heleentje, dat het niks seksueels is voor kleuters weet ik, ik heb zelf een pedagogische achtergrond, maar dat neemt niet weg dat ik kinderen te klein vind voor die uitleg. Ik vind die van papa stopt die erin wel leuk, maar zie al weer voor mij dat er gevraagd wordt: hoe dan???
Het ligt denk aan het kind, sommigen zijn heel vroegwijs en ik denk dat ze die dingen beter van mama en papa kan horen dan van iemand anders. Op mijn 10e vertelde mijn moeder me nog niets over seks, ik kon alleen merken dat ze heel ongemakkelijk werd als ik eens iets vroeg, met de uitkomst dat ik tot mijn 16e verschrikkelijk bang ervoor was. Ik wist toen natuurlijk wel 'hoe het ging' (dankzij school en BreakOut vooral ) maar als je een normale uitleg krijgt van je ouders wanneer je begint te vragen, leren kinderen ook dat er niets 'vies' of 'raars' aan is.
Ik zou beginnen met zeggen dat als papa en mama met elkaar vrijen, daar een kindje van kan komen. Merk je vanzelf of dat voldoende info is, of dat ze meer wil weten... Als ze meer details wil weten, zou ik beginnen met uitleggen dat er bij vrijen een zaadje van de papa bij het eitje van de mama komt en dat daarmee een kindje gaat groeien in je buik. Waarschijnlijk is dat dan wel genoeg...
Ik snap niet waaorm mensen er taboe van willen maken.. Seks is normaal en hoort bij het leven. Een vier jarige vertel je idd niet dat pap zijn pielie bij mam... enz... maar idd in kindertaal.. Voorje het weet gaat alles zijn eigen leven leiden.. Ik heb ook pedagogische achtergrond, en juist daar leer je dat het belangrijk is dat dingen geen taboe zijn.. Mijn mam kreeg ook rode oortjes als ik vragen had... tja.. heel jammer.. ik ging dus zelf maar op expeditie...