Knap hoor! Van beide, Hebreeuws lijkt me heel moeilijk om te leren. En ook knap van je man dat hij zonder in het land zelf te zijn zo goed nederlands heeft leren verstaan. Mijn man verstaat er echt niets van. Denk ook wel omdat hij het gewoon niet vaak genoeg hoort..
Hebreeuws is eerst heel lastig maar er zit eigenlijk een goed systeem in zodat als je de basis snapt, heel snel meer leert. Mijn man heeft 3 jaar in Nederland gewoond hoor, dus zo knap is dat niet
Nee dus. Bij mijn eerste woonden we in NL en kreeg ze dus voornamelijk Nls aangeboden. Daarna, met 2,5 verhuisden we naar FR en kreeg ze op school Frans. Dus de manier van aanbieden was idd ook heel anders. Ben benieuwd hoe het over 10 jaar is... Soort thuisonderzoek/studie
hier nog steeds geen baby, vanochtend weer op controle geweest, ctg was goed, ze hebben me geprobeerd te stimuleren door wat aan m'n bmm te wroeten. Vruchtwater was wel wat verminder dus als ik vrijdag nog niet bevallen ben en m'n vruchtwater nog minder is gaan ze me inleiden. @emme, duurt idd lang zo... was er stiekem vanuit gegaan dat ook deze wat eerder zou komen.. @ams, wij spreken nog engels met elkaar maar het wordt wel steeds meer italiaans. Engels leren we trouwens niet aan luca (niet bewust iig). Ik kijk bv wel engelse programma's dus hij vangt wel wat op maar het voornaamste is voor mij toch NL's. @noralie, vind het toch netjes dat je man goed NL's praat. Schijnt toch een moeilijke taal te zijn. Mijn vriend verstaat wel redelijk wat maar praten is echt een ramp! @elea, gezellig familie over de vloer! Kan niet wachten totdat mijn ouders weer komen, waarschijnlijk is dat over een paar weekjes!!!
Hahaha, mijn man krijgt zo heel wat complimenten. Iosola, hij spreekt een beetje, ik schreef dat hij het heel goed verstaat. Succes met de laatste loodjes! Laat ze maar niet te veel inwendig bij je wroeten (grappig woord) hoor, das voor jou niet lekker en ook niet zo heel goed.
@noralie, vind het iig wel goed dat hij een beetje nl's spreekt! Vind het namelijk jammer dat de mijne na 6 jaar het nog niet kan. Voornamelijk voor mijn ouders, zou mooi zijn als hun wat beter zouden kunnen comuniceren...
Iosola, die kleine laat fijn op zich wachten he? Kom maar ukkie, je bent al welkom hoor! Sterkte met de laatste loodjes!!! Elea, wat leuk je hier weer eens te treffen! Hoe gaat het met je en met de kleine? Wat gaat de tijd snel he?! Alweer negen maanden die kleintjes van ons! Pfff...... we hebben trouwens met de mei mama's een prive forum geopend, heb je dat meegekregen? Anders kan ik je de link wel even sturen..... Tweetalig, wij spreken gewoon nederlands met de kleine, maar op de creche spreken ze zwitserduits tegen haar. Weet dus ook niet hoe dat er straks uit gaat komen. Ze is drie dagen in de week maximaal op de creche. Soms maar twee.....ik vind het geweldig hoor als kids meertalig worden opgevoed. Ken een aantal kinderen hier van collega's, maar ik zie niet dat die kinderen opvallend meer leerachterstand hebben ofzo. Dat zei iemands omgeving las ik net, maar weet even niet meer wie het schreef.....dus ik denk ook dat dat niet waar is. Is alleen maar zeer waardevol denk ik. Vind ook wel dat het fijn is dat ze nederlands kunnen, ook voor de opa's en oma's inderdaad. Is toch belangrijk voor hun band met de kleinkinderen dat ze kunnen communiceren. Iosola, waar zit je ook alweer in Italië? Hmm, mijn man wil aandacht, wilde nog even verder lezen en reageren.....nou, volgende keer beter!!!! Hij verdient ook wel wat aandacht he
@Alpenmama: het tegendeel is waar; kinderen die meertalig worden opgevoed beginnen mogelijk iets later met praten maar zijn bewezen beter in wiskundige vakken en leren andere talen veel gemakkelijker. Het heeft dus inderdaad alleen maar voordelen. Ik denk trouwens dat het niet alleen fijn is voor grootouders maar ook voor jezelf als je later gelijkwaardige gesprekken met je kind kunt hebben in je eigen moedertaal. En als mijn dochter bijvoorbeeld in Nederland wil gaan studeren. Was je man blij met je onverdeelde aandacht?
Alpenmama, ja idd leuk weer even te kletsen! Hoe is het met je ukkie? Ik zou idd de link van de meimama's wel even willen ja. Hier is L yvia hard haar best aan het doen om te kruipen. Ze kan nog niet zitten, gaat gelijk in kruipstand zeg maar. Heeft andere prioriteiten zeker. Maar ze doet het goed hoor. Ik moet weer even naar de arts, wegen en meten en alles laten nakijken. Ik denk dat ze nu zo'n 6,5/7 kilo weegt. Nog steeds een dunnie dus Ze is dan ook hyperbusy Sterkte Iosala. Idd al dat gewroet Brrr.... Hopelijk komt brusje gewoon vanzelf en is inleiden niet nodig. Lekker jij ook straks je fam over de vloer. Kun je lekker met beebje pronken! Mijn schoonouders komen volgende week ook. Leuk. Had nooit verwacht dat ze ooit zouden komen. Geldt ook voor mijn ouders trouwens, dus wij zijn erg blij en trots dat ze toch hierheen komen. Haha waar kleinkinderen allemaal wel niet goed voor zijn hè Die zijn net dat duwtje dat ze nodig hebben Mijn dochter is trouwens drietalig en ik hoor er sinds kort ook wel eens een woordje arabisch tussen. Het is superfijn als ze met alle mensen kunnen communiceren, maar de hele taal-spraak ontwikkeling duurt wel langer voor het op gang is. En dan heb ik het nog niet over het leren lezen/schrijven, da's helemaal lastig in diverse talen tegelijk. Kus Elea
Ik blijf het ook knap vinden hoor noralie! Iosola, vervelend dat gewroet, hopelijk heb je inmiddels je kleintje in je armen en is inleiden niet nodig... Elea, wat super dat je meisje ook met arabisch bezig is! Denk dat je daar heel veel mee kan ondanks dat spaans en engels wel als de wereldtalen word gezien denk ik dat met frans en arabisch een heleboel deuren open gaan.. Alpenmama, ws pikt ze een hoop van het duits op hoor, die kleintjes zijn echt sponsen..
Mogen we je feliciteren Iosola? Hopelijk is alles goed gegaan en hebben ze je niet in hoeven leiden... Ben benieuwd welke naam jullie uiteindelijk gekozen hebben..
Hey meiden! Kom even melden dat ik afgelopen zaterdag weer mama ben geworden! Ze heet elisa, weegt 3030 gram en is 50 cm lang. Ben sinds dinsdag weer thuis. Is even wennen, ook voor luca natuurlijk. Hieronder even mijn bevallingsverhaal: Vrijdagochtend dus voor controle naar het z.huis, na aan de ctg te hebben gelegen sta ik op en breken mijn vliezen. mocht dus gelijk blijven. Tot zaterdagochtend niet eens een krampje, anti-biotica gekregen tegen evt infecties. Zaterdag rond 11.30 hormoonveter ingebracht. rond 12.00 begonnen de krampjes (had nog steeds 1 cm ontsluiting). rond 13.00 mijn vriend gebeld dat het pijn begon te doen en dat hij beter naar het ziekenhuis kon komen,weeenstorm was inmiddels begonnen. 13.30 vriend aangekomen. 13.45 4 a 5 cm ontsluiting. rond 14.00 verloskamers in gegaan. na 15 min voelde ik al een beetje persdrang, 7 a 8 cm. Ze zeiden dat ik een beetje mocht gaan mee persen. En om 14.42 is elisa geboren! Echt super snel gegaan. Ben zelfs niet eens gescheurd! Heb alleen wat schaafwondjes down there! Heb ook gelijk kunnen plassen! Was dus een hele mooie bevalling. Voel mezelf dus ook super, heb nergens last van. Zondagavond kwam zelf mijn melk productie al opgang. Bv gaat dus weer super. Klein wondje op mijn rechtertepel maar dat is een kwestie van even op mijn tanden bijten.
Iosola, gefeliciteerd! Wat een "heerlijke" bevalling! Fijn om zo'n positief verhaal te lezen, echt super! Geniet ervan!
Iosola, gefeliciteerd! wat een mooie naam! Fijn dat alles zo goed is gelopen en geniet van jullie gezinnetje..
Gefeliciteerd Iosola!!! Wat een prachtige naam en zo te lezen ook een hele mooie, vlotte bevalling. Heel veel plezier met je nieuwe gezin. Liefs Elea
Heb mijn schoonouders op bezoek. Ze hadden de eerste dagem wel even last van een lichte 'culture shock' geloof ik Maar nu ze een beetje gewend vinden, kunnen ze het allemaal wel waarderen hier Verder 2 zieke kindjes. Koorts en lekker hangerig Maar gelukkig heb ik nu een nanny, wat een heerlijkheid! Liefs Elea
Elea, leuk dat ze het toch kunnen waarderen! En nl fijn dat ze van hun kleinkinderen kunnen genieten.. Veel plezier! En beterschap voor je meiden, zo sneu als ze ziek zijn.. En een nanny, dat zou me af en toe ook heerlijk lijken! (en dan heb ik maar een kind )