Mama gefrustreerd door weinig praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieke1983, 10 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.320
    238
    63
    @ Cherie, haha heel herkenbaar. Hier ook vaak een heel verhaal in zijn eigen taaltje en hij kijkt mij dan echt zo aan van: ja mama snap je dat nou niet.

2. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Briljant! Ik zou er haast bij willen zijn, zo grappig!

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Cherie, zoiets doet Ties idd ook, hij houdt hele verhalen in zijn eigen taal en vraagt dan ook dingen. Als ik dan nuet snap waar hij het iver heeft wordt ie heel erg boos.

Mirell, gelukkig mag ik dat helemaal zelf weten. Als jouw kind de hele dag aan het drammen zou zijn en al maanden geen vooruitgang zou boeken (want zolang staat ie echt al stil) zou jij ook gefrustreerd raken.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Mijn zoontje is een week of 3 ouder, maar zegt ook nog niet zoveel hoor, ik denk dat hij nu op zo'n 40 woordjes zit, zinnen maakt hij nog niet. Heel anders dan mijn dochtertje, want dat was een heel snelle prater, die sprak al in zinnen van 10 woorden enzo op deze leeftijd. Sinds een kleine maand merk ik wel dat het nu wel een stuk sneller gaat, hij zegt meer woorden uit zichzelf en begint nu ook meer werkwoorden te zeggen. Met 15 maanden zei hij wel wat woordjes, maar vervolgens kwam er een maandenlange pauze tussen.
    Mijn zoontje kan ook heel goed duidelijk maken wat hij wil, hij heeft gewoon zelf gebaren overal bij bedacht en hij pakt gewoon je hand, neemt je mee en wijst aan wat de bedoeling is. Volgens mij frustreert het hem ook niet echt.

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat je teveel wilt van hem en als je teveel gaat pushen maak je hem nog eens extra onzeker of driftig of een combie. geef hem ruimte om zelf dingen te mogen ontdekken en oefenen. mijn zoon is ouder (5 maanden) dan jou kindje en begint ook nu pas op gang te komen. je moet je niet blind staren op wat andere kindjes zouden doen of wat hij zou moeten doen volgens boekjes.

mijn zoon gaat nu trouwens naar een speciaal creche programma een zogenaamd VVE programma en 2 maal per week naar een logopedist omdat onderzoek bij het audiologisch centrum aangetoond heeft dat hij op het nivo van 15 maanden zat qua spraak en taalbegrip. als je je echt zorgen maakt zou je nog kunnen overwegen om hem te laten testen.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

even een paar dingen die ik ondertussen heb geleerd en die misschien wél of nog niet herkent in zijn praatgedrag.

het schijnt dat de meeste kindjes als eerste geluiden van dieren of auto's na gaan doen. tatu tatu enz. doet hij dat al?

ze moeten het vermogen bezitten om bewust iets na te zeggen.denk je dat hij dat vermogen al heeft. als hij dat vermogen nog niet heeft net als mijn zoon dus moeten wij het volgende doen: we moeten de klanken die hij zegt na proberen te zeggen, dat klinkt heel krom want normaal mag dat dus niet. maar zo kun je het na gaan zeggen in een later stadium bevorderen.het zogenaamde papagaaien. wij moeten dit dus nu bij hem doen in de hoop dat het doorkrijgt dat hij hetzelfde kan doen bij ons.

verder vraagt hij steeds de laatste weken ista ( wat is dat) dat is ook een stap. wij herhaalde dag goed wat is dat, dat is een appel bijv. maar dat ik teveel informatie. wij moeten ons beperken tot appel. ik benoem ook alles wat ik doe maar dat deed ik eigenlijk al en zul jij ook wel doen. maar je zou kortere zinnen kunnen proberen.

en bij onze zoon worden op het moment veel handgebaren gemaakt (net als bij dove kindjes dus) hij kan inmiddels innn zeggen en zijn vingertje in een beker stoppen ten teken dat hij nog meer drinken wil bijv.

dit is wat er zo even in me opkomt. hopelijk herken je er wat van of kan je er wat mee.

maar ik denk dat bij ties het begrip op zich wel aardig ver is al hé?

7. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Alsof je het over Aaron hebt ;).
    Hij ging tot 17/18 maanden best snel. En staat nu al maanden stil wat betreft spraakontwikkeling. Sinds 3 weken gaat hij naar het KDV en sinds een week komen er opeens nieuwe woorden bij en begint hij hier en daar weer wat 2 woord zinnen te maken. En volgens mij is dat zelfs nog wel iets sneller dan gemiddeld.

Maar hier ook een boos, gefrustreerd jochie die vooral heel veel NEEJ zegt. Ik heb zelf het vermoeden dat het bij Aaron net zoals met zijn motorische ontwikkeling zal gaan: hij heeft gewacht tot hij 10 maanden was en leerde toen alles in 2 maanden tijd.

Maar goed...hier ook veel oeverloos gebrabbel waarin hij me echt iets vertelt of vraagt, maar niks herkenbaars in zit. Maar ook veel woorden die totaal niet te ontcijferen zijn voor buitenstaanders.
    Ta=weg/dicht/open, ba=op, popies=fiets, hoos=hoog, akena=auto :( Maar ach...ik heb nog hoop. Kaas noemde hij heel lang tam en nu zegt hij sinds kort echt kaas.:D

Misschien heb je hier iets aan trouwens: De normale spraakontwikkeling

Zo zie je maar dat onze kinderen hartstikke normaal zijn!

En over dat boze en drammerige: ik hoor niks anders dan moeders met kindjes van deze leeftijd met een boze dreumes. Het is echt de leeftijd ben ik bang. Hier duurt het nu zo'n 4 weken. Ik hoop dat het net zoals een sprong een fase is die snel weer even rustig wordt.

Sterkte!

8. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    TS snapt denk ik ook wel dat het niet abnormaal is dat haar kindje nog niet zoveel zegt. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het frustrerend is als je kindje zo boos en driftig is, waarschijnlijk ook nog eens omdat hij zich niet kan uiten.

Ik ervaar datzelfde met Noor. Ze wil heel graag, maar het lukt gewoon nog niet. En als ik dan ook nog eens zeg dat ik haar niet begrijp (wat ik misschien niet moet doen) dan hebben we de poppen aan het dansen.

Zoals boefjesmama zegt, het zal idd een fase zijn en een voorbode van de peuterpubertijd.

9. meisje0123

meisje0123 Fanatiek lid

24 aug 2007
    3.343
    0
    0
    Noord Brabant
    @ TS : En IK denk dat het aan de naam ligt hahahaha.
    Ons menneke praat namelijk ook wel de hele dag maar er is niks van te verstaan. Met een beeeeeetje geluk komt het woord 'kraan' er in naar voren (wat hij dan totaal onverstaanbaar uitspreekt overigens), en papa en opa behoort ook tot zijn vocabulair maar dan houdt het op hoor...
    Ik zou het ook zo leuk vinden als hij wat meer zou 'zeggen', hier ook veel kindjes in de omgeving die al hele Dikke van Dale's oplepelen hahaha.

10. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn oudste praten pas na zijn 2 de jaar pas na zijn 3 de verjaardag ging hij meer zinnen maken hij is laat geweest met echt praten. En nu is taal nog niet zijn favo onderwerp.

Dochter nu 14 en halve maand kletst nu al vol op en duidelijk.

Ze zegt papa ma mama mee Arun nee ja drinken eten dicht open zitten dag baby bumba klaar knie miauw woef boe en nog een paar worden waar ik niet op kan komen nu.

En begint al kleine beetjes twee woorden achter elkaar te spreken.

Bijvoorbeeld nee nee.

Het zegt allemaal niks.

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Mijn zoon is van juli 2009 en hij kan wel erg veel woorden, en ik hoor ook wel elke dag nieuwe woorden voorbij komen. Ook zijn er veel woorden die hij niet kan zeggen maar wel begrijpt als wij het zeggen. Maar zinnen en versjes? Nee hoor, dat zit er nog niet in. Alleen liedjes kan hij mee neuriën.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier gaat het met sprongen, een paar weken heel weinig, dan ineens een heel ander nivoo. ik heb geen praterig kind.papa en mama praten ook niet veel. hij brabeelde ook niet zoveel. zwijgzaam, maar wel duidelijk als hij iets zegt. dus erg fuctioneel.

boefjemama; grappig 'tam' voor kaas? hier is het een krachtige KAAA, ik vind dat boeiend, want hij kan wel 'viesss' zeggen, maar hij laat de 's' van kaas weg. mijn zoontje deed mee aan een onderzoek over de vraag waarom kleine kindjes eigenlijk woordjes anders zeggen terwijl ze de woorden wel kennen.
    ze willen nu bewijzen dat de kindjes wel het verschil in uitspaak horen, maar nog niet na kunnen zeggen, dus nog niet hun eigen uitspraak corrigeren. (tja dat lijkt me dus echt frustererend voor het kindje) hij merkt dus wel op wanneer je in plaats van kaas 'kaa' zegt maar t lukt tot 18 maanden ofzo niet om t zelf goed uit te spreken.het heeft misschien te maken met het horen van eigen stem en de stem van iemand anders.

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wie weet ligt het idd aan de naam haha!;)

Daan heeft gelijk, ik weet dat het niet abnormaal is. Ik baal er alleen van. Steeds als hij een woord leert gebruikt hij het 2x en dan stopt ie ermee, dus hij kan het wel. Zijn taalbegrip is prima, hij verstaat alles wat ik zeg en doet ook wat ik vraag.

14. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Mijn dochtertje is nu 15 maand en kan mama, papa, alsjebliefd, hay en ja zeggen. Het enigie wat ze heel vaak zegt is hay en ja en als je haar wat geeft of ze geeft jou wat, zegt ze alsjebliefd. Maar papa en mama bijna niet, heel jammer eigenlijk maar ach dat komt nog!

15. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.

Dat doet mijn dochter dus ook! Ze is dan wel wat jonger (zie mijn vorige bericht, die ik net gepaatst heb) maar ze zegt ook 2x een woord en dan doet ze het niet meer! Zoals papa en mama, oja en oma kan ze ook zeggen maar die woorden zegt ze dus niet of nauwlijks meer!

16. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Zo zei mijn nichtje altijd Majeite tegen iemand (die eigenlijk Marijke heette). Dus Marijke zei: 'Ma-rrrij-ke! Het is niet Majeite.' Toen riep ze heel hard terug: 'Ik zeg ook geen Majeite, ik zeg MA-JEI-TE!' :D Oftewel, ik hoor niet dat ik het verkeerd zeg!

Toch hoor ik bij Julia dat ze zichzelf langzaam maar zeker corrigereerd. Dicht was eerst dish en nu dicht. Zitten was eerst titsen en nu zitten. Slab was eerst bap en nu slap. Drinken was eerst tinke en nu dwinken. En zo blijven er oook nog steeds gekke 'eigen' woorden tussen zitten, zoals sjammiesjammie (boterham :D)

17. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    staat hij echt stil.. of als je heeeeeel goed luistert in de dingen die hij zegt komen er dan wel mogelijk herkenbare dingen in voor? toen mijn zoontje 1 was zei hij al een paar woordjes.. dus ik dacht nou dit komt goed. maar die woordjes verdwijnden. en er kwamen niet echt nieuwe woordjes terug. tot we sinds een mnd of 2 iedere keer dingen horen dat je denkt hoor ik dit nu goed?! geen woordjes. nee gewoon korte zinnetjes.
    anders toch eens aan t CB vragen

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Toch hoor ik bij Julia dat ze zichzelf langzaam maar zeker corrigereerd. Dicht was eerst dish en nu dicht. Zitten was eerst titsen en nu zitten. Slab was eerst bap en nu slap. Drinken was eerst tinke en nu dwinken. En zo blijven er oook nog steeds gekke 'eigen' woorden tussen zitten, zoals sjammiesjammie (boterham :D)[/QUOTE]

ja natuurlijk zal ze zich corrigeren. jammie jammie blijft denk ik ook niet zo lang.jammer he?

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

wat heb ik toch verkeerd gedaan net?pfff.

20. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Wat grappig!
    Zo kan Aaron wel au en Toto (zandkasteel) zeggen, maar niet auto :(. Lijkt me een erg interessant onderzoek.

Sorry beetje offtopic :).

Deel Deze Pagina