Hallo. Mijn zoontje van 4 maanden wil overdag moeilijk in slaap komen. Het lukt af en toe met de pucka baby aan, speen en een druppeltje vitamine D. Verder kan hij zich zelf maar even vermaken in de box, ik moet er dan vooral bij staan en spelen met speeltjes, dan is het lachen en gieren. Maar dat is maar even en dan gaat hij huilen/krijsen. Hij heeft verborgen reflux maar daar medicijnen voor dus daar kan het niet aan liggen, zodra ik meneer op pak is hij stil. Iemand ervaring? Een baby moet overdag toch gewoon willen slapen?
Uhm..ja.. een baby moet overdag kunnen slapen. Nu is je kindje wel op een leeftijd dat hij graag aandacht wil (hier heb ik nl hetzelfde, ook een kindje van 4 maanden en wil ook bijzonder graag aandacht..). Ik doe het volgende: als ze wakker wordt 's ochtends kleed ik haar aan, voed ik haar en leg ik haar daarna in de box. Dan zet ze het op een brullen maar ik zet een muziekje aan (mobile boven de box) en ga toch gewoon even m'n eigen dingetjes doen. Ze huilt echt wel eventjes en dan loop ik een paar keertjes langs, zeg iets tegen haar, en ga toch weer door. Dan gaat ze toch al snel spelen. Kindjes mogen best even huilen hoor, vooral als ze moe zijn en gaan slapen. Sommige kindjes hebben het nodig om eerst te huilen voor ze in slaap vallen. Hier wil ze ook niet altijd slapen, dan leg ik haar in bed en begint ze ook te huilen maar dan laat ik haar een paar minuutjes huilen, doe speentje in d'r mondje, muziekje aan en ga naar beneden. Soms moet ik dat een paar keer doen maar dan slaapt ze. Consequent zijn is wel belangrijk, de signalen als hij moe is goed opvangen zodat je hem op dat moment op bed kunt leggen. En dan ook proberen hetzelfde ritueel te hebben zodra je hem op bed legt. Pff ik wil niet belerend overkomen hoor! Want uiteindelijk tob ik ook met dit derde kindje En misschien volgen hier nog super tips voor je van anderen! Ik hoop het! Succes!
Probeer elke keer hetzelfde te doen en niet te wisselsn van manier en dingen. Op tijd in bed leggen indd dan consequent elke zoveel minuten erheen gaan,laten weten dat je er bent,ervoor zorgen dat hij weer rustig is als je weggaat. En anders gewoon bij je nemen in draagzak of draagdoek? Heb je wel je handen vrij maar hij is geborgen en veilig bij jou? Snap helemaal wat je bedoelt,onze oudste sliep ook slecht overdag en soma wist ik helemaal niet meer waar ik goed aan deed. Met onze dochter hebben we, even afkloppen, nog niet van deze situaties gehad...
Ons dochtertje heeft de eerste maanden ook nauwelijks geslapen overdags. In haar bedje lukte al helemaal niet. Na weken me er druk om maken en allerlei tips waar ik niets aan had dacht ik bekijk het maar... Heb de kleine beneden gehouden, hazenslaapjes in de box van 45 minuten deed ze dan af en toe en dat was het. En als ze echt moe was probeerde ik eens in de zoveel dagen het bed. In ineens van de een op de andere dag sliep ze niet meer in de box, huilen, gillen, dus uiteindelijk het bed en en gewoon zomaar 2 uur doorslapen achter elkaar. Vanaf die dag gaat ze elke ochtend een kort slaapje en smiddags soms zelfs 3 uur slapen in haar bed. En hebben we ineens een slaapkoppie.
Ze sliep trouwens wel snachts vaak al van 19.00 tot 7.00 (nog een tijdje wakker maken om 23.00 voor een flesje maar doet hoeft nu ook niet meer)
Mijn dochtertje vertikt het ook overdag. Soms een hazenslaapje in de box of wagen. Maar ze slaapt 's nachts prima en ook best lang, dus ik maak me niet druk.
Nou je zoon maakt het je toch al duidelijk? Hij wil bij jou zijn, niet in een bed liggen! Waarom neem je hem dan niet gewoon in een draagdoek? Dan kan hij rechtop slapen, wat met verborgen reflux veel prettiger is als plat in een bedje.
Tja mijn dochter wilde ook nooit overdag slapen, dat deed ze gewoon niet. Ze maakte wel hele lange nachten maar overdags vertikte ze het gewoon. Ze wilde ook alleen maar bij mama liggen en dat deed ze dus ook veel. Toen ze wat meer zelf kon lukte het haar wel zich alleen te vermaken en op een gegeven moment kreeg ze een beter ritme waardoor ze nu tussen de middag 1,5 uur slaapt ongeveer. Maar dat was echt pas bij 6/7 maanden dat ze daarmee begon eigenlijk.. Ik zou je zoontje gewoon bij je nemen, hem bij jou in slaap laten vallen. En anders heeft hij die middagdutjes waarschijnlijk gewoon niet nodig, elke baby is anders. Om hem te vermaken tja dat is wat lastiger. Ze kunnen op die leeftijd zelf gewoon niet zoveel nog natuurlijk ook.. Ik zette mijn dochter meestal gewoon naast me op de bank en dan speelde ze naast mij, dat vond ze prima. Maar alleen in de box vond ze ook niks, dan was ik te ver