'Mama, ik heb beestjes in m'n hoofd'

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kikkertje88, 23 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikkertje88

9 jan 2014
    94
    0
    0
    Zoals de titel het al zegt.. hoorde ik mijn dochter laatst over beestjes in haar hoofd. In het begin schrok ik hier wel van! De beestjes zijn volgens haar vervelend en zeggen stoute dingen.
    Zijn er hier meer ouders die dit ook hebben meegemaakt bij hun kinderen? En wat was de reden hier voor?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Heb je ook gevraagd hoe ze daar zo bij komt? Heeft ze het zelf verzonnen of misschien dingen gecombineerd die ze gehoord heeft?
    Heb het zelf nog nooit gehad bij Thijmen, maar klinkt op zich niet vreemd. Zou wel iets zijn wat hij kan zeggen.

3. EnKay

EnKay Actief lid

3 okt 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad wat bedoeld ze ermee? Het kunnen ook gewoon haar gedachten zijn waarvan ze niet goed weet hoe ze dat moet noemen.

4. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoe oud is ze?
    TOen Erik 4 - 5 jaar was zei ie dat ook. Aangezien ie ook onder behandeling stond van een psycholoog vroeg ik ernaar wat het was.
    Het blijkt dat rond die leeftijd dat het geweten aan het ontstaan is. Of hoe noem je dat ;)
    In het begin dan horen ze dat als een andere stem, bijvoorbeeld de stem van andere kindjes of ze koppelen het aan dieren. Later gaan ze het zien als hun innerlijke stem.

Het kan ook zijn dat de kindjes op haar school of opvang dat die wel eens stoute dingen zeggen. Ze is nog klein en weet dat het niet hoort dat kindjes dat zeggen. Ze kan het dus koppelen aan dat diertjes het zeggen om het minder erg te maken, en het word in haar koppie herhaald om het te verwerken en het een plekje te geven enzo.

Het word anders als de stemmetjes haar opdrachten gaan geven die ze niet wil doen, of dat de stemmetje haar gaan bedreigen. Bijvoorbeeld : je moet je broertje met een stok op zn hoofd slaan, doe je dat niet dan gaat je mama dood.
    Als de stemmetjes zeggen van : pak maar een snoepje, je mama kijkt toch niet, dan is het een geweten/innerlijke stem dat in ontwikkeling is. Het word anders als er een dreigement van de stemmetje erbij komt.

En natuurlijk : als je gevoel zegt dat het niet klopt of dat je dochter extreem aan het veranderen is dan gewoon aan de bel trekken bij je huisarts!!

5. Kikkertje88

9 jan 2014
    94
    0
    0
    #5 Kikkertje88, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt: 24 jan 2014
    Dankjulliewel voor de reacties! Reactie van Mamzie kan ik zeker wel plaatsen.

ze is een vrolijke meid van 5 1/2, heel zorgzaam en wil graag met alle kindjes op kunnen schieten. Ze is enigskind en kan hier misschien wat opdringerig in overkomen bij kinderen die wel broertjes/ zusjes hebben. Hier heeft ze wel eens teleurstellingen of opmerkingen over gekregen.

daarnaast zat ze ook erg in de uitprobeer fase. We zijn wat strenger op gaan treden, wellicht dat dit er ook mee te maken heeft? Het verwerken, geweten ontwikkelen etc..

ze is de laatste tijd ook best vaak moe door alle activiteiten, zoals school, bso, zwemmen, dansen.. en de uitdaging op school is ook ver te zoeken! Ze verveeld zich nu al een paar maandjes. Gelukkig gaat ze per februari door naar de volgende fase.

Ik zal eens kijken of ze dan ook weer wat rustiger word en de 'beestjes' minder worden.

Dus zoals het er nu uit ziet is ze gewoon druk in haar koppie en is het niks ernstigs. Ik schrok in eerste instantie van die 'beestjes' omdat ik ze met 'stemmetjes' vergeleek en er komen psychische stoornissen voor in beide kanten van de familie.

6. Kikkertje88

9 jan 2014
    94
    0
    0
    Bedankt! Ik kon hier wel wat mee :)

7. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Kindercoach De Vuurtoren Den Haag
    Aan de kust
    Wat goed dat je zelf aanvoelt dat het heel goed zou kunnen dat ze een druk hoofd heeft. Zou ook zomaar kunnen, op die leeftijd is het veel wat er op je afkomt! :)
    Soms kunnen kinderen hun eigen hoofd opruimen. Dmv een visualisatie of een tekening bv. Dit kan ze helpen rust te creëren of ruimte. Of overzicht. Je zou haar kunnen vragen of ze het leuk vindt om de binnenkant van haar hoofd te tekenen en dan kijken wat er gebeurt. Probeer zo min mogelijk te sturen! Is het goed zo of zou ze iets willen veranderen? Dat kan ze dan in een tweede tekening doen.
    Het klinkt misschien vreemd, maar het werkt vaak heel goed! Zeker bij de jongeren kinderen waarbij fantasie en werkelijkheid nog door elkaar lopen.

Beweging en ontspanning kan ook helpen "uit het hoofd" te komen. Rennen, stampen, muziek, zingen, maar ook yoga, schilderen, lezen, eten.. Je gevoel en ledematen aanspreken zegmaar ipv je hersenen. :)

Veel succes ermee! :)

8. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Aan de kust
    Hoe is het nu? :)

9. Kikkertje88

9 jan 2014
    94
    0
    0
    Hey! Beetje late reactie, vergeet dit forum soms te checken :)
    Ik moet zeggen.. het is wel een stuk rustiger geworden. Ze heeft weer wat meer uitdaging op school, leren lezen en schrijven etc. Ze krijgt eindelijk weer waardering voor haar harde werk op school. Ze slaapt ook weer een stuk beter en 's morgens is het geen strijd meer.

Ze had tijdje terug ook steeds last van rugpijn en beestjes in haar buik. Wij naar de dokter gegaan, plasje gecheckt: schoon. Lijfje gecheckt: niks aan de hand. Dus ook dit komt weer door de spanning, ze zat gewoon niet lekker in haar vel. Merkte het aan meer dingen. De beestjes waren waarschijnlijk haar gedachten en geweten.

Ik ga het zeker uitproberen, het laten tekenen van de binnenkant van haar hoofd. Ik ben daar erg benieuwd naar! Ze praat soms ook tegen zichzelf.

Op school deden ze dit met dromen/wensen tekenen en uitdrukken. Ze zei dat ze droomt over de zomer, dat ze lekker in badje buiten kan zitten. Dus.. het beginnetje is er :) Ik zou dat wel kunnen plaatsen.

Hopelijk kan ze wat rust in haar koppie krijgen.

10. Kikkertje88

9 jan 2014
    94
    0
    0
    Ze vind dansen en muziek heel erg leuk. Ze geeft dan ook regelmatig een showtje in de woonkamer haha. Maar dan merk ik inderdaad dat ze afgeleid is en gewoon lekker haar gangetje kan gaan.

Ook koken en bakken vind ze geweldig. Versieren van cakejes kan ze ook helemaal in op gaan en de rest even vergeten.

oke.. mijn leerproces hierin was.. meer aandacht aan besteden, lekker mee doen en het loslaten dat niet alles perfect hoeft te zijn. Lekker samen afleiding zoeken in gekke dansjes en cakejes bakken :)

ik heb haar nu al een tijdje niet meer over de beestjes gehoord.

bedankt voor de tips in ieder geval!!

11. JD74

JD74 Bekend lid

17 sep 2013
    514
    0
    0
    Aan de kust
    Dat klinkt goed, wat fijn dat het beter gaat! En mijn complimenten dat je ook je eigen les hierin kunt herkennen. :)

Ken je dit boekje al: bol.com | Relax kids / De wens-ster, M. Viegas | 9789020285451 | Boeken
    Staat vol met kleine verhaaltjes die je als visualisatie kunt voorlezen. Voeten masseren is trouwens ook een hele goede en fijne manier om uit het hoofd te komen, zeker voor het slapen gaan. Een verhaaltje uit de Wensster en een voetmassage zou zomaar een fijn avondritueel kunnen zijn.

Goed bezig! :)

Deel Deze Pagina