Wat leuk om van jullie te horen! En heel herkenbaar al die mijlpalen @Saby. Hier duurde het na het rollen echt even voordat hij weer grote motorische stappen maakte, maar nu in een maand tijd ineens druk met tijgeren, knieën eronder zetten, optrekken, staan aan de salontafel, etc. Zo bizar hoe snel dat ineens gaat. Hij is ook echt de wereld aan het ontdekken. Moet hem regelmatig uit de vaatwasser vissen als ik die aan het leegmaken ben. Of uit kasten die nog open stonden, haha. Het valt me de laatste weken ook op hoeveel oog hij heeft voor detail. Vooral ronde gaatjes (in duplo, broeksriemen, knoopjes) vindt hij interessant. Altijd even kijken of z'n vinger erin kan, dus heb de stopcontacten maar afgedekt @JupitR, die meeemeeemee klaagzang heb ik hier ook Ik ga er niet vanuit dat ze mama bedoelen, want dan zouden ze dat niet gebruiken om te klagen, toch? @zegenwens, wat schattig dat hij al mama zegt. Wat een vlotte jongen heb je zeg! Is de verhuizing goed verlopen?
Ik gooi er snel een berichtje in voordat het topic gesloten wordt. Hoe gaat het, dames? Deze maand de eerste verjaardagen! Ik kom echt snel updaten! Heb het zo druk
Fijn @zegenwens! Hoe is het met jullie? Hier gaat het goed! Ontzettend vrolijk en lief ventje. We mochten provoceren met koemelk maar dat ging niet goed dus weer mee gestopt. Over een paar maanden proberen we het nog eens.. Daarnaast ook nog altijd last van reflux maar verder gaat het heel goed. Hij vertikt het om te kruipen en schuift liever rond op z’n billen. Ik vind dat het (bijna) jaar echt zo ontzettend snel voorbij is gevlogen, jullie ook?
Ik ben ook benieuwd hoe het met iedereen is! Gek idee toch dat we vorig jaar nu (bijna) met verlof waren. Met F. gaat het goed. Ze maakt nu af en toe lange dutjes en daarmee zitten we zowaar in een soort ritme van een eerste dutje rond 10u en dan 15.00 nog een. Ze eet graag fruit en avondeten, maar brood blijft wel moeilijk. Bij m'n jongens was dat ook zo. Ze kruipt al een hele poos en trekt zich op en nu is het wachten tot ze echt langs meubels gaat lopen. De box hebben we dit weekend weg gedaan, want die stond meer in de weg dan dat ie gebruikt werd. Met haar verjaardag zijn we op vakantie, dus of we het nog echt vieren voor de familie weet ik niet, maar ik ben alvast dingen aan het inventariseren aan cadeaus Momenteel komen er weer twee tanden door (nummer 7 en 8) en dat geeft wel wat ongemak, maar komen we wel weer doorheen. Haar broers zijn nog steeds heel erg dol op haar en maken soms ook ruzie om d'r. Ze kan maar beter een pittig karakter hebben om d'r broers van zich af te slaan En we hebben haar wel van de opvang gehaald ivm mazelenbesmettingen hier in de omgeving. Ik had echt geen zin in welk risico dan ook. Beetje drastisch, maar gelukkig met ouderschapsverlof wel op te vangen. Na haar vaccinatie bij 14 maanden gaat ze dan weer naar de opvang.
Begrijpelijk om haar van de opvang af te halen @JupitR. Better safe than sorry! Wow, zoveel tanden al! Hier zijn er 2 deels door haha. Welke cadeautjes heb je op de lijst staan? Ik vind het wel makkelijker voor een zomerkindje moet ik zeggen. Hier staan een watertafel en schommel op het lijstje. Eet ze haar fruit en groente in hele stukken of geprakt/gepureerd? Hier zit hij echt enorm te kokhalzen van stukken en wil het liefst alles glad of heel kleine stukjes. Brood gaat dan wel weer goed in grotere stukken.
Leuk om van jullie te horen! Echt bizar dat ze al bijna 1 zijn, het is zó snel gegaan! Ik denk wel eens met weemoed terug aan deze tijd vorig jaar, haha. Na de zomer gaan we aan de slag voor een brusje, hopen dat het ons weer gegund is @Krv, wat balen van die reflux nog altijd. Merk je wel verbetering? @JupitR ik snap helemaal dat je d’r van de opvang hebt gehaald. Zo bizar dat dit soort ziektes weer terugkomen terwijl het zo makkelijk te voorkomen is. Hier gaat het (meestal) ook goed. J. Is echt een slaapkop. Hij slaapt overdag met gemak 2x 1.5 uur. Het liefst meer, maar ik begrens hem daarin een beetje omdat ik bang ben dat hij anders ‘s nachts niet meer slaapt. Eten doet hij steeds vaker met de pot mee, maar nog niet elke dag. Vooral als we veel ‘losse’ dingen eten (avg’tje bijvoorbeeld) dan lijkt het alsof hij de keuze niet aan kan haha. En meer dan twee slokken water/thee drinken wil nog altijd niet echt lukken. Niet uit de fles, niet uit een beker. Iemand nog tips? Er wordt flink gestapt langs de meubels en voorzichtig achter het loopkarretje. Hij kruipt overigens nog altijd niet, maar tijgert als een malle, dus ik weet ook niet of hij het nog gaat doen voordat de eerste stapjes gezet gaan worden. Alleen de opvang loopt niet zo lekker. Hij moppert er best veel en is niet zo goed in zelfstandig spelen. Dat heeft hij thuis ook wel vaker, maar zelf hebben we de volle aandacht en dan is het natuurlijk helemaal goed Gelukkig is het maar 1 dag per week. Ook benieuwd hoe het met jou en kleine M. gaat @zegenwens!
@KarlijnA91 leuk om je update te lezen en wat spannend dat jullie er na de zomer weer voor willen gaan. Hier speelt het toch ook weer om misschien de cryo’s nog een kans te geven. Maar dat zal op z’n vroegst volgend jaar worden en kleine kans dat het gaat lukken (slechte kwaliteit). Een nieuw traject gaan we niet meer doen. Ik hoop dat jullie weg dit keer voorspoedig zal verlopen ❤️ We merken wel iets verbetering de laatste tijd met de reflux. Maar zonder medicatie lukt nog niet. Hier ook een slechte drinker, ik blijf het aanbieden in verschillende bekers. Het liefst drinkt hij uit mijn glas, ook prima haha. Ik doe soms wat extra water door zijn fruit of avondeten. En hier ook zo’n slaapkop, in de ochtend en middag meestal nog zo’n 1,5 tot 2 uur en om 18 u ligt hij er alweer in. Meestal tot een uur of 07:00. Leuk om de overeenkomsten te zien! Wat jammer dat de opvang niet zo lekker loopt, misschien ook omdat het maar 1 dag is? Dat het net te weinig is om goed te wennen? Hier vindt hij het echt geweldig op de opvang, maar hij gaat ook 2,5 dag achter elkaar.
@Krv, wat spannend. Kan me voorstellen dat het toch in je achterhoofd blijft sluimeren dat er nog cryos zijn. Maar lijkt me ook moeilijk als je kiest om ervoor te gaan en het dan toch niet lukt… Maar er is geen haast voor een beslissing toch? Inderdaad veel overeenkomsten! Ook al zo’n slaapkopje. Laat jij hem gewoon slapen zoveel hij wil? Ja dat water uit mama’s glas is ook zooooveel lekkerder Fijn dat jouw zoontje het zo naar de zin heeft op het kvd! Ik heb ook het vermoeden dat het 1x in de week gaan één van de redenen is dat hij z’n draai niet helemaal kan vinden. Ik hoop gewoon dat het de komende tijd wat beter zal gaan nu hij wat ouder wordt.
Nou, nu moet die update er echt eens een keer van komen Leuk om van jullie te lezen hoe het gaat. Balen dat het nog niet goed gaat met koemelk @Krv. Hopelijk gaat het bij een volgende poging beter. En wat duurt het lang met die ellendige reflux.. hier heeft hij tot 8 maanden veel gespuugd, gelukkig nooit last van gehad, en toen hij ging staan werd het ineens zoveel minder. Nu spuugt hij heel soms nog een beetje, maar zeker niet dagelijks gelukkig. Een aantal slaapkopjes dus. Dat lijkt me ergens wel heerlijk, maar M. heeft nooit veel slaap nodig gehad en is sinds deze week over op 1 dutje van ca. 12u-14u. Met meer dutjes/later wakker dan 14u is het hier nog tot heel laat in de avond feest. Hij wordt nog altijd een aantal keer wakker in de avond, zoals altijd al. Sowieso wordt hij standaard na de eerste slaapcyclus weer wakker 's avonds en moet ik hem weer in slaap helpen, want hij kan nog niet zelfstandig in slaap vallen. Daarna wisselt het wanneer hij weer wakker wordt. Ook in de middag moet ik hem helpen slaapcycli te koppelen. Ik vraag me af wanneer hij dat zelf onder de knie gaat krijgen... Hij loopt sinds 1.5 week los. Hij lijkt nu zooo vreselijk groot! Stapt het hele huis door. De eerste schoentjes hebben we net gekocht. Ook de taalontwikkeling komt echt op gang. Zijn favoriete woord is 'mooi' Hij vindt alles mooi. Dat is overigens ook het enige verstaanbare woord wat hij zegt hoor Afgezien van mama en heel soms papa, en hij oefent hard op de naam van één van zijn zussen. Maar hij brabbelt de hele dag, heel aandoenlijk. Verder is hij qua gedrag echt een dreumes hoor. Als het niet gaat zoals hij wil zet hij direct een keel op. Nog meer kindjes die meedoen aan het wereldkampioenschap gillen? Verder vind ik hem echt heerlijk hoor. Hij is bijna altijd vrolijk. Leert zoveel nieuws weer elke week. Ik ben apetrots op hem @JupitR Begrijpelijk dat jullie haar van het kdv hebben gehaald voorlopig. Ik zou geloof ik in staat zijn hetzelfde te doen als M. naar de opvang zou gaan. Ik kijk best wel uit naar die BMR vaccinatie haha. Wat geven jullie voor de verjaardag? Hier hebben we een loopfietsje, kruiptunnel en Smartmax. We vragen nog een watertafel, vormenstoof, houten puzzel, en leesboekjes. Spannend @KarlijnA91, nog een baby! Hopelijk mag het weer vlot raak zijn. En toch nog twijfels over de cryo's dus @Krv. Jullie hebben nog even om erover na te denken. Je gaat vast vanzelf voelen wat de beste beslissing is! Ik zou willen dat ik al kon zeggen wanneer wij er weer voor gaan, maar we weten het nog steeds niet helemaal zeker. Wat mij betreft liever gister dan vandaag
Jouw M. blijft een vlot mannetje @zegenwens, je hebt eigenlijk gewoon al een dreumes in huis. Super leuk dat hij al los loopt! En heel knap dat hij die klanken al maakt, dat is niet doorsnee voor een kindje van bijna 1 jaar. F. kan ook hard gillen, maar meestal is ze aan de rustige/stille kant. Ze kan ook een heel mooie pruillip opzetten Hoe is jullie verhuizing verlopen eigenlijk? Alles al op de juiste plek inmiddels? En spannend om weer zwanger te gaan worden! Wat we F. moeten geven is mij een raadsel, haha. Ik heb wat zitten zoeken naar open-ended speelgoed en kon een Wobbel gratis krijgen hier in de wijk, maar geen van de kinderen kijkt ernaar om. Dat is het dus niet helemaal. Het loopfietsje dat jij noemt is misschien wel een goede. We hebben er sowieso nog wel één van de jongens, maar misschien is die te veel verweerd. Een tunnel hebben we nooit gehad, maar ze kruipen altijd graag de kasten in, dus misschien is dat toch wel leuk. En onze watertafel is gesneuveld, dus misschien is dat toch ook nog wel leuk. Verder kijkt F. graag naar zichzelf in bad (in de draaiknop van de stop), dus ik dacht aan deze: https://www.educatief-speelgoed.com/3-foam-spiegels-voor-in-bad.html En deze lijkt me leuk: https://www.educatief-speelgoed.com/janod-magneetset-raket.html Deze vind ik ook mooi, maar soms is houten speelgoed meer leuk voor de ouder om naar te kijken dan dat een kind er echt mee speelt: https://de-speelgoedkoning.nl/products/montessori-sensory-toys-stacking-toys-for-baby-forest-houses-replica-wooden-forest-blocks-early-childhood-education-game-gift?variant=41991766311023 Omdat kinderen van frummelen houden dacht ik aan deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/kinderspeelgoed-1-jaar-montessorisch-speelgoed-vinchess-ufo-siliconen-trekspeeltje-voor-baby-s-educatief-speelgoed-montessori-speelgoed-sensorisch-speelgoed-sileconen-0-24-maanden-ce-markering-ontwikkeling-baby-fijne-moteriek/9300000166336997 En voor kinderen die van knopjes houden: https://de-speelgoedkoning.nl/products/montessori-toddler-busy-board-27-led-lights-montessori-toys-for-1-6-year-old-wooden-sensory-toy-for-boys-girls-gifts?variant=41610357014639 Dat zijn dus onze opties We zijn op haar verjaardag zelf op vakantie, dus we moeten nog even kijken hoe we het vieren voor de familie. Sowieso zijn alle kinderen van dit topic echt in vakantietijd jarig natuurlijk. Niet altijd handig als je wilt dat mensen op visite komen
@Krv, grappig dat verschil met tanden. Sommige krijgen ook pas hun eerste tanden met 1 jaar. Ik vind het dan zo knap dat ook die kinderen wel allerlei eten wegkrijgen, gewoon met hun tandvlees. De cadeautjes die ik heb bewaard staan in mijn post hierboven. Voordat mijn reactie te lang zou worden heb ik hem maar gepost, haha. Fruit gaat meestal in stukjes (peer, nectarine, banaan). Meloen durf ik ook wel aan. Appel nog niet, dat zou ik wel raspen oid. Mango uit de vriezer vond mijn oudste altijd lekker, dus kan ik ook nog wel eens proberen. En rozijntjes (en de pincetgreep dus) gaan ook wel goed. Groente is wel uit een potje. We zijn daar een beetje makkelijk mee. Maar nu ik bij @KarlijnA91 las dat er al veel met de pot meegegeten wordt, kunnen wij dat toch ook wel vaker doen denk ik. Bijzonder dat C. juist wel brood goed kan wegkrijgen. Het is eigenlijk helemaal niet makkelijk, al dat kauwen. Je moet het eten verplaatsen met je tong en wij doen dat zo automatisch, maar als je het moet leren, zal het wel heel moeilijk zijn. Dat zie ik ook bij mijn peuter die zijn t-shirt nu uit kan trekken, maar daar ging ook een periode van leren aan vooraf En wat spannend om te lezen dat jullie misschien de cryo’s een kans gaan geven! Het lijkt me zo moeilijk, want je stelt dan toch je hart weer open voor een nieuw kindje. Wat dan als deze cryo’s niet blijven plakken, ga je dan toch weer een (zwaar) traject in? Maar de cryo’s zijn toch ook eigenlijk al jullie kindjes, dus ze zomaar niet gebruiken lijkt me ook gek. Moeilijke beslissing. Hopelijk lukt het om jullie gevoel daarin te volgen! Balen wel dat de reflux nog zo heftig is, maar goed te lezen dat er wel iets verbetering is! Wij merken bij F. dat ze wel een gevoelige buik heeft, want ze heeft ’s nachts regelmatig kramp van het één of ander. Ik moet zeggen dat we daardoor ook wat huiverig zijn om met de pot mee te laten eten. Drinken doet F. hier eigenlijk voornamelijk/alleen uit de borst. Ze kan wel een bekertje aan haar mond zetten, maar ik heb het nog niet echt geoefend. We hebben ook een rietjesbeker, maar dat geeft zo’n knoeiboel, want in plaats van doorslikken komt dan de helft (of meer) er gewoon weer uit gelopen. @KarlijnA91, wij hebben ook zo’n periode gehad met één van m’n jongens dat ze niet veel dronken. Je zou evt ook het brood in melk of soep kunnen dopen. Was hier wel een succes iig. Ik denk dat het mettertijd wel komt hoor, dat hij meer gaat drinken. Of maak je je nu zorgen om zijn vochtinname? Leuk om te lezen dat J. ook al zo aan het stappen is langs de meubels! Ze kunnen dan ook zo trots kijken he?
En @KarlijnA91, jullie dus na de zomer voor een brusje, wat leuk! Weer een bijzondere periode die je dan weer tegemoet gaat, al is het zwanger willen worden en zijn natuurlijk ook veel onzekerheid.
Klopt helemaal wat jullie zeggen over de cryo’s. Jullie benoemen exact de punten die door ons hoofd gaan. We hebben geen haast en een beslissing hoeven we niet nu te nemen. We zien wel wat de toekomst ons brengt, nu genieten van ons gezin. En zielig is dat met de krampen @JupitR, hier ook nog steeds met bepaalde voedingsmiddelen maar lijkt me onhandig als je niet precies weet wat het veroorzaakt. Hier is een deel van de familie ook op vakantie tijdens zijn verjaardag, dus we doen het met een kleiner clubje. Het plan is om het in de tuin te vieren dus ik hoop op mooi weer . Hebben jullie allemaal vakantieplannen dit jaar? Vorig jaar zaten we er echt anders bij hè. Wij gaan wel weg maar weten nog niet waarheen of wanneer. En verjaardagscadeau vind ik ook wel een zoektocht. Hij krijgt een houten activiteitenpaneel met loopwagen. Een schommel voor in de tuin. Een loopfietsje staat ook op z’n lijstje en wat kleiner speelgoed zoals houten blokken, smartmax, badspeelgoed. We hebben nog zoveel van de oudste waar hij graag mee speelt (toettoet auto’s zijn hier favoriet op het moment en hij zit enorm graag in de ballenbak). Hij heeft een mandje met z’n auto’s, wat knuffels en boekjes. Dat pakt hij elke dag weer vol bewondering uit en speelt daar lekker mee. Watertafel, vormenstoof, puzzels, boekjes en een keukentje hebben we nog. Die spiegel is wel een goed idee! Ga ik er ook bij zetten. Oh: uitverkocht nu zie ik haha. Ik ga eens op zoek naar zoiets. En wow @zegenwens wat is hij enorm snel met alles! Komt vast omdat hij zo weinig slaapt, hij is gewoon heel druk met de wereld ontdekken. Superleuk om te lezen. Wel pittig dat hij niet zelf in slaap kan vallen lijkt me, hopelijk heeft hij dat ook snel door. Bij de oudste was dat ook altijd lastig en zat ik soms urenlang bij hem. En de laatste tijd valt hij ook niet zo makkelijk in slaap in de avond, toe aan vakantie denk ik. @KarlijnA91 ik laat hem gewoon slapen zo lang/zoveel hij wil. Maar hij heeft dan ook geen problemen om later in slaap te vallen. Als hij na 16 u wakker is dan ligt hij er ‘pas’ om 19 uur in en anders rond 18 uur al. Ik kijk er wel naar uit dat hij iets minder slaap nodig heeft want weggaan is af en toe een uitdaging zo. Maar we nemen hem ook gerust mee in de draagzak als we iets willen doen met de oudste en daar slaapt hij ook in. Alleen in de kinderwagen slaapt hij niet heel goed. Ik hoop met je mee dat hij gauw lekker z’n draai vindt op het KDV.
@JupitR wat een leuk speelgoed. Wij hebben zo’n echte friemelaar J. Is vandaag voor het laatst baby, morgen officieel dreumes Zaterdag houden we een klein feestje voor wat familie en nabije vrienden. Hij krijgt van ons een loopfietsje en van de grootouders een kleine watertafel en (nep)wobbel. Ben benieuwd of hij het wel leuk vindt! Heb aan vrienden gevraagd om geen cadeaus te geven omdat we nog onuitgepakte kraamcadeaus in de kast hebben staan en J. waarschijnlijk net zo blij is met het uitpakken van een kaart als een cadeau, maar dat gaat er bij mensen toch niet in he, haha. Wij zijn alweer terug van vakantie! Lekker twee weken naar Italie geweest. Was wel zuur om weer in dat Nederlandse zeikweer terug te komen Maar op vakantie jarig zijn heeft ook z’n charme toch?
Jouw J. kwam natuurlijk wat eerder! Morgen al 1 ❤ Alvast gefeliciteerd en een fijne dag gewenst (of wanneer jullie het gaan vieren)! Het weer knapt nu gelukkig wel op.
Wat een leuke maand is er voor jullie in aantocht. De kleintjes zijn of worden al 1 jaar! Wat gaat een jaar toch snel! Ik zat eerst ook bij jullie in het juli groepje.. maar bij mij was het helaas mis gegaan. Maar nu kan ik blij nieuws melden.. als het allemaal goed blijft gaan dan hopen wij eind januari een baby te krijgen. 9 weken nu en de eerste echo afgelopen donderdag was goed. Het hartje klopte en het kindje bewoog al!
@KarlijnA91 gefeliciteerd!! Hoe was het feestje? Nog veel gekregen of hebben ze zich toch ingehouden? @HvL Ahh wat een mooi nieuws! ❤️ van harte gefeliciteerd. Je hebt er lang op moeten wachten, ik hoop dat je zwangerschap goed mag verlopen en je in januari lekker mag knuffelen met je kleintje.
@HvL gefeliciteerd! Wat lief dat je ook nog aan ons denkt. Lijkt me best confronterend soms! Hopelijk heb je een voorspoedige zwangerschap en hebben jullie over een paar maanden een lief kleintje in jullie armen ❤️ @JupitR, @zegenwens @Krv, bedankt voor de felicitaties! We hebben een heerlijk tuinfeestje gehad met dat mooie weer. Zoals verwacht dus alsnog overspoeld met cadeaus Maar ach, hij heeft zich super goed vermaakt en daarna 12 uur lang in coma gelegen, haha.