mijn meisje heeft aan de binnenkant van haar lippen wat een witte rand, kent iemand dit? ze lijkt er geen last van te hebben
als ik het zo lees zou het wel kunnen! ik zal het morgen nog eens goed bekijken en anders maar even de ha bellen.
nee zit echt binnenin op het vochtige gedeelte en het zit er nu al een paar dagen. ik dacht eerst dat eht melk was, maar ook na het eten en drinken van sap blijft het zitten. echt zo;n licht wit, licht blauwachtig kleurtje,
Kan op allerlei manieren, Alyna heeft ook spruw gehad terwijl wij wel sterilliseren enzo...Volgens mij kwam het doordat opa (lekker ouderwets) de speen in z'n mond 'schoonmaakte' voor ie 'm aan haar gaf.(hij heeft er zelf ook soms last van) Een paar dagen daktarin gel en nog meer sterilliseren en ze heeft er geen last meer van gehad. (en opa laat het voortaan wel uit z'n hoofd! )
Hier kreeg ze een week of 6 geleden spruw. Volgens mij van het kinderdagverblijf, aangezien ze alles in haar mond stopt en wie weet had er net een andere baby aan zo'n speeltje zitten lebberen. Daktarinkuurtje en binnen een paar dagen was het helemaal weg.
Spruw=candidaschimmel Zit vaak in het lichaam en openbaart zich soms in geval van verminderde weerstand, bijvoorbeeld na het gebruik van een antibioticum (vb: amoxicilline). Als ze inderdaad spruw heeft en nog bij jou drinkt dan moeten jullie beiden worden behandeld. Ga zeker nog een dag of 10-14 door nadat de verschijnselen weg zijn. Het kan gebeuren dat ze rode billetjes krijgt. Sowieso dien je alles (kleertjes, lakentjes, dekentjes, flessen, spenen, bordjes, boxkleed en speeltjes) goed te wassen (min. 60 graden of te steriliseren). Zie ook: 'Spruwbehandeling Belangrijk is dat moeder en kind beiden, gelijktijdig, behandeld worden. Het beste kan je het mondje van de baby na elke voeding met de orale gel of suspensie behandelen. Neem per keer wat minder zodat je in totaal niet meer smeert dan de maximum hoeveelheid die in de bijsluiter staat. voorbeeld: in de bijsluiter staat 4 keer 4 ml is 16 ml per dag. Als je 8 keer borstvoeding geeft smeer je na elke voeding 2 ml. Zo komt je in totaal ook op 16 ml uit. Van de gel doe je een bolletje ter grootte van een erwt op je vinger en dat smeer je uit in de rechterwang + kaak. Dan nog een bolletje voor de linkerkant en een 3e bolletje onder de tong. Zorg bij gebruik van de suspensie ervoor dat het pipetje niet in aanraking met de mond/speeksel komt. Doe bijvoorbeeld eerst een beetje in cupje en verdeel dat met je vinger of wattenstaafje door het mondje. Je kunt de gel of suspensie ook op je tepels smeren. Voordeel daarvan is dat je het niet hoeft af te wassen. Het is wel een plakkerig gedoe, en je tepels kunnen er erg gevoelig van worden. Je kan dan om een creme vragen met dezelfde werkzame stof. Na het voeden je tepels voorzichtig wassen met water en aan de lucht laten drogen. Daarna héél dun de crème erop smeren. Deze moet je voor het voeden wel even afwassen. Eventueel kun je daarna nog (dun!) Purelan of Lansinoh smeren als je tepelkloven hebt. Let verder goed op hygiëne: - alles wat in aanraking komt met BV op 60 graden wassen (BH, katoenen zoogkompressen, beddengoed, handdoeken, spuugdoekjes en alles waar melkresten op zitten) - kolf, (fop)speen, tepelhoedjes e.d. elke dag uitkoken - heel goed handen wassen, maar niet met (antibacteriële) zeep, gebruik een PH neutraal of zuur wasproduct. - let ook op andere kinderen en bezoek: geen vreemde vingers in de mond van de baby! - speeltjes en knuffels ook op 60 graden wassen - let op besmetting via tandenborstels van gezinsleden onderling - geen afgekolfde BV in de vriezer bewaren voor later gebruik, of vóór gebruik een paar seconden tegen de kook aanbrengen en na afkoelen meteen gebruiken - vochtige zoogkompressen meteen vervangen. Over het algemeen merk je na een aantal dagen verbetering. Als alle klachten verdwenen zijn ga je nog 10-14 dagen door met behandelen. Stop je te snel dan kan de spruw weer terug komen. ' Bron: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7 Succes!
idd heeft ze erg rode billen sinds vandaag wat haar erg pijn doet, haar mond ziet er echter al beter uit. ik zie ook een boventand aankomen.
vandaag zit het er weer duidelijk, ze heeft er met eten en drinken naar mijn idee geen last van. ze is wel erg huilerig en heeft erg rode billen en diaree. maar toch geen pijn volgens mij! hoort dat er allemaal bij?
Het kan beste een combinatie zijn van doorkomende tandjes. Ben je nog niet bij de huisarts geweest? Spruw moet wel behandeld worden hoor!
de ene keer zit eht er en de andere keer is het weg, ze eet ook prima dus denk zelf dast eht de tanden zijn, maar als het deze week niet weggaat ga ik zeker na huisarts bedankt voor de reacties!
toch maar de ha gebeld! eerst zou ik zo een kuurtje krijgen maar toch wil hij haar zien omdat ze gewoon eet en geen last lijkt te hebben! morgen een afspraak!
Ben je nog niet bij de dokter geweest? Je bent al weken bezig! Sorry dat ik het zeg, maar ik vind dit echt wel slordig. Ik hoop in ieder geval dat het snel over is.
nee sorry ik ben niet geweest omdat iedereen in mijn omgeving en ook de creche niet vonden dat het nodig was omdat ze er geen last van had en dat dat wel zo is met spruw! het zit er ook niet elke dag, daarom ben ik nog niet geweest. ik heb vandaag zelf besloten om wel te gaan omdat ik nu wel wil weten wat het is, ze heeft er trouwens nog steeds geen last van!