Mama´s in het buitenland

Discussie in 'De mama's' gestart door AMS, 2 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    p.s.
    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jullie omgeving reageert op het meertalig opvoeden. Hier vinden ze het vaak zielig of lastig... Zielig omdat ze denken dat kinderen er een achterstand door oplopen (terwijl het tegenovergestelde waar is) en lastig uiteraard vanuit een puur egoïstisch oogpunt want ze vinden het stiekem gewoon irritant dat ze het kind niet begrijpen. Maar krijg ook heel veel leuke reacties hoor en de crèche leidsters vinden ze het geweldig, die liggen steeds dubbel als ze iets Nederlands brabbelt :)

2. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Wij spreken binnenshuis nederlands, omdat we alletwee nederlands zijn, maar buiten de deur ben ik al vroeg begonnen met portugees spreken tegen Ilana, zelfs toen ze zelf nog niets zei.
    Ze kijkt hier thuis portugese kindertelevisie en heeft ook een vriendinnetje van 1,5 maand ouder met een nederlandse moeder en portugese vader, dus daar pikt ze ook een hoop portugees van op.
    Ze gaat ook sinds januari naar de PSZ en nu gaat het rap met haar portugees. De medewerkers daar vinden dat ze alles goed begrijpt en ze begrijpen haar grotendeels ook goed.
    Eigenlijk zou ik ook al wat engels met haar willen leren, maar tot nu toe maar enige woordjes gedaan.
    Kinderen schijnen tot hun 5e levensjaar moeiteloos 8 talen tegelijk te kunnen aanleren, had ik ooit eens ergens gelezen.

3. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Goed hè, dat kinderen zoveel talen moeiteloos oppikken! Wist je dat een kind in het eerste levensjaar 40% van zijn/haar taal ontwikkelt en aanleert? Veel ouders denken dat het weinig zin heeft om veel te praten tegen en uit te leggen aan hun kind totdat ze iets kunnen terugzeggen maar dat is dus juist niet zo!

Op de crèche van Indie (voor kinderen van 1 tot 4 jaar) krijgen ze 1 uur Engelse les per week. Ouders zijn daar sceptisch over en dat snap ik niet. Wat ze er oppikken is toch alleen maar mooi meegenomen?

Maar goed, er is dus wel een verschil tussen meer dan een moedertaal en meerdere talen spreken, wij spreken immers ook allemaal meerdere talen toch? Vandaar dat wij gekozen hebben om ons volledig te richten op onze moedertalen. Die andere talen leert ze op school wel en zal ze toch nooit accentloos spreken.

Ga ik weer trouwens ;) hele lap tekst! Vind dit zo'n interessant onderwerp namelijk! :)

4. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Is ook zeker een interessant onderwerp Noralie!
    Hier hebben we er toch voor gekozen om ook engels tegen hem te praten omdat we die thuis wel praten en niet willen dat hij zich buitengesloten zal voelen. Maar idd vinden we het vooral belangrijk dat hij het nederlands en Spaans goed leert. Op tv kijkt hij meestal in het engels of frans (de origenle versie van het programma), maar ook wel nederlandse tv.

Iosola, spannend! Ben benieuwd of jullie kleintje zich al aangekondigd heeft..

Yenolah, vervelend keelontsteking! Hier ook een jongetje met keelontsteking..

Anice, vervelend zwangerschapsdiabetes, wel fijn dat je goed in de gaten wordt gehouden..

5. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier nog niet brabbelen, maar idd word het ook vaak zielig of lastig gevonden (wel vaak door laagopgeleide mensen, tja dat verschil merk je hier helaas toch heel erg).

Oja yenolah, ken de website idd, maar vind het nogal prijzig, dus heb er eigenlijk nooit iets besteld. gelukkig krijgen we regelmatig bezoek uit NL dat iets lekkers voor ons meeneemt:D

6. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Hahaha, ik durfde het niet hardop te zeggen maar fijn dat jij dat doet ;)

7. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Zat ook te twijfelen, maar geeft wel een beter beeld van de situatie. Helaas vallen mijn schoonouders daar ook onder en hebben we dus regelmatig discussies, maar ze snappen onze argumenten niet. Eigenlijk heel sneu, maar ze kunnen er niets aan doen...

8. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Aj, dat lijkt me lastig... lukt het je man ook niet om het uit te leggen, hij kent ze immers zo goed dat hij misschien makkelijker de juiste formulering kan vinden?

9. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Nee, helaas..Hij negeert gewoon de vragen (lijkt ook de beste manier om er mee om te gaan) en verteld ze eigenlijk zo weinig mogelijk. Alleen vind ik dat ik het niet kan maken dat als me een vraag gesteld word die niet te beantwoorden..
    Ze denken ook dat we met elk voedingsmiddel (ook groente, fruit etc) naar de KA gaan om te vragen of hij dat al mag.. Nu gaan we er gewoon maar niet meer op in, want het heeft geen zin om erop in te gaan.. Ze zijn echt heel erg laag opgeleid (voor zover je het opgeleid kan noemen), zijn opgegroeid in de bergen met zo'n 40 gezinnen en alle kinderen gingen daar samen naar school (alle kinderen van verschillende leeftijden in een klas). Ik geloof dat mijn schoonmoeder bijna niet kan lezen. Ze kan het goed verbergen, maar vind het toch vreemd dat als ze iets van een verpakking moet lezen ze aan mij vraagt om het uit te leggen. Nu spreek ik de taal, maar dat vroeg ze ook toen ik amper een word sprak.. Ze denkt ook nog steeds dat ik engelse ben omdat ik engels met mijn man spreek. We hebben het meerdere keren geprobeerd uit te leggen, maar volgensmij snapt ze het echt niet.

10. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Oh ja, ben eigenlijk wel benieuwd hoe de schoonouders van de meiden die met een buitenlander getrouwd zijn hierop reageerden..

Dat is hier gelukkig nooit een probleem gehad, maar ken wel koppels waar dit wel problemen heeft gegeven..

11. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Wow, dat is wel pittig. Lijkt me ook moeilijk voor jou omdat je dus niet echt een -gelijkwaardige- band met je schoonouders kunt hebben en dat toch je familie is. Vind je moeilijk?

Wat betreft je andere vraag; ik heb alleen een schoonmoeder en die wil nog wel eens denken dat ze iets beter weet (omdat het vroeger zo ging, omdat haar collega het zo doet of omdat ze iets gelezen heeft of juist omdat ze niets van het onderwerp weet). Lastig is dan dat ze heel erg doordramt en niet luistert. Gelukkig kunnen we daar goed mee omgaan. Ik negeer het vaak gewoon omdat het toch een monoloog is en mijn man komt met feiten die haar wijzen op haar ongelijk. Maar ik weet zeker dat ze heel trots is op ons en hoe we de dingen doen (en daar ook zeker over opschept tegen anderen ;)) dus ik kan het goed hebben.

12. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ja is idd soms wel lastig. Heb echt soms het idee dat we hun advies moeten geven, terwijl je dat eerder andersom verwacht.
    Maar ach, ze zijn heel lief en dat is het belagrijkste.

13. Alpenmama

Alpenmama Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.782
    0
    0
    Hoi dames!

Even een berichtje uit Davos! Ik heb jullie flink verwaarloosd. Met de mei mama's zijn we op een besloten eigen forum verder gegaan en daardoor kom ik hier niet meer zo vaak.....sorry sorry!

Hoe gaat het met iedereen? Hier gaat het prima. Wel een paar hectische weken achter de rug met een begrafenis in NL, familieweekendjes halverwege, ziek zijn zoals de halve aardbol volgens mij......

In ieder geval lieve groetjes en welkom Anice, volgens mij ben jij nieuw!

Ik kom snel een keer bijlezen, ben nu in mijn pauze op het werk, ga het weekend weer weg, dus daarna!!!

Liefs Alpenmama en Sara!

14. Iosola

Iosola Fanatiek lid

22 okt 2008
    1.010
    0
    36
    Italia
    Hi meiden!

Hier nog steeds geen kleine! Gisteren voor controle geweest, alles is iig nog goed. Nog genoeg vructwater etc. Morgen weer terug enzovoorts tot ze komt. Als ze er de 22e nog niet is gaan ze me inleiden dus we zullen zien.

Wbt tweetalig, ik merk dat mijn schoonouders het heel normaal vinden dat ik ook mijn moedertaal wil meegeven en mijn schoonmoeder leert zelfs stiekem een beetje NL's mee. Ze praat zelf ook grieks dus is uit eindelijk ook tweetalig opgevoed.
    De oma vind het daarentegen niet zo geweldig. Ze is nl bang dat het ten nadelen zal zijn van luca's italiaans beheersing. Ik trek me daar iig niets van aan.

Verder zijn mijn schoonouders wel ok. Mijn schoonmoeder weet het idd soms beter maar ik probeer er niet te veel gehoor aan te geven. Ze kan zich soms ook wel een beetje opdringen. Bv nu de bevalling er aan komt...

15. Emme

Emme Niet meer actief

Iosola, laat die baby nu maar komen. Luca was iets eerder, toch? Dan duurt het nu vast extra lang voor je gevoel...

Anice, welkom hier. Even kort over mezelf: ik ben ook een expat en mijn man en ik wonen sinds 3,5 jaar in Dubai. Waarschijnlijk blijven we hier nog 1,5 jaar en worden we dan overgeplaatst (grootste kans: Oost-Europa of China). Ik heb een zoontje van 19 maanden en een van een maand, werk freelance en doe vrijwilligerswerk. Druk genoeg, dus ;).

Over tweetalig opvoeden: dat doen we bewust niet, omdat wij allebei geen native speakers Engels zijn. Wel merken we dat de oudste nu echt dingen begint op te pikken. Hij groet vreemden bijvoorbeeld in het Engels en zegt ze ook in het Engels gedag, en kent een paar woordjes zoals 'car' en 'Jeep'. Ja, heel belangrijk voor een jongetje!

16. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Haai meisjes,
    Ben ik ook weer eens ;) Ik had mijn familie over de vloer. Heel gezellig uiteraard, maar geen forumtijd gehad dus.

Leuk dat je mee komt kletsen Anice. Ik ben degene die in Doha zit. Wat leuk dat je hier ook hebt gewoond. Waar in Doha woonde je?

Het is idd superinteressant die meertaligheid. Op het begin maakte ik me er heel druk om of het wel 'goed' zou komen. Het leek me zo veel voor zo'n klein koppie. Maar ondertussen heb ik wel gezien dat kinderen net sponzen zijn en zo veel kunnen opnemen. Mijn middelste is nu eindelijk ook echt gaan praten. Ze gooit wel lekker 3 talen door elkaar, maar dat mag de pret niet drukken :p
    Ik ben om eerlijk te zijn niet altijd even consequent :) maar gelukkig schijnen ze er weinig last van te hebben en gaat de taalontwikkeling best goed. Natuurlijk zal het niet volledig op niveau zijn (haar Frans scoort ze trouwens wel op niveau, haar Engelse rapport was ook heel goed en van het NL heb ik de citoresultaten nog niet gezien), maar dat komt vanzelf wel.

Liefs Elea

17. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Iosola, vervelend he, dat wachten... Maar het zal nu vast niet lang meer duren. Wel vervelend dat juist als je het het minst kunt gebruiken je sm het beter denkt te weten..

Alpenmama, leuk dat je weer eens langskomt! Vervelend dat jullie niet zo'n fijne weken achter de rug hebben.. Hopelijk hebben jullie dit weekend wel een fijn weekend!

Emme in jullie geval zou ik denk ik ook alleen mijn moedertaal aanhouden. Hier hebben we het engels er ook echt alleen bijgenomen omdat we samen thuis altijd engels praten en dit er echt niet meer uit te krijgen is.

Iosola en Noralie, wat spreken jullie eigenlijk met je man?

Elea, wat goed zeg dat de middelste aan het praten is! Heeft jullie oudste ook eerst alle talen door elkaar gebruikt? Enne familiebezoek altijd gezellig, hier ook weer bijna..

18. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Nee, mijn oudste sprak eerst alleen Nederlands, daarna met 2,5 jaar begon ze met het Frans en nu is ze ook begonnen met Engels. Dus dat ging bij haar heel anders. Zij sprak ook veeeeeeel eerder en veeeeeel beter dan mijn 2e. Grappig hoe anders dat kan zijn hè.

19. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    @AMS: wij spreken Hebreeuws met elkaar maar mijn man verstaat heel goed Nederlands en terugvallen op Engels gebeurt wel eens als ik de woorden niet vind :)

20. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Grappig, zo zie je hoe verschillend kinderen zijn! Ben benieuwd hoe het hier zal gaan.. Zijn jullie trouwens wel met alle talen tegelijk begonnen net als bij de middelste?

Deel Deze Pagina