Moet je het wel GOED laten afkoelen en altijd voorproeven!!! Dit ivm hotspots waar je baby de mond, keel en slokdarm aan kan verbranden! Een vloeistof kan je nog doorroeren, een appel niet. Je kan de appel beter even in heet water leggen. Maar je kan het beste wachten met het geven van appel, is gewoon te hard. Er is nu volop ander fruit verkrijgbaar, dus waarom perse appel willen geven?
Bedankt voor de tip.. had toevallig wat appels liggen en dacht kan ik ook wel eens proberen. Maar er is idd genoeg ander fruit, mijn zoon is dol op de nectarine's en meloen
of lekker zelf appelmoes maken, dat doe ik regelmatig. Ook kan je een appeltje goed raspen en dan geven, vind Mart ook erg lekker
Als ik appel geef, maak ik of appelmoes voor haar, of ze knaagt een stukje af. Met 1 partje is de dan wel een half uur ofzo bezig, kan ik mooi intussen mn boterhammetje met appeltje opeten!
kindje van vrienden heeft zich onlangs behoorlijk verslikt! Moest echt ondersteboven worden gehouden en flink op de rug geklopt worden. Het kan dus wel degelijk!
Een stukje heb je er sneller uitgeklopt als iets dat halfvloeibaar is. Mijn kinderen verslikten zich enorm in de halfvloeibare 4 maanden wortel potjes.
Natuurlijk kan je kind zich verslikken, dat kan iedereen! Mijn dochter heeft zich ook een keer zo verslikt in het eten dat we haar uit de stoel moesten halen, voorover en op de rug kloppen. Ze spuugde toen alles uit, inclusief melk voeding van een paar uur terug. Waar ze zich in verslikte? Gepureerde aardappel! Dat blijft in de keel kleven en een stukje peer, banaan of wortel kan ze makkelijker omhoog kokhalzen en uitspugen. Kijk, onbekend maakt onbemind. Je kan het eng vinden om stukjes te geven, maar onderzoek toont aan dat het eten van stukjes natuurlijker is voor een kind als gepureerd. Er is namelijk geen enkel zoogdier die zn kind gepureerd eten geeft. Een klein poesje, hondje, paard, konijntje, die gaan allemaal langzaam aan met mama mee eten van echte grassprietjes, stukjes vlees, kattenbrokjes en worteltjes. Een konijntje krijgt echt geen gepureerd worteltje, een kleine leeuw krijgt geen vlees puree, die begint gewoon samen met mama aan een echt stuk vlees. Dat we nou in zo'n betuttelende maatschappij wonen dat we onze kinderen tot ver na een jaar glad gepureerd eten met een lepeltje in de mond geven, terwijl het dus veel natuurlijker en veiliger is om ze zelf te laten eten, is iets wat de mens gecreeerd heeft. En wat door bedrijven goed gebruikt word, want als jij je kindje geen potjes olvarit wilt geven, dan heb je wel een bebea baby cook nodig! Je kan namelijk niet gewoon een sperzieboon en aardappel uit de pan vissen, en aan je kind geven. Of in een periode dat je kind wat extra hulp nodig heeft, met een vork prakken, net zoals dat wij prak op het bord maken. Want ja, mijn dochter rapley'd, maar die heeft ook perioden dat ze niet wilt eten, ze pakt het niet op en stopt het niet in dr mond, maar als ik haar dan een geprakt hapje geef, van een lepeltje, dan eet ze het vrolijk op. De volgende dag trekt ze ineens weer die lepel uit mn hand en pakt een gekookt worteltje op om op te eten. Euh, waar gign het ookal weer over? Ohja, gepureerd eten is tegen de natuur van de baby in, en daardoor gevaarlijker als stukjes waar je kind zelf de regie over heeft! ( Klikbaar )
Waarom zijn papjes met een lepel in de mond stoppen dan gevaarlijker? Ik geef altijd gepureerd/geprakt eten en gaat altijd goed. Ik geef wel kleine hapjes. Waar heb je dat gelezen dat prutjes geven gevaarlijker is?
ik stop het lepeltje met eten (geen prutje) niet in haar mond, maar mijn dochter hapt zelf naar de lepel en eet het er keurig netjes van af Anyway, laten we elkaars mening en opvattingen aub respecteren. Er is namelijk niet echt een foute manier om je kind eten te geven zolang je achter je keuze staat! Daarbij wordt dit topic nu wel zo uit zijn verband getrokken. TS vroeg namelijk heel wat anders dacht ik
Well said Leoschepje! Hier de vriendin waarvan het dochtertje bijna 3x is gestikt in eten wat gegeven werd ala rapley. Ik ben een groot voorstander van rapley en ken de bewezen stukken. Echter... je kindje zelf heeft er ook wat in te zeggen. Sommige kinderen weigeren pertinent stukjes en anderen weigeren eten van een lepel te happen. Gelukkig kan mijn dochter beide al ben ik een beetje rapley af qua harde fruitsoorten omdat ik haar 3x bijna heb zien stikken. Trust me... das géén pretje om te zien! Ik blijf rapley-en maar dan alleen de zachtere dingen. Harde soorten zoals appel/peer en komkommer ga ik de komende tijd prakken, raspen of zelfs pureren. Shoot me....! De andere, wat zachtere soorten geef ik nog steeds ala rapley, ook omdat mijn dochter het erg leuk vind om zelf te eten. Kortom; om een lang verhaal nog langer te maken.... doe wat bij jou en je kindje past. Een paniekerige moeder die bang is voor verslikken heeft een kind ook niks aan... En een kind wat niet wil eten omdat het stukjes bevat schiet ook niet op. Dan zeg ik; lekker pureren! Vertrouw op je eigen gevoel en je eigen kindje, zo worden onze kinderen groot!! @TS; ik zou de hapjes niet te vaak opwarmen, het word er meestal niet lekkerder op. Ik gaf in het begin ook niet alles ijskoud hoor, had mijn dochter ook een hekel aan. Ik maakte het echter niet warm, liet het gewoon op kamertemperatuur komen door het bijtijds uit de koelkast te halen. En anders is met een bakje in heet water een prima idee! Beter als de magnetron. Verder maak ik alles vers (waar ik nu bijna spijt van heb, dochter weigert potjes te eten ) en geef dit dus nu in combi van prak/puree/rasp en rapley. Zoals ik al zei; kijk naar wat je kindje aangeeft en ga daarin mee. Hoe klein ze ook zijn, ze kunnen het al heel goed aangeven! Succes! Groetjes Knijn.
Een baby die gepureerd eten krijgt met een lepeltje, hoeft niets te doen, behalve dan te slikken. Passief zit hij te wachten op het volgende hapje. Mond open en doorslikken. Op deze manier zal hij niet leren kauwen. Als hij dan op een goed moment moet leren kauwen omdat wij als volwassenen het ondertussen wel tijd daarvoor vinden worden, dan zij we geneigd om hem gepureerd eten met stukjes te geven. Niets is lastiger voor een baby om dat fatsoenlijk in zijn mond te verwerken. In de eerste plaats omdat deze baby nog niet heeft leren kauwen, maar ook omdat een mix van gepureerd eten en vaste stukjes in de mond voor verwarring zorgt: het kan niet zomaar worden doorgeslikt, maar het kan ook niet makkelijk gekauwd worden. Om te onthouden Een baby loopt minder risico om zich te verslikken als hij zelf de controle heeft over wat er in zijn mond gaat dan wanneer hij met een lepel gevoerd wordt. Dit komt omdat een baby niet in staat is om voedsel bewust naar de achterkant van zijn keel te verplaatsen totdat hij heeft geleerd om te kauwen. En een baby ontwikkelt de vaardigheid van het kauwen niet totdat hij zijn eigen eten kan pakken en naar zijn mond kan brengen. Dus loopt een heel jonge baby geen gevaar om zich te verslikken omdat hij het eten om te beginnen al niet in zijn mond kan krijgen. Om gepureerd eten te eten, moet het voedsel naar achteren gezogen worden. Dat voedsel dat dan achterin de mond komt, kan leiden tot verslikken. Voeden van gepureerd eten met een lepel heeft dus een verslikrisico. En zeker het gepureerd eten dat stukjes bevat. Bron: stefan kleintjes
Gepureerd of geprakt eten is helemaal prima en helemaal niet gevaarlijker dan stukken geven ofzo. Allemaal theoretisch gepraat, de praktijk van de wereld wijst wel iets anders uit. Het is vooral zaak om babies op tijd te leren kauwen en dus niet te lang gepureerd of geprakt eten aan te bieden. Het is vooral ook zonde omdat voor een baby leren zo leuk is.. leren eten dus ook! Voor de goede orde methode Rapley is een goed onderbouwde theorie met veel zinnigs maar niet wetenschappelijk onderbouwd. Hier tot 6,5 maand gepureerd daarna geprakt en vanaf een maand of 8 ook flinke stukken. Beide kindjes eten alles en zonder problemen (hoewel dochterlief op dit moment in een warmetenstaking is.. ach, gaat ook wel over)
Ze gaan dan toch ook koekjes of soepstengel of zo eten.Ze leren echt wel kauwen, het wordt tegenwoordig wel wat overdreven..
Het is gewoon een feit dat geen enkel zoogdierenjong gladgepureerde prutjes of geprakte hapjes krijgt. Een kind kan zelf eten als het toe is aan eten, zo simpel is het.
met de laatste zin volledig eens.. maar het eerste dier wat met bestek eet moet echt nog gevonden worden (apen uitgezonderd bij noodzaak)... honderden miljoenen mensen vind ik de praktijk, niet de dierenwereld.
Er is weinig verschil in hoe een baby eten op de baby led weaning manier verorbert dan hoe dieren in de vrije natuur dat doen, dat weet jij ook wel. Het gaat om wel of niet voeren. Biologisch gezien valt de mens gewoon onder de categorie zoogdieren.
Het ging hier erom of het gevaarlijker zou zijn en voor mij bewijzen honderden miljoenen mensen dat dat niet zo is... Ik vind het persoonlijk niet zo nodig om mijn kind te vergelijken met een dolfijn of een aap. Om de dood simpele reden dat ik het prettig vind dat hij / zij met een jaar of 3 'gewoon' met mes en vork eet. Biologisch gezien... tja.. zal best maar de kat woont toch echt in de garage en mijn kinderen eten van een bord en niet uit een trog of rechtstreeks van de boom Spijkers op laag water zoeken is dit.
Nee hoor meid, jij zoekt weer eens ruzie. Natuurlijk verschilt de mens van het dier, duh, maar daar gaat het niet om. Men vraagt iets en ik antwoord. Wat een ieder met die info doet, moet ie lekker zelf weten. Oh, en mijn kind eet al maanden met bestek. Logisch toch? Zelf eten met je hand of met een vork, dat is een minder groot verschil dan niet zelf eten en eten met bestek.
Oh, geen ruzie nodig hoor. Het gewoon met je oneens zijn is genoeg. Enig idee hoe vogels te eten krijgen trouwens? Nee, gekkigheid. De vraag was waar je gelezen had dat prakken en pureren gevaarlijker zou zijn dan stukken. En jij poste toen Kleintjes theorie. En ik heb toen aangegeven dat een flink deel van de wereldbevolking al eeuwen lang prakt / pureert en dat het dus reuze zal mee vallen met dat gevaarlijk zijn. Ik zette dus tegenover jouw informatie, wat andere informatie. Prima dat je er dan koeien, konijnen of dolfijnen bij wilt halen maar totaal niet relevant. Babyled weaning is een interessante theorie maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit minder gevaarlijk zou zijn dan pureren / prakken. Om de dood simpele reden dat pureren en prakken niet gevaarlijk is en dat was de issue We zijn het trouwens volgens mij volledig eens dat ieder kind recht heeft om te mogen leren eten