hallo allemaal, wij hebben een vermoeden dat ons zoontje van 3,5 jaar lichte pdd nos heeft. wij willen hem graag laten testen hierop, maar waar te beginnen. volgende week donderdag moeten we naar het consultatiebureau gewoon voor algemeen gezondheidsonderzoek, kan ik het hier aankaarten en kunnen ze ons doorsturen. is hier iemand met een kindje met pdd nos en hoe is het bij jullie gegaan? groetjes wendy.
Hoi, Heb je navraag gedaan bij kinderopvang/peuterspeelzaal over jouw vermoedens en waarop ze gebaseerd zijn? Herkennen zij jouw genoemde gedragingen en hebben ze ook zorgen? Deze dingen zijn belangrijk om beslagen ten ijs te komen bij je vraag om onderzoek (en grotere kans op verwijzing/indicatie). Ik heb als ouder geen ervaring met onderzoek / pdd nos, maar vanuit mijn werk wel. In het algemeen is het zo dat je op verschillende manieren kunt proberen een onderzoek te krijgen. Via de reguliere weg: via huisarts of Bureau Jeugdzorg vragen om een verwijzing / indicatie voor een onderzoek bij de GGZ-instelling in jullie regio. Het verschilt per regio of een huisarts kan verwijzen of dat een screening bij Bureau Jeugdzorg met voortvloeiende indicatie noodzakelijk is. Verder kun je ook bij vrijgevestigde psychologenpraktijken aankloppen met de vraag om onderzoek / begeleiding. Dan is navraag voor vergoeding bij je zorgverzekering wel nodig. Onderzoek en kortdurende begeleiding wordt steeds vaker vergoed, maar is nog niet standaard (voor zover mijn laatste kennis strekt). Succes! groetjes, Natasja2
Hallo Wendy, Mag ik vragen waar je vermoedens vandaan komen? Wij hebben namelijk hetzlefde vermoeden bij ons zoontje van 2 jaar en 2 maanden. Weet niet of het PDD-NOS is of iets anders in de richting van autisme, maar wij hebben al heel lang het gevoel dat er iets niet klopt. Even een paar voorbeelden: -knuffelt niet/duwt je weg -geeft geen kusjes -fladdert/wappert met zijn handjes -heeft een obsessie met dingen die kunnen draaien -heeft een obsessie met lampjes aan en uit doen Ik dacht alleen dat ze kinderen pas kunnen testen als ze 4 jaar geweest zijn? Groeten Mamvansam
hij ziet veel details dus als er een kindje is zegt hij niet gelijk hallo, maar zegt dat hij knoopjes heeft op zijn blouse of hij speelt wel met een kindje, maar opeens is hij bijvoorbeeld bezig met een wolk die hij ziet en lijkt dan wel eventjes geobsedeerd daardoor en hij is ook veel bezig met een deur die open of dicht is dan duwt hij ertegen en zegt kijk hij is open of hij is dicht en hij heeft een spraakachterstand. ook heeft hij een beetje een ob sessie voor brievenbussen niet constant ofzo, maar als we langs huizen lopen dan zit hij regelmatig aan de brievenbussen en ik kan hem dat maar niet afleren. voor de rest maakt hij wel contact met kindjes, maar niet zo heel veel soms loopt hij er dan gewoon voorbij en een andere keer gaat hij er wel heen en gaat spelen. op de peuterspeelzaal knijpt hij ook andere kinderen en dat is ook niet af te leren. en hij zit ook overal aan dat is ook moeilijk af te leren. kortom hij geeft wel kusjes en communiceert wel, maar ik merk gewoon dat hij anders is dan andere kindjes hij wiegt ook vaak van voor naar achteren.
Kinderen worden wel eerder getest,maar voor het vijfde levensjaar kan er niet met zekerheid gezegd worden of het pdd-nos is of ander autistisch spectrum. negen van de tien kinderen krijgen dan ook het labeltje regulatiestoornis. rond het vijfde jaar worden de kinderen opnieuw getest.Meestal kunnen de onderzoekers dan goed vaststellen waar in het autistisch spectrum het kind valt. gr sarita
ik hoop dat hij zo snel mogelijk getest kan worden, omdat hij over een half jaar naar de basisschool moet. ben benieuwd hoe het dan gaat, hij weet wel alles wat een driejarige moet weten en doen. hij begrijpt ook alles wat we zeggen, maar het is de vraag of dat door zijn gedrag niet belemmerd wordt hij doet op de peuterspeelzaal ook wel mee met dingen, maar soms ook niet . en ik wil dan op de basisschool ook laten weten of hij het heeft of niet. het is een school waar ze ook met rugzakjes werken.