Mam, ik wil een huisdier

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamavanmeisje, 2 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm tot op zekere hoogte mee eens.
    Ik denk dat het heel goed is voor een kind.
    Maar je moet niet vergeten dat alle verzorging op de ouders neerkomt.
    Dus als je het als ouder al niet ziet zitten.. Dan misschien toch beter een ander huisdier of helemaal niks.

Wijzelf hebben 2 katten en dochterlief wilde zoooooo graag een eigen poes.
    Nou hadden we er al 2 die het niet enorm goed met elkaar kunnen vinden dus daar nog een 3e bij is voor ons wel leuk maar niet voor de poezen vrees ik :)
    Ze vond het een beetje gemeen want papa heeft een poes, mama heeft een poes en zij niks.
    Dus.. Ze mocht onze poezen maar dan moet ze er wel voor zorgen.
    (Ok, mama doet de kattenbak en checkt voer en water met enige regelmaat en ONTvlooien hoeft ze ook niet natuurlijk)
    Maar alweer 2 jaar lang zorgt ze met veel plezier voor het natje en droogje van onze poezen.
    Het kan best.. Een kleuter met "eigen" huisdieren blijkbaar :)

Inmiddels heeft ze toen ze 5 werd een aquarium gekregen.
    Vonden wij niet heel interessant... Maar ze mocht zelf een dier kiezen en wilde perse vissen.
    Mama wilde geen vissekom (ook geen vierkante dus) omdat ze geen zin had elke week dat ding te verschonen dus het werd een redelijk zelfvoorzienend aquarium met guppies :)
    Ruim een jaar later is ze er nog steeds heel blij mee.

2. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben inmiddels geen huisdieren meer (overleden) en mijn kids zeuren ook om een huisdier, hond of kat. Helaas voor hun ben ik zwaar allergisch en vind ik dat ik lang genoeg aan de medicijnen heb gezeten toen onze hond en katten nog leefden, dus er komt hier geen dier meer.
    Bovendien, ik heb dr ook geen tijd voor, en op het moment wonen we op een piepklein appartementje. Daarnaast zijn we veel op pad, en gaan regelmatig een weekje naar familie, en dan zou een evt. hond niet mee kunnen (vliegtuig) dus helaas.

3. tetta

tetta Fanatiek lid

19 apr 2011
    3.430
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn katten waren heel lief tot op een zeker moment ze overal begonnen te plassen. Dat heeft dan echt.niks meer met opvoeden te maken.
    Ben ook blij.dat ik niet meer 2x per dag alles hoef te stofzuigrn inclusief bank en gordijnen.

4. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat jammer dat je zelf zulke nare en ook wel rare ervaringen hebt!

Veel van die dingen die jij noemt zijn bij ons thuis nooit een issue geweest: ravage, plassen. Wel kaas pikken van tafel of aanrecht: dus goed opletten, die plekken verbieden, en af en toe een "ongelukje" accepteren.

En ook wel een probleem hier waren de langere vakanties, poes werd wel verzorgd maar "vereenzaamde" wel een beetje en was na onze thuiskomst best een tijdje wat uithuizig en schuwer, zielig wel. En in de zomer hadden we wel vlooienplagen in huis, maar de middeltjes zijn volgens mij wel beter tegenwoordig.

Mijn zusje heeft ook katten nu, die zijn veel buiten, dat geeft dan weer modderpootjes op de vloer bij slecht weer maar scheelt in de kattenbak.

Maar o, wat hield ik van onze oude poes en wat zou ik graag een poes hebben nu!! Die gezelligheid is onbetaalbaar vind ik en geen ander dier is zo leuk als een poes vind ik. Helaas is mijn vriend allergisch :(

Heb je geen vrienden of buren die bijv in de kerstvakantie een poezenoppas nodig hebben? Je meisje kan dan ervaren wat de dagelijkse zorg inhoudt, maar ook of ze knuffelen en spelen wat langer leuk blijft vinden.

Succes met je beslissing!

5. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    bedankt voor jullie reacties. het is heel fijn om te lezen hoe jullie ervaringen zijn. helaas is de slaapkamer dicht niet echt een optie omdat ik niet zo groot woon. De kat heeft dan meteen 50% minder ruimte.

Heeft iemand ervaring met een Maine Coon poes? Die zien er zo schattig uit!

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Hier een berg huisdieren, hondje, kat, konijn in de tuin, hamster en vissen. Mijn docbter is gek op allemaal, gaat graag mee hondje uitlaten, geeft de kat eten, vult het bakje van konijn en hamster en mag de vissen eten geven. Nu weet ze ook niet beter omdat de meeste dieren er al voor haar geboorte waren maar ik vind het goed dat ze verantwoordelijkheden voor dieren leert. Hoewel je van kids onder de 10 jaar nooit mag verwachten dat ze zelfstandig voor een dier kunnen zorgen en je altijdmoet checken of ze hun beestje wel eten gegeten hebben.
    Bij sommige kids zie je ook dat het lolletje er snel af is. Als ik stiefzoon van 9 vraag om de hond uit te laten of het konijn eten te geven gaat dat met flinke tegenzin. Maar ook dat geeft niet, want zo leert hij ook dat de zorg voor een dier altijd doorgaat, zin of niet.

Mijn kat heb ik vanaf 8 weken in huis en ze heeft nog nooitin huis geplast of gekrabt oid

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Je moet vooral nadenken of je het zelf echt graag wil, niet alleen voor je dochter..
    - Een kat kan 20 jaar worden..
    - Plassen kan een probleem zijn (net als kotsen), maar ik vind vooral die haren zo vreselijk. Je blijft aan het stofzuigen..
    - Kun je makkelijk opvang krijgen als je op vakantie gaat? Wij wonen niet in de buurt bij familie en ik heb vaker buren of vrienden gevraagd, maar ik vind dit toch altijd wel vervelend om te doen. Daarom heb ik de laatste paar keer iemand geregeld via een website of marktplaats die het voor een kleine vergoeding doet (toch snel 50 euro per week).
    - Sowieso de kosten. Inenten, dierenartskosten, steriliseren/castreren. Zeker mannetjes met hun plasproblemen. Speciaal, kostbaar dieet.

Niet ieder kind is gek op dieren en ik vind het zeker niet voor ieder kind nodig.
    Wij hebben 2 katten en mijn dochter vindt ze wel ok, ze horen erbij. Maar ze is er niet super gek mee.
    Mijn nichtje wel, die zou supergraag een huisdier willen. Heeft nu dan vissen gekregen, maar ja.
    Voor haar zou een 'echt' knuffelhuisdier wel superleuk zijn en ook blijven. Voor mijn dochter niet. Die zou ik geen konijn geven, denk ik.

Als ze écht graag zelf een huisdier zou willen, dan zou ik toch zeker eerst eens beginnen met een klein diertje dat weinig ruimte inneemt en niet te oud wordt. Een hamster ofzo.

En konijn is leuk, maar een konijn heeft ruimte nodig. Die kun je niet in een zielig klein hokje zetten, waar die maar af en toe eens uit kan. En konijnen kunnen ook wel 10 jaar worden.
    Dus weet waar je aan begint ;)

8. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Mamavanmeisje, je woont blijkbaar niet zo groot. Zou de kat buiten kunnen op een veilige manier of wordt het een binnenpoes?

Moest het een binnenpoes worden, dan zou ik echt adviseren om een volwassen kat uit het asiel te kiezen die van op een appartement komt en het gewoon is om binnen te zitten, ofwel 2 kittens, anders worden die beestjes zot en vallen ze je meubels aan.

Ik heb zelf 3 katten en heb al mijn hele leven katten. Er is maar 1 kat geweest die op bed plaste (en op handdoeken, dekentjes, ... Alles wat zacht was) en die heb ik laten checken toen ze gesteriliseerd werd en ze had een blaasontsteking. Een kuurtje antibiotica en ze heeft het nooit meer gedaan!

En een Maine Coone is gewéldig, maar heel groot en heel harig, wat misschien niet perfect is voor een appartement. Zo'n raskat kost ook al snel 600-1000€, dus die laat je ook niet zomaar buiten, dus dan zou je al een afgesloten en kattenveilig terras en/of tuin moeten hebben.

Persoonlijk zou ik zeker een kat (een volwassen kindvriendelijke asielkat) nemen, een kat maakt van een huis een thuis. Niets zo gezellig als een wollig hoopje kat dat in de zetel ligt te slapen als je thuis komt!

Deel Deze Pagina