wie heeft advies??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door twingo, 31 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twingo

    twingo Lid

    12 nov 2005
    83
    0
    0
    hey mensen, ben nu 14 weken zwanger en heb met 12 weken een bloeding gehad (gelukkig is alles goed hoor), werk de ene week 4 ochtenden de andere week 3 ochtenden dan weer 2 en ga zo maar verder.
    Werk dus nooit precies mijn 10 uur(contract uren).
    werk bij amarant (gehandicapten instelling).
    Doe dit met veel plezier maar sinds die bloeding en wat lichamelijke klachten wat bij iedere zwangerschap hoort ben ik behoorlijk geschrokken en wil het wat rustihger aan doen.
    Hier heeft mijn baas niet echt veel begrip voor ze zegt deze week mag je thuis blijven(op aandringen van mij na de bloeding) maar ik beslis niet of dat kan dant doet de bedrijdsarts na 3weken ziekte.
    Ik moest me voor 50% beter melden en werk nu 3 dagen.
    Ik werk altijd de piekuren, 12 clienten met 3man personeel in 2 uur tijd :uit bed halen douchen en aankleden , de meeste zijn rolstoel gebonden.
    Is best pittig zoals duwen ,trekken bukken en tillen horen hier nu eenmaal bij.
    volgende week moet ik dus bij die bedrijdsarts komen en aangezien ik van de verloskundige gewoon mag blijven werken??(in de arbo wet staat duidelijk niet tillen duwen trekken keren en noem maar op boven de 10 kilo zoveel mogelijk mijden??)
    Weet ik dus niet goed wat ik nog kan zeggen bij zo'n bedrijfsarts.
    Aangepast werk wil ik best doen maar akn niet alle tijden omdat mijn man zijn tijden heeft aangepast op die van mij wat nu???

    groetjes twingo
     
  2. twingo

    twingo Lid

    12 nov 2005
    83
    0
    0
    niemand???
     
  3. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik zou gewoon echt volgens de arbowet gaan werken, dus niet tillen, (tillift gebruiken) en ga maar door, geef dat ook maar aan de bedrijfsarts door, dat jou gezondheid boven alles gaat....ik weet dat je gauw geneigd bent om toch even gauw een bewoner/client te tillen in de juiste houding, maar doe dat maar niet.....gewoon de lift gebruiken, daarvoor zijn die dingen....en dan doe je maar wat langer over je werk, maar jou lichaam gaat wel voor.....en ik zou dat denk ik ook zo aan de bedrijfarts uitleggen...succes
     
  4. KeeJBie

    KeeJBie Fanatiek lid

    25 jan 2006
    2.322
    0
    0
    Apeldoorn
    Dat niet alleen..

    Je moet gewoon zorgen dat er niet teveel druk op je staat. Al dat heen en weer geren is ook niet goed voor je kindje.

    En ze kunnen je NOOIT verplichten om de gezondheid van je kindje op het spel te zetten. Hier moet je dus ook heel duidelijk over zijn tegen de bedrijfsarts!
     
  5. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Ik zou inderdaad volgens de arbowet werken. Jij en je kindje gaan altijd voor! Als het echt niet lukt, moet je't bij de bedrijfsarts aankaarten en vragen om aangepast werk. Je werkgever kan je niks verplichten als het tegen de arbowet ingaat. Heel veel succes!
     
  6. twingo

    twingo Lid

    12 nov 2005
    83
    0
    0
    okay mensen, bedankt voor jullie advies, ik laat het snel weten hoe het is gegaan.
    groetjes twingo
     
  7. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Twingo,

    Mijn advies is om dit niet op de spits te drijven maar een consult bij de bedrijfsarts aanvragen op korte termijn.

    Ik kan niet inschatten hoe je je voelt maar het lijkt me dat 10 uur werk wel te doen zijn? De meeste vrouwen werken gewoon fulltime door tijdens hun zwangerschap.

    Er zijn inderdaad wel grenzen aan tillen/duwen etc maar het lijkt me als je dit bespreekbaar maakt op je werk (en bij je bedrijfsarts) dat dit opgelost kan worden.

    Werk ze.
     
  8. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Hoi Twingo,
    Je vertelt gewoon je verhaal bij je bedrijfsarts en die zal je werkgever wel adviseren wat je niet kan. Waarschijnlijk hoef je dan bepaalde taken niet te doen en waarschijnlijk wortdt je dan in aangepast werk gezet. Over de uren hoef je je geen zorgen te maken. Werkgever mag je niet verplichten te werken in uren waarop je normaal niet werkzaam ben.

    Groet
     
  9. twingo

    twingo Lid

    12 nov 2005
    83
    0
    0
    Hey mensen,
    ben gisteren bij de bedrijfsarts geweest en die zei dat ik de ene week 2 dagen mag werken en de week erop 3 dagen .
    Dit is prima te doen lijkt me maar dit was zijn advies.
    Hij zei dat ik daar maar samen met mijn bazin moet over bomen????
    Een goed plan?
    Weet het niet omdat we daar twee weken geleden ook al moeite mee hadden , niet van mij kant uit ik stelde voor 2 dagen te werken van 5 uur zodat ik dan niet gedeetelijk in de ziekte wet hoeft te blijven omdat ik 10 uur per week werk.
    Omdat zij dat niet eerlijk vond tegenover mijn andere twee collega's vond ze dat geen goed plan!!
    " ik was aangenomen voor de 3uur's diensten" zei ze??
    Okay dan ik laat zien dat ik 4 dagen om 3 teveel vind 2om 3 dagen prima wil uit de ziektewet blijven zodat er verder dan geen vuiltje aan de lucht is begint zij te dwarsbomen.
    Hoeveel zijn er nou die zo meegaant en willend door willen blijven werken.
    Ik snap er niks van :(
    Aankomende dinsdag zie ik haar om ons rooster aan te passen ik ben benieuwd hoe ze d'r hier probeert onder uit te wringen.

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
  10. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Jeetje, lastig hoor... Maar ik denk toch dat je het advies van de arbo arts beter kan volgen en dit duidelijk maken tegenover je bazin. Wat heb je een moeilijke bazin trouwens.... In ieder geval, heel veel sterkte en succes dinsdag!

    Groetjes,
    Pamela
     
  11. twingo

    twingo Lid

    12 nov 2005
    83
    0
    0
    Hoi mensen,
    gisteren het gesprek gehad met mijn leidinggevende, ze zei zoals je weet ben je niet ziek dus ga ik jouw diensten niet aanpassen!
    Daarbij wilde ik best 2 dagen van 5uur maken omzo uit te ziektewet te blijven(wat de arboarts een goed plan vond) ,maar mijn diensten zijn van 7 tot 10 als ik van 10 tot12 zou blijven zijn deze 2 uur therapeutisch en zit ik dus alsnog gedeeltelijk in de ziektewet.
    Nu werk ik de ene week 2 dagen en de andere week 3 dagen !
    Dit scheelt precies 6 uur wat ik minder ga werken in een hele maand,jaja dat zijn opschieters.
    Trouwens hoort een bedrijfsarts niet buiten je werkterrein te zitten?
    Die van ons is in dienst van amarant en hij kent mijn leidinggevende??
    Hoezo hand boven het hoofd houden?
    Afijn ik wil graag blijven werken maar , til/trek/duw/rol/buk in precipe nog te veel.
    Wat me het ergste steekt is dat na die bloeding die ik heb gehad mijn leidingevende me het gevoel geeft dat dat helemaal niet zo erg is en dat ik met gemak dit aan moet kunnen??
    Kan hier zo kwaad over worden soms denk ik ik neem ontslag maar ja daar heb ik alleen mijn eigen maar mee.

    Een zwanger hard werkend moedertje.
     
  12. mieltje

    mieltje Bekend lid

    19 jan 2006
    913
    0
    0
    Hoi Twingo,
    Je hebt een keiharde leidinggevende. Het enige wat je kan doen is je ziek melden als gevolg van complicaties bij zwangerschap als je het echt niet meer trekt. Je werkgever krijgt je verzuimdagen dan vergoed door het UWV (je hoort dan in vangnet).
    Een van de taken van je bedrijfsarts is juist wel bemoeien met je werk. Maar hij moet onafhankelijk adviseren. Vaak denkt men onterecht dat de bedrijfsarts er voor je werkgever is. Maar hij is er ook voor jou en ook hij adviseert volgens de arbowet en de wet verbetering poortwachter.
    Wat ik trouwens wel raar vond is dat hij het een goed plan vond jou 2 keer 5 uur te laten werken. Je kunt juist frequenter werken maar korte tijden. Dus als je bijvoorbeeld 10 uur werk verdeel dan evenwichtig over de dagen dat je normaal werkt.
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groetjes
    Mieltje
     
  13. honey

    honey Lid

    26 feb 2006
    40
    0
    0
    het lijkt mij ook dat je het belang van jezelf en je baby voorop moet stellen, en je werk klinkt fysiek erg zwaar voor een zwangere vrouw! Kun je niet bij een andere arboarts een 'second opinion' krijgen? Ik zou, zonder ontslag te nemen, wel proberen een werkbare oplossing te vinden.

    Succes, honey
     

Deel Deze Pagina