar controle weer net een groeispurt gehad heeft en nu deze week ziek is, is ze verhoudingsgewijs afgevallen. De KA raad me nu aan om voorlopig Maltodextrin/maltodextrine door het eten en drinken te geven. Ook moet ik een voedselschema bijhouden.

Wie heeft er ervaring mee met Maltodextrin voor kleine kindjes, of voor zichzelf?

2. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Helemaal niemand ervaring met Maltodextrine?

3. nathalie2012

nathalie2012 Fanatiek lid

Oct 5, 2012
    1,581
    0
    0
    Ik heb er niet veel verstand van, dit is wat ik er over kan vinden op internet. Ik weet dat het in diverse producten zit, ook babyproducten, bijvoorbeeld ook in de muesli pap van Bambix.

Koolhydraten | Voedingscentrum

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    De link naar wiki had ik uiteraard al gevonden, maar beantwoord totaal mijn vragen niet, beter gezegd die heeft er juist voor gezorgd dat ik twijfel of ik dit mijn kind wel wil geven.

De link naar het voedingscentrum had ik nog niet gevonden, maar verteld me eigenlijk ook niks nieuws.

Ik weet al dat het een soort koolhydraat is, als ik het voedingscentrum goed begrijp zelfs een goede. Maar ik twijfel dus zo vanwege het suikergedeelte. Ik zit er niet echt op te wachten om een hyper kind te krijgen. Ik als op een andere website dat het ook veel door fanatieke fitnessers gebruikt word dus ik hoopte dat hun mij er misschien iets meer van kunnen vertellen, de meeste sites zijn abracadabra voor me.

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Hey hey,

sorry, ik weet weinig over maltodextrine. Maar vraag me wel af, mag je geen nutridrink bij gaan geven? Of remt dat juist weer haar eetlust?

6. Leonike

Leonike Bekend lid

Nov 21, 2011
    521
    2
    18
    Hmmm, ik ben er geen voorstander van, maar dat kan ik niet onderbouwen, is gevoelsmatig. Daar kan ik je dus niet bij helpen.
    Bij mijn dochter is er ook over gesproken, maar uiteindelijk was het niet nodig. (Ze weegt nu 8 kg bij 77 cm). Ze lust alles maar eet vaak weinig.

Qua eten wil ik best eens met je meedenken. Ik ben voor mijn dochter bezig geweest om te kijken hoe ik ervoor kon zorgen dat hetgeen dat ze eet, ook rijk is aan voedingsstoffen. Stuur gerust een pm als je meer wilt weten.

7. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Hey!

Nutridrink weigert de KA vooralsnog voor te schrijven ik moest eerst maar maltodextrine proberen.

Ik heb een paar flesjes nutridrink van mijn nicht meegekregen die zij overhad van haar dochter, en die drinkt ze niet echt, maar dit zijn dan ook de naturel smaken. (Haar dochter wilde die ook niet :D )

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female

Hier is het dus ook gevoelsmatig vooral door teksten als "los maltodextrine op in water en je krijgt glucosestroop" dit klinkt mij als leek dus in de oren als geef je kind pure suiker.... Zo zwart/wit is het natuurlijk niet want ergens zal het vast wel goed voor zijn, anders zou het niet gebruikt worden door sporters.

Ze is nu weer net goed ziek geweest en nu lijkt ze weer iets beter te eten, dit is dus niet gek want ze heeft weer wat in te halen. Dit stagneert dus ook meestal erg gauw en dan gaat ze dus weer te weinig eten. Veel groente en fruit gaat wel goed maar dat ze dus niet voldoende aan bij zo'n actief kindje.

Ik moet even kijken hoe ik uit kom qua tijd voor een pb jouw kant op. We zijn zometeen veel onderweg en vanavond laat pas thuis. Als ik niet in slaap val in de auto dan stuur ik je wel even een pb, en anders word het over een paar dagen. Ik ben in elk geval wel erg benieuwd naar jou bevinden met je dochter. Wie weet zie ik nog andere mogelijkheden over het hoofd, want ondanks dat ik bijna altijd vers kook ben ik allesbehalve Een voedsel expert.

9. danif

danif Fanatiek lid

Nov 10, 2008
    1,104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Ik ben zelf kinderdietist en verrast door het advies van de kinderarts. Als een kindje achterblijft in gewicht zijn niet de suikers maar de eiwitten van belang. Mijn advies: vraag om een verwijzing naar een kinderdietist. Zij kan goed uitrekenen wat de voedingsbehoefte van je dochter is en wat ze extra nodig heeft.

Diëtisten zijn tegenwoordig vrij toegankelijk. Afhanelijke van je zorgverzekering kun je er vaak zonder verwijzing al naar toe. Via TransIP - Reserved domain kun je een kinderdietist vinden bij jou in de buurt

10. danif

danif Fanatiek lid

Nov 10, 2008
    1,104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Ik zie net dat ik geen website kan plaatsen hier. Als je meer info wil kan je een priveberichtje sturen

11. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

Sep 30, 2013
    2,234
    0
    0
    Wij hebben er bij ons zoontje ( al vanaf geboorte ondergewicht, maar goede eter en ontzettend actief) juist niet voor gekozen, koolhydraten leveren niks voor je kind. Zoals de dame boven mij al zegt zijn eiwitten (bouwstenen) belangrijk. Wij zijn naar een kinderdietist geweest en stevig wordt hij niet, maar magerder ook niet

12. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier toevallig aan de ka gevraagd wat nog zou kunnen om mijn meisje wat meer te laten krijgen. Ze zei letterlijk dat dit dan alleen maar extra suikers zouden zijn dus denk dan dat ze ook maltodextrine bedoelde. Drinkt ze wel opvolgmelk? In jouw geval is peutergroeimelk misschien wel goed. Dat geeft dan misschien een extra boost. Maltodextrine zit ook in flesvoeding zag ik.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Om die reden hebben onze bonestaakjes ook nooit fantomalt van me gekregen. Ik zie de toegevoegde waarde van suiker niet, vooral als kind (te) mager is.

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Die flesjes heb ik hier ook aangeschaft omdat zoonlief na ziek zijn ook zoveel was afgevallen. En kon niet bij de ka terecht dus was even behelpen. Maar hij drinkt ze ook niet :( Had de appel, sinaas, en chocomelk maar hij vindt ze allemaal niet lekker.

Hier is het nu zoveel mogelijk volle melkproducten geven, echte boter gebruiken ipv margarine, suikerrijke fruitsoorten (peer, banaan, ...) en zo is hij stilaan terug op gewicht gekomen.

15. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,029
    3,287
    113
    Je zou ook aan de KA om protifar/dietiste kunnen vragen. Dat is ook poeder dat je aan eten of drinken toevoegt, maar dan op basis van eiwitten ipv suiker.

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Ik zal mijn onderschrift even weg halen. Sorry het is me door omstandigheden thuis even helemaal ontschoten.

We hebben inderdaad besloten om het er voor lopig bij te laten.
    Ze krijgt al vanaf het begin volle producten en ze eet bijna alles met veel plezier (behalve pap, maar brood is vanaf dag 1 ook geen favoriet dat heeft ze overduidelijk van haar papa :D ). Het zit hem eerder in de hoeveelheid denk ik, al gaat dat de laatste tijd weer iets beter. Ik heb het wegen van haar eten maar weer opgepakt om het een beetje in de gaten te kunnen houden.

Maltodextrine is gewoon geen optie. Ik ga wel nog ijsjes maken met een beetje fruit van de nutridrink. Die tip kreeg ik gister nog van mijn nichtje.

Helaas is ze uit zichzelf gestop met het drinken van opvolgmelk rond de 16 maanden, toen ze in ene klaar was met de nachtfles wilde ze geen peutermelk meer. Dit vond de KA inderdaad ook jammer want de eiwitten en mineralen waren een goeie voor d'r.

Gelukkig zag ik vanochtend met wegen dat de Weegschaal 100 gram meer aangaf, het is een begin! De zomer komt eraan wie weet helpt dat ook.

Danif ik stuur jou nog even een pb. Mochten mensen nog tips hebben schroom niet, ook tips voor lekkere hapjes zijn welkom!

17. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Oh ja ik gebruik wel margarine i.p.v. Roomboter want dan eet ze d'r brood enzo iets beter.

Share This Page